Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Naše papírová platidla » Bádanie a nové objavy

Vykupminci.cz
Numisargo

Bádanie a nové objavy

Moderátoři: acme2000, Šenfi.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < 1 2 3 4 5 >

Autor Příspěvek
Moderátor
Nasiel som dobove informacie o tom, ze v Novych Zamkoch v oktobri 1938 dali do obehu nudzove peniaze.
Registrovaný uživatel
Čo sa týka Holnu, tak uvádza len úspornú známku Roľníckej vzájomnej pokladnice bez určenia letopočtu. Je to známka, nie núdzovka.

Zavedenie núdzových peňazí na južnom Slovensku je historicky pravdepodobné, keďže 1.októbra Poľsko anektovalo Tešínsko, 9. októbra 1938 sa v Komárne začali rokovania o vytýčení novej hranice s Maďarskom a už 11. októbra 1938 maďarská armáda obsadila Šahy a Slovenské Nové Mesto. V novembri 1938 po prvej viedenskej arbitráži aj Nové Zámky. To mohlo vyústiť k nedostatku platného obeživa na zabratých územiach a použitia núdzových peňazí.

Juh Slovenska po Viedenskej arbitráži 1938 – 1945
Zborník z vedeckej konferencie Šurany 22. – 23. marca 2011
_______________
Všetko o bankovkách www.mojazbierka.sk :)
Sent from my ZX Spectrum
Registrovaný uživatel
50 Ks 1940 II. vydanie
==============
sen o unikáte sa definitívne rozplynul. Klim uvádza existenciu 6 kusov. Takže sériové čísla dvoch potvrdených kusov nie sú zatiaľ verejne známe.

H 845491 - H 895330 = známe rozpätie
=========================
H 845491 - Klim #61/1948
H 894059 - Klim #69/2377
H 895328 - uvádza Bajer
(H 895329 - podľa číselnej rady pravdepodobne existujúci kus)
H 895330 - Aurea #88/3249
_______________
Všetko o bankovkách www.mojazbierka.sk :)
Sent from my ZX Spectrum
Registrovaný uživatel
Dobrý večer všem.
Už nějaku dobu sleduji 5 Kč 1919. Konkrétně jde o drobnou zvláštnost (chybku) na lícní straně státovky.
Hovořil jsem o tom už s několika zkušenými sběrately a nově jsem zahlédl jednu státovku prodávat i v aukci s upozorněním na tuto zajímavost. Proto bych rád napsal pár informací k této věci.

Není to nic výrazného, jde jen o drobnou chybu (chybějící tečku) v textu za písmenem "č".
Chybu najdete v černém textu na na třetím řádku.

správný text je "Č. 187 SB."
chybný text je "Č 187 SB."

Původně jsem měl za to, že jde o drobnou a nahodilou tiskovou chybu u jedné státovky. Takový nedostatek mohl vzniknout např. nedokonalým nanesením barvy, opotřebením desky apod..

Hledal jsem ale dál a zjistil, že se tato chyba vyskytuje i na jiných státovkách tohoto nominálu.
Zajímavé je, že jsem chybu zaznamenal jen na některých sériích a také to, že se chyba pravděpodobně vyskytuje na exemplářích z obou tiskáren
(to usuzuji z výskytu u nízkých i u vysokých sérií).

Zajímavé by bylo zjistit, které série tuto chybu obsahují.
Zatím jsem zaznamenal tyto série:

0014
0048
0054
0055
0064
0069
0073
0125
0133
0139
0143
0150
0153
0158
0163


Existují v chybných sériích také exempláře se správným textem?



Pokud se chcete zapojit do pátrání, budu rád. Stačí alespoň zkontrolovat vlastní sbírku a dát vědět.

1. Koukněte prosím, jestli máte verzi bez tečky. Pokud ano, tak jakou sérii (někdy je série dost špatně čitelná).
2. Pokud máte správnou verzi (s tečkou), tak prosím zkontrolujte, jestli to není některá ze sérií, kterou evidujeme s chybou.

Pokud se podaří nějaké další najít, ideální by bylo i doplnění fotkou nebo skenem.

Předem díky za případnou snahu a spolupráci..

V

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Toto téma se tady již před lety probíralo. Teď nemám čas dohledávat, ale jistě to tady na fóru bude k nalezení.
Registrovaný uživatel
Díky za tip, zkusím se podívat..
Registrovaný uživatel
Je to tak, zde je odkaz na vlákno: http://www.sberatel.com/diskuse/sberatel/5-kc-1919-chybotisk-4109
Chyby už si všiml také smith a díky tomu můžeme doplnit i sérii 0041.

