Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Co se jinam nevešlo » Ag lyžička - punce - určenie

Vykupminci.cz
Numismatika

Ag lyžička - punce - určenie

Moderátoři: grofik.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: < 1 2 3 >

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
stator napsal
gorila napsal
FB pak není František Bibus, ale někdo jiný.

Puncované v Moravskej Třebovej. Mýliť sa môžem, ale bol ešte niekto iný v Moravskej Třebovej so značkou FB. Ľalia platila od roku 1921 do roku 1992.
Zdroj:
Vývoj českého puncovnictví, Praha 1990
Muríň, P.: Puncovníctvo a skúšanie výrobkov z drahých kovov, Bratislava 2000


1) ano, ta značka platila v období 1921-1992 s výjimkou protektorátu - byla pozměněna - a je to DOVOZNÍ značka.
2) Pochybuju že by československý puncovní úřad používal značku vídeňského úřadu, to by byl průser jak sviňa.
Registrovaný uživatel
gorila napsal
2) Pochybuju že by československý puncovní úřad používal značku vídeňského úřadu, to by byl průser jak sviňa.

Československý úrad nie, ale nemecká ríša. Zopakujem: V rokoch 1939 – 1945 bol podnik Bibus v majetku ríšskej firmy. V rokoch 1939-1945 bol puncový úrad v Moravskej Třebovej a používal u tukana kód úradu A. Bibus bol doma cudzincom. Je to však iba moja špekulácia a ani Wiki nie je 100 perc. zdroj.
http://watch-wiki.org/index.php?title=Kontrollstempel
Podľa Dr. Stehlíkovej Bibus a syn boli činní 1910-1952, teda začka FB mohla byť používaná (alebo zneužívaná).
Registrovaný uživatel
gorila napsal
1) ano, ta značka platila v období 1921-1992 s výjimkou protektorátu - byla pozměněna - a je to DOVOZNÍ značka.

Platila aj za protektorátu, viď. vyhláška ministerstva verejných prací č. 465/1941 iba zo značiek pre tovar dovezený z cudziny na územie Čiech a Moravy bolo odstránené písmeno Č.
Neplatila ale na Slovensku od 1.1.1941 do 24.1.1949. Na Slovensku v tom čase pre cudzozemský tovar bola hlava slona.
Zdroj:Vývoj českého puncovnictví
Registrovaný uživatel
Netrúfam si zasahovať do dišputy, ale pokiaľ sa nenájde iný výrobca, ako "F. Bibus", ktorý by mohol v tom časovom období používať značku FB, tak sa mi to laicky zdá ako prijateľná identifikácia ...

Napadla mi však aj iná vec. Keď teda trojuholníkový československý punc sa na území Slovenského štátu prestal používať, aký punc ho nahradil - teda ako vyzerá punc používaný za Slovenského štátu ?

Poznám len tieto, na obrázku, teda československé a protektorátne:

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Slovenské puncové značky platné od 1.1.1941 do 24.1.1949

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
statore, z jakého zdroje čerpáš, že v Moravské Třebové
1) byl puncovní úřad
2) který používal rakouský punc pro stříbro v období 1939-1942, než byly upraveny značky pro protektorát BuM
3) a proč by se v období 1942-1949 používal rakouský punc, když byly definovány značky pro protektorát BuM
Registrovaný uživatel
gorila, na všetky otázky som zodpovedal o 5 postov vyššie.
Registrovaný uživatel
Ďakujem za značky a teším sa na pokračovanie dišputy :-)
Registrovaný uživatel
stator napsal
gorila, na všetky otázky som zodpovedal o 5 postov vyššie.


A jsi si jistý, že těch zdrojích nejsou chyby?
Registrovaný uživatel
Istý nie som a niekoľkokrát som to aj zdôrazňoval, wiki nie je 100 percent. Chyby sú ale aj v serióznejších zdojoch. Ale A je na punci jasné.
« Poslední úpravu provedl(a) stator v 27. 3. 2014, 20:16. »
Moderátor
A neměl Bibus filiálku v Austrii?
Registrovaný uživatel
Ja o rakúskej filiálke nemám info. Ani o tom, že by bol Bibus c. a k. dvorným dodávateľom. Na prvej comesovej lyžičke je ale znak cisárskej dvojhlavej orlice, ktorú používali c. a k. dvorní dodávatelia a značka FB. Takých značiek je po internete viac a viedli sa dišputy o tom aj na inom fóre. Možno riešenie bude v niektorom mladšom Firmenbuchu.
« Poslední úpravu provedl(a) stator v 28. 3. 2014, 19:44. »
Registrovaný uživatel
Každý kto mohol používať značku na puncovanie drahých kovov, musel mať asi na to povolenie. Vieme na akej úrovni štátnej správy (prípadne samosprávy - o čom pochybujem) sa také povolenia udeľovali?

