Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Chlubírna - filatelie » Afghanistán

Vykupminci.cz
Numismatika

Afghanistán

Moderátoři: Admin - Zdeněk Jindra, Jaromir, smith.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 23 24 25 26 27 28 29 30 > »

Autor Příspěvek
Moderátor
Dlouho jsem již nedal žádný nový přírůstek do Chlubírny o známkách Afghánistánu.
Tentokrát mám "přírůstek" z oblasti literatury: Ferdinand Hirner: Afghánistán - rok vydání 1879.
Jde o unikátní objev jednoho slovenského sběratele, protože jde o nejstarší vydání týkající se známek Tygřích hlav Afghánistánu z r. 1879.
Největší bombou je popis tygřích hlav v černé barvě emisí 1875 a 1877 - barevná vydání pro města. Na titulce je navíc vyobrazení známky z emise 1878, takže tato literatura musela bát aktuální těsně přes zničením afghánské tiskárny ze strany Britů.
Celou dobu se vedou debaty, co vlastně vydání známek v černé barvě znamenaly. Zda jde o zkušební tisky, novotisky či padělky, protože znám pouze jediný dopis, na kterém se tato známka dochovala (dle Dietricha jich je několik).
Známý britský sběratel známek Afghánistánu Appleton se již v roce 1920 dostal do tvrdé hádky s RPSL (Britská královská filatelistická společnost), co tyto známky znamenají.
Od té doby se podařilo prokázat novotisky vytištěné z ukořistěných desek v Peshawaru, pravděpodobně rok 1881 (jeden z novotisků směnil hrabě Ferrari s Taplingem v roce 1890 za Modrého Mauritia POST OFFICE!!!!!-viz můj článek), ale světové katalogy se vyjadřovaly všelijak.
Nedávno Michel tyto tisky zařadil mezi padělky.
Mně se však podařilo získat celý arch těchto známek (emise 1878) v černé barvě na správném papíře s odpovídající průsvitkou, tak jsem jej označil za zkušební tisk.
Vypadá to, že moje teorie byla správná, což tato literatura potvrzuje. Napsal jsem o tom článek i do Sborníku AIEP.
Nejstarší dochovaná literatura ve Velké Británii o těchto známkách je z roku 1882.
Ale vypadá to, že z údajů Hirnera čerpali svoje vědomosti Masson s Jonesem, kteří v roce 1908 vydali první ucelenou monografii o známkách Afghánistánu, ze které vycházeli všichni další badatelé.
Pozn. Tuto monografii nedávno aktualizoval John Wilkins z Austrálie.
Uvidíme, co mi napíše Robert Jack, kterého v současné době pokládám za největšího znalce v oblasti historie afghánských známek.
Škoda jen, že tuto publikaci nemám kompletní, ale pouze několik stran.
Snad se mi podaří získat celý výtisk.
Prokázané již


Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Tak můj nejnovější přírůstek do exponátu Afghánistánu

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Koukám, že to stihlo přijít včas. To je jen dobře.
Moderátor
Jen tak, pro radost, něco z nejnovějšího provozu:

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Tak pro radost to určitě Pavle je.
Největší radost by mi udělaly celistvosti z let 1998-2001.
Moderátor
Tak sem vkládám svůj nejnovější přírůstek. O ceně, vzácnosti či zdroji, kde jsem tyto materiály získal se zmiňovat nebudu, nechť si udělají svůj vlastní úsudek čtenáři


Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
« Poslední úpravu provedl(a) Jaromir v 31. 10. 2016, 22:02. »
Registrovaný uživatel
Tak tu sa zatial nechytam ale asi nebudem sam.Ak sa mi niekedy podari naštudovat korešpondenciu kapitana Riddella,či prace Johna M. Wilkinsa alebo Richarda Divalla, tak potom možno pridam aj nejaky komentar.Zatial len velka gratulacia.
_______________
Moderátor
Ta první věta je trefná. Myslím, že zde by mohl asistovat snad jen Ikánek. Pamatuju si, jak mně Jaromír takovéto věci dal do ruk a začal číst ty klikiháky s tím, jak je to lehké a jak se to pěkně čte. No dílo :) To samé Ikánek. Klobúk dúle. V těchto věcech existuje tolik padělků, že najít něco "normálního" je nadlidský úkol. Sem tam se, ale podaří koupi zase dobrou věc, o které si majitel myslí, že je to právě fejk a Jaromír při svých znalostech má šanci. Druhou věcí je, že když už se ví, že je to pravé, tak to v aukcích je řádně osolené. ;) Nevím Peťo, jestli jsi se už s Jardou potkal, ale přála bych ti vidět ten jeho "zásobníček". Vím, že máš doma super bezkonkurenční věci, o kterých se nám ani nezdá, ale toto je taky zajímavé a použití těchto věcí véélmi pozoruhodné. Nebudu asi daleko od pravdy, ale Jaromír podle mě patří do světové trojky sběratelů tohoto období. To nepíšu jen proto, že se známe ;)
Moderátor
No ikanek asistoval docela dost, měl jsem na starost větší část komunikace s prodejcem. :D
Atest u toho je, takže problém s padělkem by to být neměl. Kromě padělků pocházejích z laserové či inkoustové tiskárny se však u této emise padělky nevyskytují.
Moderátor
Tak, o pravosti těchto materiálů nemám sebemenší pochybnosti.
Tady asi budu neskromný, ale myslím si, že toho o těchto známkách vím minimálně tolik, jako znalci, kteří atesty vystavovali. Nemluvě o tom, že u RPSL (Britská královská filatelistická společnost) se v jiném případě 6 jejich znalců seklo už v samotném určením známky Afghánistánu a tudíž atest vystavili chybně.
Ale tyto atesty nevystavovali znalci z RPSL.
Takže, pro ty, kdo zatím nepoznali o jaké známky jde, tak trochu napovím.
Katalog mají poměrně nízký (700 a 1.100 GBP), ale jejich vzácnost už je trochu jinde.
Když se v roce 1988 dražila v v aukční síni CHRISTIES sbírka z pozůstalosti Majora Adriana E. Hopkinse, tak rekonstrukce této desky skládající se ze 4 známek byla na obálce speciálně natištěného katalogu. Byly tam nabízené stejné materiály: 1 dvoupáska známek nominálu 1 rupie + 2 jednotlivé známky nominálu 6 shahi.
V roce 2003 se u Feldmana dražila sbírka známek Afghánistánu z pozůstalosti Horsta Dietricha (na světových výstavách měl řadu velkých zlatých medailí a cen výstav a poté již vystavoval jen v síních slávy).
Pro tuto sbírku Feldman vydal též samostatný katalog a tato rekonstrukce se tam vydražila na nejvyšší cenu z položek, které byly uvedené v tomto katalogu. Zde byla rekonstrukce lepší, protože byla ze dvou dvoupásek. Druhá rekonstrukce skládající se ze 2 dvoupásek je v Taplingově kolekci. Více jich není.
A dvoupásek z 1rupiových známek je zdokumentováno celkem 6.
Takže, na světě může existovat maximálně 5 podobných rekonstrukcí jako vidíte zde.
Na základě těchto informací již asi zjistíte, o jaké známky se jedná.
Moderátor
Tak Ikánka jsem trefila dobře :D O tom Jaroušku, že tyto věci znáš lépe, než kdokoliv jiný víme. Jen furt čekám, kdy přijde velká medaile! Kdy se konečně obudí jurymané a přestanou myslet na jméno vystavovatele, ale podívají se co v tom exponátu doopravdy je! Aby to furt nebyl jen Robert a Alfonso :)
Moderátor
Tak, Robert vystavoval pouze jednorámovku s ukázkami znehodnocování známek a za toto získal tuším VPZ.
Alfonso již zlaté medaile na světovkách dostává a musím napsat, že naprosto zaslouženě. Počátek 20. století má jednoznačně nejlepší na světě (tedy období Habibulláha a Amanulláha).
Zatím jsem se přihlásil na světovku příští rok do Bandungu, protože si myslím, že tam bych mohl mít větší šance než v Praze.
Ale je to Pavlínko, jak píšeš. Tedy o jméně a pokud exponát nehodnotí opravdový specialista, tak člověk může odejít klidně s potvrzením účasti.
Moderátor
Neboj se Pájo, určitě přijde velká medaile.
Moderátor
Jinak Alfonso dostal teď na Phila Taipei 2016 zase jen VPZ za Habibuláha (87 bodů).
Moderátor
ikanek napsal
Neboj se Pájo, určitě přijde velká medaile.

No to doufám! A snad se něco naposled ujde i mně :D
Moderátor
Tak, Alfonsův Habibulláh pouze 87 bodů?
Vypadá to, že v jury nebyl žádný odborník na známky Afghánistánu.
Registrovaný uživatel
To je hold dan za to, že tomu v podstate rozumie len hŕstka ludi .
_______________
Moderátor
To by nemělo byt důvodem exponát podhodnotit. No, ale známe to. Vrátili by jsme se na začátek k debatám o hodnocení na výstavách. To tady raději né. ;)
Moderátor
Pro zajímavost přikládám obálku z aukčního katalogu CHRISTIES, kde se dražila sbírka známek Afghánistánu Mjr. Hopkinse

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Pán Petřík, listovaním starej literatúry online som prišiel k týmto článkom, možno ich poznáte. Vyzerá to ako prvé stretnutie so známkami Afghanistanu.

