Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Uherské mince » Arpádovské mince

Vykupminci.cz
Numismatika

Arpádovské mince

Moderátoři: Archypov, facctory.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: 1 2 3 4 5 ... > »

Autor Příspěvek
Moderátor
Registrován: říj 2006
Příspěvky: 10739
Bydliště: Nitra
Vznik uhorského mincovníctva je priamo spojený so vznikom uhorského kráľovstva. Základnou uhorskou mincou sa stal denár, menšou bol poldenár alebo obolus.

Môžeme prediskutovať či budeme rozvíjať mince po dynastiách ,alebo podľa valóru.?
_______________
Múdry sa teší objaveniu pravdy, hlupák falošnosti.
Moderátor
Registrován: Květen 2009
Příspěvky: 947
Pěkné téma. Co třeba začít od začátku = denár STEPHANVS REX / BRESLAVVA CIV ?
Je něco nového, byla poslední dobou nějaká reakce na nedávný článek I.Gedaie ve Sborníku NM ?
Registrovaný uživatel
Registrován: Bře 2010
Příspěvky: 3012
Bydliště: villa Jobluncha
grofik napsal
Môžeme prediskutovať či budeme rozvíjať mince po dynastiách ,alebo podľa valóru.?


Mne sa páči návrh, čo dal Stredo, t.j. Arpádovci - jedno vlákno, volení králi - samostatné vlákna po panovníkoch (Karol Róbert, Matej Korvín, Mária,...)
Registrovaný uživatel
Registrován: Bře 2010
Příspěvky: 3012
Bydliště: villa Jobluncha
jv64 napsal
Pěkné téma. Co třeba začít od začátku = denár STEPHANVS REX / BRESLAVVA CIV ?


Dnes v TN som držal v ruke LANCEA REGIS 8) Samozrejme, bola to kópia, ale v prvej chvíli to vo mne pekne hrklo :)
Moderátor
Registrován: Květen 2009
Příspěvky: 947
To by se mě taky lehce zvýšil tep. Jeden kus se tuším před rokem objevil v aukci a byla to podle očekávání cena jako u nás za Emmu. Asi jich moc mezi sběrateli nebude.
Moderátor
Registrován: Květen 2009
Příspěvky: 947
Dala by se tato mince označit jako Huszár 5, tedy severská napodobenina Štěpána ? Zdroj ebay.de cca před 14dny.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2011
Příspěvky: 317
Táto minca má strašne daleko od mincí Sv. Štefana - určite to nie je napodobenina!! A denár Sv. Stefana má číslo Huszár - 1
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2011
Příspěvky: 317
Minca "Bresslava civ - ni je uhorská minca - a to z viacerých dovodov:
1. - razidlo bolo vyrobené úplne inou technikou ako razidlá mincí Sv. Štefana
2.- v tom čase, ale nie len v tom, sa na minciach používala latinčina - čiže tam boli latinské opisy - a slovo bresslava nie je latinské - je to len falzum a s uhorským mincovníctvom to nemá nič spoločné - aj ked zopár ľudí to pred časom chceli silou-mocou presadiť!!!
Moderátor
Registrován: Květen 2009
Příspěvky: 947
To je zajímavý vývoj poznání. Ty texty ovšem latinské jsou a LANCEA REGIS se fabrikou od Huszár 1 také liší. Ještě v r.1989 o souvislosti s uherským mincovnictvím pochyby nebyly, píše Jano Hunka ve Slovenské numizmatice X (příloha), jen o místě ražby. Tím se právě zabýval I.Gedai v článku, ke kterému mířil dotaz a kde ji kladl (nepříliš věrohodně) na Moravu.
Huszár 5 je popsán jako severská napodobenina Huszár 1.
Ale natolik Uhrám nerozumím, proto rád dám na názory odborníků.
Podařil se už slovenský překlad korpusu Štěpánových razidel od P.Csákváriho ?

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2011
Příspěvky: 317
Nájdete to v prvom čísle časopisu Denarius - tam je článok od p. Csákváry-ho
Registrovaný uživatel
Registrován: Zář 2011
Příspěvky: 480
Bydliště: Trnava
Bohužiaľ som doposiaľ nečítal články p. Gedaia a Czákvaryiho (ak mi niekto môže poslať sken, budem vďačný), ale ešte v roku 1994 bol na túto tému publikovaný obsiahly článok v spravodaji SNS Numizmatika č. 12 od PhDdr. M. Vyvíjalovej, CSc.
V tomto článku vcelku presvedčivo dokázala zrekonštruovať a opraviť popis tohoto denára na SPHANUS REX / PRESLAVVA CIV.
Poukazuje na to, že nemá nič spoločné so Svätým Štefanom a bol razený pravdepodobne okolo roku 1050 v Bratislave.
Napokon vierohodnosť jej rekonštrukcie posúďte sami. Prikladám fotky denárov z jej článku.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Zář 2011
Příspěvky: 480
Bydliště: Trnava
Citovat
Začiatkom septembra 1042 nemecké a české vojsko dobylo územie na sever od Dunaja a Henrich III. na radu Břetislava a so súhlasom obyvateľov, ktorí odmietli prijať Petra Orseola, zveril dobyté územie Domoslavovi. Po odchode nemeckých a českých vojsk však Samuel Aba z tohto územia Domoslava vyhnal a ten musel znova ujsť do Čiech. Domoslav sa vrátil do Nitrianska, ktoré sa nepridalo k pohanskému povstaniu v Uhorsku, až roku 1046. Tu vládol ako nitrianske knieža až do svojej smrti roku 1048.