S tým určite súvisela aj evidencia a kontrola, ktorá okrem iného prihliadala aj k tomu, aby nemohli legálne jestvovať dvaja rovnakí producenti používajúci tú istú značku. Možno to bolo publikované v úradných novinách, vestníku, alebo v niečom čo publikovalo registrované ochranné značky. Prípadne komora/cech ?

Myslím si, že štát by sa takej kontroly nevzdal, čiže predpokladám, že nejakú databázu v dobovej forme určite vytváral. Do roku 1918 to mohlo fungovať inak v pred- a zalitavsku, ale za republiky už to asi bolo jednotné.

Neviem, rád sa dozviem, ak sa dá :-)
Registrovaný uživatel
Spočiatku si každý výrobca označoval svoje výrobky sám, neskôr to robili cechy, mestá, mincovne a nakoniec štát. Comes, toto je ale široký záber, doporučujem naštudovať v príslušnej literatúre.

Pridám obrázky potvrdzujúce moju špekuláciu:
FB s československým puncom a FB s rakúskym tukanom.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Vyzerá to tak. To FB v strede sa zdá trochu odlišné, najmä oblúčiky na B, ale to môže byť aj uhlom, pod ktorým bola snímka urobená a tiež je vidieť, že sú na rôzne zakrivených predmetoch.

Už sa len zopakujem, že mne tá identifikácia príde logická. Pokiaľ firma jestvovala viac ako 60 rokov a vypracovala sa do veľkosti hodnej znárodnenia, či poštátnenia, asi nie je príliš pravdepodobné, žeby jestvoval nejaký iný producent s rovnakou značkou, ktorý by fungoval zhruba v rovnakom období a na tom istom "trhu" alebo priestore.
Registrovaný uživatel
Poprosil by som ešte o určenie značky GM (ostatné dve puncové značky sú jasné). Ďakujem :-)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
... ešte som zabudol na takú mini značku ... ovál s niečim ... neviem to odfotiť ... možno je to značka (prehľad vyššie v príspevku č. 30 - vpravo dole) s hlavou slona (?) - Cudzozemský tovar ... ale je to na lyžičke trojuholníkovým československým puncom a so značkou FB ... ale z tých snímkov to asi nebude možné zistiť ...

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
gorila napsal
statore, z jakého zdroje čerpáš, že v Moravské Třebové
1) byl puncovní úřad

Zdroj: Diviš, Gold Stempel aus aller Welt

comes
GM neviem

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
No, konečně...
Registrovaný uživatel
Dobrý den, hledám tady určení puncu na malém stříbrném nástolci, který jsem si nedávno koupila. Jeden punc je hlava Diany v "kytce", takže ryzost 800, díky za info :-). Pak je tam značka výrobce DM v obdélníkovém rámečku - nevíte prosím někdo, kde by to mohlo být vyrobeno? Děkuji.
Registrovaný uživatel
Maliny napsal
Dobrý den, hledám tady určení puncu na malém stříbrném nástolci, který jsem si nedávno koupila. Jeden punc je hlava Diany v "kytce", takže ryzost 800, díky za info :-). Pak je tam značka výrobce DM v obdélníkovém rámečku - nevíte prosím někdo, kde by to mohlo být vyrobeno? Děkuji.


Spíše kým. Není v té kytce také písmeno?
Registrovaný uživatel
Maliny napsal
Pak je tam značka výrobce DM v obdélníkovém rámečku - nevíte prosím někdo, kde by to mohlo být vyrobeno? Děkuji.

Mohol by to byť Dominik Malý, činný asi 1903-1933, pražský zlatník a klenotník. Treba foto.
Registrovaný uživatel
Punc vypada takto.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Písmeno C u Diany v pravo je označdní pražské pobočky puncovního úřadu. DM by pak měla být výrobní značka Dominika Malého viz stator.
Registrovaný uživatel
Maliny napsal
Punc vypada takto.

Pochvala za krásne vyfotené značky. Preto ako bonus pridám:

Diana s kódom puncového úradu sa používala od 1.4.1872 do 28.2.1921.

Zlatníci s menom Malý boli dvaja, Dominik a František. Mali spoločný závod v Prahe a špecializovali sa na šperky, vyznamenania a riad v secesnom dekore. Dominik Malý používal v rokoch 1918-33 vlastnú majstrovskú značku, rovnako ako aj František. František neskôr mal vlastnú dielňu až do roku 1953.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: < 1 2 3 >

Sběratel.com » Co se jinam nevešlo » Ag lyžička - punce - určenie

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1