Je to už trochu dále a nevím, jestli to ještě někdo rozvíjel nebo mapoval. Pokud ano, jedině dobře, Třeba to rychleji doluštíme..
Registrovaný uživatel
pardon rihav
Registrovaný uživatel
Chybotisk 10 RM 1929 :)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Nikdo nic tak to všichni poznali kde se chybotisk nachází :)
Moderátor
"E"
Registrovaný uživatel
chybějící podtiskové písmeno
Registrovaný uživatel
ale chtělo by to revers zda tam jsou serie, aby se vidělo, zda tam chybí podtisk - říšská, nebo naopak přebývá kontrolní razítko /suchá pečeť/ - válečné vydání
Registrovaný uživatel
Je to mírové vydání podle vodotisku bez podtiskoveho pismene.Cislovace jsou na obou stranách. Celé foto reversu mam doma v pc.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Takže by se mělo jednat o jeden kus v této serii bez podtiskoveho písmena? Ví nekdo jak se tiskly podtiskive písmena na tyto bankovky?
Registrovaný uživatel
celé foto reversu

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
numpszi napsal
"E"

od L200000001 do L29200000 ma byt podtlacove pismeno "E"
Registrovaný uživatel
Takže podtiskové písmena G,H,J,K,L,M s tímto číslem můžou už být v pořádku? Nebo jak se tisklo na archy jedno podtiskové písmeno nebo více? Jde mi o to že bankovka s číslem o 1ks více či méně je už v pořádku.
« Poslední úpravu provedl(a) pepechamik v 28. 11. 2019, 20:14. »
Registrovaný uživatel
Konečně jsem se k tomu dostal a dohledal jsem :) Zde ještě podtiskové písmeno je..

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Pouze jako host na tomto fóru o bankovkách dávám informaci o výměně bankovek protektorátu a slovenské republiky v říjnu 1945 a to z hlediska poštovní historie - jak vypadaly formuláře používané na poštách. Více informací v článku (a na videu) zde:
https://newsphila.blogspot.com/2019/12/ceskoslovensko-jak-vypadala-vymena.html
Registrovaný uživatel
Neumann napsal
Pouze jako host na tomto fóru o bankovkách dávám informaci o výměně bankovek protektorátu a slovenské republiky v říjnu 1945 a to z hlediska poštovní historie - jak vypadaly formuláře používané na poštách. Více informací v článku (a na videu) zde:
https://newsphila.blogspot.com/2019/12/ceskoslovensko-jak-vypadala-vymena.html


Zopár postrehov k tejto téme. Treba oceniť snahu Neumanna, že prináša zberateľom bankoviek ďalšie informácie z jesene roku 1945 o výmene platidiel. Sú to zaujímavé videá. Doporučujem pozrieť aj ostatným. Predsa mi však nedá aby som neupozornil na chyby, ktorých sa dopustil prednášajúci. Príspevky na youtube sú určené skôr odbornej zberateľskej obci ako bežným užívateľom. Na tom sa asi zhodneme. Keďže si dal autor videí túto námahu, mohol si tému platidiel prekonzultovať s človekom, ktorý sa im venuje. Numizmatici a filatelisti sa určite poznajú a niekedy spolupracujú. Niektoré tvrdenia o jednotlivých papierových platidlách sú minimálne zavádzajúce. Vo videu sa skoro neustále o nich hovorí ako o bankovkách. Pritom autor disponuje katalógom a obrázkami platidiel kde je každý exemplár jasne označený. Bankovky, štátovky a poukážky sú typy platidiel, ktoré vznikli z rôznych príčin a v iných politicko-hospodárskych pomeroch. Niektoré nepresnosti sa dajú odpustiť. No chýbajú mi ukážky kolkovaných platidiel z júla 1945. Tieto boli spomenuté len okrajovo. Či už slovenských bankoviek alebo korunových (inváznych) poukážok. Tu mohol autor v krátkosti spomenúť príčinu kolkovania vyšších nominálov. Kľudne mohol doplniť údaj, že táto menová reforma nebola uskutočnená správne a prečo sa museli ďalšie prostriedky z domácností ukladať na viazané vklady. Jednokorunové poukážky typ 1944 napríklad platili súbežne s novou československou menou. Ich platnosť skončila až v apríli 1946. Je to uvedené aj v katalógu. Chýbajú mi aj zverejnené obrázky štátovky 100 Kčs (16.5.1945) a bankovky 1000 Kčs (16.5.1945). Aj tieto sa stali oficiálnym obeživom od 1.11.1945. V ukážke sa spomenuli akoby mimochodom. Viem, že je to zložité historické obdobie. Určite by sa dalo k tejto téme natočiť aj tretie video. Verím, že kolega Neumann pochopí môj kritický pohľad. Zároveň mu prajem nech sa nedá odradiť a v budúcnosti nám odprezentuje ďalší zaujímavý dokument, ktorý sa bude týkať oblasti platidiel. Ďakujem.
« Poslední úpravu provedl(a) TONY-KK v 21. 12. 2019, 20:27. »
Registrovaný uživatel
Moc děkuji "TONY-KK" za jeho článek a jak za pochvalu, tak i kritiku, a to dosti oprávněnou.