Neviete, či existujú (a kde sú popísané) mince Domoslava (zvaného aj Bohuslav, Bonuslaus, Damoslaus) , ktorý vládol na území dnešného západného Slovenska v rokoch 1042, 1046-1048?

Ďakujem.
Registrovaný uživatel
Registrován: Dub 2010
Příspěvky: 836
Když jste u těch Štěpánů I. tak posílám fotku 2kusů každý má jinou variantu v opise.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Registrován: Květen 2009
Příspěvky: 947
l m 2009: článek I.Gedaie ze sborníku NM snad najdu, pošlete prosím mail.
Csákvári je celá knížka, ale jde sehnat, určitě poradí numizmatikagal.
Registrovaný uživatel
Registrován: čen 2011
Příspěvky: 3072
Bydliště: Evropa
Hezky Vam to tady jede....
Registrovaný uživatel
Registrován: Srp 2008
Příspěvky: 200
l_m_2009 napsal
Bohužiaľ som doposiaľ nečítal články p. Gedaia a Czákvaryiho (ak mi niekto môže poslať sken, budem vďačný), ale ešte v roku 1994 bol na túto tému publikovaný obsiahly článok v spravodaji SNS Numizmatika č. 12 od PhDdr. M. Vyvíjalovej, CSc.
V tomto článku vcelku presvedčivo dokázala zrekonštruovať a opraviť popis tohoto denára na SPHANUS REX / PRESLAVVA CIV.
Poukazuje na to, že nemá nič spoločné so Svätým Štefanom a bol razený pravdepodobne okolo roku 1050 v Bratislave.

Že ide o náročnú tématiku, dokladá aj fakt, že v roku 2005 v Numizmatike č. 20 vyšiel článok od PhDr. Jána Hunku, CSc, kde celkom presvedčivo spochybňuje tvrdenia dr. Vyvíjalovej, Gedaia a ďalších. ;)
Registrovaný uživatel
Registrován: Zář 2011
Příspěvky: 480
Bydliště: Trnava
to JV64:
Vďaka za ochotu. Malo by sa mi dať poslať mail (tak ako každému, kto na tomto fóre nemá skrytý mail) cez "poslat zprávu". Môžete to prosím vyskúšať? Ak by to predsa nefungovalo, môj mail je l_m@szm.com.

L.M.
Registrovaný uživatel
Registrován: říj 2006
Příspěvky: 6547
poslat zprávu Ti sice půjde, ale ne přílohu
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2011
Příspěvky: 317
Mince DOMOSLAVA??? To je nejaký vtip? V žiadnej literatúre nenájdete ani zmienku o takýchto minciach!
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2011
Příspěvky: 317
Minca tzv. Presslava civ - alebo pod. sa nerazila v Bratislave----- je to možno, možno dobové falzum ktoré bolo razené asi na ostrove Gottland--- nikde inde táto minca neexistuje!!!!!!!
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2011
Příspěvky: 317
článok p. Csákváryho nájdete v numizmatickom časopise DENARIUS, ktorý je v predaji za 2,80 - môžete si ho objdenať na: numizmatikagal@magnats.sk - poprosím každého neskenovať!!!! Článok ako aj časopis je chránený autorským právom. Ďakujem.
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2010
Příspěvky: 347
Bydliště: de eadem
numizmatikagal napsal
Minca tzv. Presslava civ - alebo pod. sa nerazila v Bratislave----- etc. ...


K tejto problematike ešte odporúčam zakúpiť si fľašku Plisky a na etikete si pozrieť, kde sa vyrába ...

(Pre tých, ktorý sa narodili až po tom, ako sa začali za niektoré vety dávať smajlíky ešte doplňujem, že za tú vetu by sa dnes asi mal dať smajlík.)
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2011
Příspěvky: 317
Nemusíte tam dávať smajlík - skúste nad tým trochu porozmýšlať - naštudovať si literatúru! V Bratislave sa začali raziť mince až v neskorom stredoveku v žiadnom prípade pred tým. Nemá to logiku raziť mince okolo roku 1000 a potom až o niekoľko sto rokov neskor!!!!! To by ste asi len chcely aby sa tam razili mince!! V tomto prípade ide len a len o to že zopár ľudí to iba chcelo aby sa to radilo medzi Bratislavské razby!!!
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2011
Příspěvky: 317
A druhá vec - nemiešajte alkohol do numizmatiky!!!!!
Registrovaný uživatel
Registrován: Zář 2011
Příspěvky: 480
Bydliště: Trnava
Myslím, že nápis SPHANUS REX / PRESLAVVA CIV je dosť jednoznačný :) .
Zostáva zistiť, kto bol SPHANUS a kde leží PRESLAVVA, pre ktorú boli mince razené :P .
A len tak medzi rečou, asi treba začať rozlišovať "severskú napodobeninu" Huszár 5 a mince PRESLAVVA CIVITAS, o ktorých písala p. Vyvíjalová - viď foto :mrgreen: :mrgreen:

Nové téma Další příspěvek

Stránka: 1 2 3 4 5 ... > »

Sběratel.com » Uherské mince » Arpádovské mince

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1