Prvý je 1873 a druhý 1874.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Děkuji moc za tyto materiály.
Uvedené články neznám.
Můžete prosím dát odkaz? Zde je odkaz na celou naskenovanou studii známek "tygřích hlav" Afghánistánu, kterou vydal Sigmund Friedl v roce 1879. Mně se mezitím podařilo získat kompletní výtisk.
http://www.afghanphilately.co.uk/afghanistan-ferdinand_meyer_37.html
Registrovaný uživatel
Vol v. 11 1873: Stamp-collector's magazine - strana 188

https://archive.org/stream/stampcollector111873lon#page/188/mode/2up


Vol v. 12 1874: Stamp-collector's magazine - strana 86

https://archive.org/stream/stampcollectorsm12187lond#page/86/mode/2up

O "Kábulských známkach" je písané aj na stranách

Strana 112
https://archive.org/stream/stampcollectorsm12187lond#page/112/mode/2up/search/cabul

Strana 148
https://archive.org/stream/stampcollectorsm12187lond#page/148/mode/2up/search/cabul

Vyzerá to, že aj v magazíne Le Timbre-Poste by sa mohli nachádzať zaujímavé dobové informácie, bohužiaľ ešte som nemal časť ich pozrieť:

Le Timbre-Poste 1863-1873 - https://archive.org/details/timbreposteetlet18631brus

Le Timbre-Poste 1874-1883
https://archive.org/details/timbreposteetlet18741brus
« Poslední úpravu provedl(a) shareman v 13. 11. 2016, 21:12. »
Moderátor
Děkuji moc.
Zítra si tyto materiály podrobně prostuduji.
Jsou to skutečně unikátní informace. Zajímavé, jak si tehdejší autor článku špatně vykládal afghánskou měnu, kdy místo shahi, sanar, abasi používal indickou "anna".
Meyer (vydání z roku 1879) zase nepoužívá sanar a abasi, ale 2 shahi, 4 shahi...
Používají až rupie, což je shodný název pro afghánskou i indickou měnu.
Moderátor
Tak, většinu informací jsem si již prostudoval a musím dodat, že na svoji dobu jsou unikátní. Badatelé Afghánistánu (Dietrich) na některé tyto zdroje odkazují, ale je otázkou, zda je měli skutečně v rukou. Dietrich např. odkazuje i na Meyera z roku 1879, jehož práce se dá pokládat za první "monografii" o známkách tygřích hlav Afghánistánu (tehdy Království Kábul). Ukázky jsou zde výše v diskusi a kompletní vyobrazení na stránkách Roberta Jacka: http://www.afghanphilately.co.uk/afghanistan-ferdinand_meyer_37.html .
Asi nejzajímavější je Magazín z roku 1874, kde je správně vyobrazená známka z II. emise tygřích hlav z roku 1872 v nominálu 1 rupie, ZP 2. U Meyera v roce 1879 je tato známka vyobrazená značně nepřesně. Takže Meyer zřejmě tento Magazín neměl k dispozici a liší se i v uvádění nominálů a měny.
Ještě podotýkám, že se jedná o nejvzácnější emisi ze všech vydaných "tygřích hlav" a její rekonstrukce je v mém posledním příspěvku a je též na titulní straně katalogu Christies, který jsem zde vyobrazil.
Další zajímavostí jsou chybně uváděné nominály: 1 anna, 2anna, 4 anna, 8 anna, 1 rupie.
Správně je pouze nominál 1 rupie, což tehdy byla měna jak pro indické, tak pro afghánské známky. Jinak nominály pro období tygřích hlav jsou správně takto:
1shahi
1sanar = 2shahi
1abasi = 2sanar = 4shahi
6shahi = 3sanar = 1/2 rupie
1rupie = 3abasi = 6sanar = 12shahi
Takže, ještě jednou děkuji a budu studovat dále, protože ty magazíny jsou jedinečné i o dalších známkových zemích.
Moderátor
Jinak pro m1234:
Před 6 lety jsem dělal rozhovor s Johnem Wilkinsem zde: http://www.infofila.cz/john-wilkins-vyznamny-sberatel-a-znalec-znamek-afg-r-2-c-3729
S Richardem Divallem jsem v pravidelném e-mailovém kontaktu.
V rozhovoru jsou uvedené i veškeré Wilkinsovy-Divallovy práce o známkách Afghánistánu.
Nyní jejich roli převzal Robert Jack: http://www.infofila.cz/robert-jack-vyznamny-sberatel-znamek-afghanistanu-r-2-c-3743 . Jen podotýkám, že na společné fotografii v článku je i Ikanek.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 23 24 25 26 27 28 29 30 > »

Sběratel.com » Chlubírna - filatelie » Afghanistán

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1