Jak jsem již psal v prvním příspěvku, na tomto fóru jsem jako "host" a tím hostem se cítím i v oborech sběratelství mincí i bankovek (státovek, poukázek). Na téma výměny peněz v roce 1945 jsem natočil celkem dvě videa.

První, ve kterém jsem se snažil popsat poštovně-historické materiály, tedy dokumenty dokládající vlastní výměnu na poštách (opatřené kolky a poštovními razítky), které jsou relevantními pro sběratele z oboru poštovní historie... a většina je vůbec nezná.

Druhé, které popisuje (alespoň základně) některé druhy bankovek (státovek, poukázek), které na našem území byly v používání. Toto video je spíš určeno jako doplněk pro filatelisty či zájemce o poštovní historii, a může jim "otevřít dveře" do dalšího sběratelského oboru. Samozřejmě pro profesionály v tomto oboru jsem se prezentoval spíš jako ignorant, který o tom mnoho neví... Ale znovu zdůrazňuji, do oborů mincí či bankovek opravdu nehodlám expandovat. Čili toto video prosím opravdu berte z mé strany jen za jakýsi pokus poodhrnout roušku dalšího sběratelského oboru.

Možná by stálo za úvahu začít točit taková videa i pro sběratele dalších sběratelských oborů na těchto fórech, ale to již ponechávám na úvaze či úvahách dalších odborníků. Já osobně (a myslím, že v tomto mohu mluvit i za další kolegy a přátele v našem spolku) se nadále hodlám soustředit pouze na propagaci oboru filatelie či poštovní historie, i když možná s drobnými přesahy do dalších sběratelských oborů...

Každopádně ještě jednou Vám děkuji jak za shlédnutí videa, tak za Váš - pro mne velmi cenný - názor.

Prozatím zůstávám s pozdravem

Jiří Neumann
Registrovaný uživatel
Zdravím všechny, potřeboval bych poradit o jaké bankovky se jedná a jakou mají cenu.Předpokládám že to jsou bankovky zajatecký tábor, ale nejsem si jistý. Stav UNC. Díky za odpověď

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Fidzi napsal
50 Ks 1940 II. vydanie
==============
sen o unikáte sa definitívne rozplynul. Klim uvádza existenciu 6 kusov. Takže sériové čísla dvoch potvrdených kusov nie sú zatiaľ verejne známe.

H 845491 - H 895330 = známe rozpätie
=========================
H 845491 - Klim #61/1948
H 894059 - Klim #69/2377
H 895328 - uvádza Bajer
(H 895329 - podľa číselnej rady pravdepodobne existujúci kus)
H 895330 - Aurea #88/3249


Ještě existuje H 897822.
Registrovaný uživatel
Koudy1107 napsal
Fidzi napsal
50 Ks 1940 II. vydanie
==============
sen o unikáte sa definitívne rozplynul. Klim uvádza existenciu 6 kusov. Takže sériové čísla dvoch potvrdených kusov nie sú zatiaľ verejne známe.

H 845491 - H 895330 = známe rozpätie
=========================
H 845491 - Klim #61/1948
H 894059 - Klim #69/2377
H 895328 - uvádza Bajer
(H 895329 - podľa číselnej rady pravdepodobne existujúci kus)
H 895330 - Aurea #88/3249


Ještě existuje H 897822.

To by mohl říci každý, foto by to potvrdilo. ;)
_______________
vše okolo Darexu, Tuzexu a jejich poukázek

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < 1 2 3 4 5 >

Sběratel.com » Naše papírová platidla » Bádanie a nové objavy

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1