Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Pražské groše » Dobová falza...

Vykupminci.cz
Numismatika

Dobová falza...

Moderátoři: jacx, oliver, pavelgregor.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < 1 2 3 4 5 >

Autor Příspěvek
Moderátor
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 7870
Bydliště: Curia Reginæ, Bruna
pokladam-li dalsi otazku, je slusnosti alespon odpovedet na predchozi.

mam jich nekolik, tyto mi poskytl k prozkoumani kolega, dalsich nekolik mam pujcenych ke studiu a jedno ci dve (uz ani nevim) mam ve sbirce, nebudu to ted ani hledat, protoze nemam cas a navic se nebudu chlubit cizimi vecmi. casem o tom minim dat neco dohromady, ale priorita je nizka, protoze to prece jen neni problematika tykajici se primo ceskeho ci uherskeho falesneho mincovani, ktere mne zajima asi nejvic.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Květen 2011
Příspěvky: 146
oliver napsal
pokladam-li dalsi otazku, je slusnosti alespon odpovedet na predchozi.

mam jich nekolik, tyto mi poskytl k prozkoumani kolega, dalsich nekolik mam pujcenych ke studiu a jedno ci dve (uz ani nevim) mam ve sbirce, nebudu to ted ani hledat, protoze nemam cas a navic se nebudu chlubit cizimi vecmi. casem o tom minim dat neco dohromady, ale priorita je nizka, protoze to prece jen neni problematika tykajici se primo ceskeho ci uherskeho falesneho mincovani, ktere mne zajima asi nejvic.

Obrázky:

Zdravím,pokud se tě dotklo,že sem neodpověděl na tvou otázku tak se Ti omlouvám.Nebudu takové věci řešit na veřejném webu.
Další věc je to,že když píšeš o problematice týkající se českého nebo uherského mincovnictví tak by sis měl uvědomit,že tyto mince byly na území české koruny úplně běžně v oběhu(tak jako polské poltoráky,dudky nebo salzburské feniky).Tyto mince mohl klidně někdo padělat u nás v Čechách,na Moravě ve Slezsku,Uhrách nebo třeba ve švýcarském kantonu Zug).To samé platí i o dobových falzech moravských a uherských mincí.Ty mohl klidně někdo vyrábět i ve Štýrsku.Navíc vím na 100%,že 95% dobových falz drobných českých a moravských nebo rakouských nominálů z období vlády Jiříka z Poděbrad dělali ve velkém Bratříci v Horních Uhrách na kdejakém kopci nebo hradě.Po nich následovali na začátku 16.století uherští opovědníci.Hlavně Podmanínští. ;)
Moderátor
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 7870
Bydliště: Curia Reginæ, Bruna
ale no tak dotklo je silne slovo, to urcite ne. jen sem se neudrzel a malicko si rypnul, spis tak bych to rekl. nicmene mail zde na mne je, resp. mi jde poslat soukroma zprava a pak bych jiste takto nezareagoval.

k dalsimu. ano, co se tyce obehu nejruznejsich minci, vcetne falz, byla smenitelnost drive jiste lepsi. nemam pocit, ze bych si to, co pises neuvedomoval. nicmene to nic nemeni na situaci, ze pokud mam v ruce falzum grose nebo napr. cerneho penizu, je pro mne proste zajimavejsi se venovat ceskym a moravskym razbam, resp. jejich napodobeninam a falzum. az budu mit zpracovane to, co mne zajima vic a nebude do ceho pichnout, vrhnu se i na veci s nizsi prioritou. to neznamena, ze je povazuji za menecenne a podradne, ale pro mne jsou proste zajimave mene a obecne to tak plati i pro sberatele zde v CR - kolik lidi sbira nase razby a kolik tyto? a falz? jeste mene. ono falza jsou sice levna, ale dost casto jsou "nestabilni", droli se, opadavaji, nebyvaji moc pekna, jsou hure citelna. obecne je na nich spis zajimave jak byla vyrobena. s tim, ze to je obvykle prodavano s ohledem na puvod pokoutne, tak ta nejcennejsi informace o puvodu a lokaci falzatorske dilny je stejne ztracena. to je velka skoda.

co mi zustava jsou tedy analyzy. material zvoleny k pokoveni, material strizku, zpusob pokoveni (zda zarove ci amalgamacne). vic se toho vetsinou pak uz zjistit neda.

ceska falza se delala i u nas, viz napr. kauza ve smolne knize pardubicke. nicmene ano, v uhrach to bylo silene. ale u nas se zase "vyrabela" nekvalitni polska mince a hned se do polska i exportovala. procenta si nedovolim odhadovat, protoze z toho co jsem mel moznost zaregistrovat mohu rict jen to, ze se pohled na falzatorskou cinnost musi v budoucnu dost zmenit.

pokud mas ovsem takovy prehled, jaky zde naznacujes a jsi schopen a ochoten k temto razbam neco sepsat, spojme sily, zaridim analyzy a muzeme to publikovat v horizontu nekolika mesicu. neni problem. me se ale kvuli tomu pruske mincovnictvi studovat nechce - nemam na to bohuzel cas.
Registrovaný uživatel
Registrován: Dub 2010
Příspěvky: 852
zdravím, dávám sem na ukázku Grešlu Karla VI. 1719. Grešle je ražená z čisté mědi na které nejsou ani náznaky postříbření. toto období mě sice moc nezajímá ale, ještě sem neviděl tak dokonalé dobové falzum.
pochybuji že by ve vládní mincovně razili mince tak špatného zrna.
mince vypadá ve skutečnosti daleko lépe než na fotce.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: ún 2014
Příspěvky: 233
Zajímavý zážitek je přijít na dnes pusté místo,kde se povalují stovky takovýchto měďáčků a jejich polotovarů...Ale nesbírám je,tak tam většina zůstala pro historiky.
Registrovaný uživatel
Registrován: Bře 2014
Příspěvky: 801
Doufám, že jste ty historiky na to místo ihned přivolal...
Registrovaný uživatel
Registrován: Dub 2010
Příspěvky: 852
Romolo napsal
Zajímavý zážitek je přijít na dnes pusté místo,kde se povalují stovky takovýchto měďáčků a jejich polotovarů...Ale nesbírám je,tak tam většina zůstala pro historiky.

silně pochybuji, že se někde na pustém místě povalují stovky těchto měděných Grešlí. o středověkých mincích bych nepochyboval, ale toto je už novověk, kdy se mince falšovali velmi zřídka ;)
Registrovaný uživatel
Registrován: Dub 2010
Příspěvky: 852
alarich napsal
zdravím, dávám sem na ukázku Grešlu Karla VI. 1719. Grešle je ražená z čisté mědi na které nejsou ani náznaky postříbření. toto období mě sice moc nezajímá ale, ještě sem neviděl tak dokonalé dobové falzum.
pochybuji že by ve vládní mincovně razili mince tak špatného zrna.
mince vypadá ve skutečnosti daleko lépe než na fotce.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

prosím moderátora přesunout tento příspěvek do příslušné sekce mince Habsburků- Karol VI., protože tady mě k této minci asi nikdo nic bližšího neřekne.předem děkuji ;)
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2012
Příspěvky: 186
Romolo napsal
Zajímavý zážitek je přijít na dnes pusté místo,kde se povalují stovky takovýchto měďáčků a jejich polotovarů...Ale nesbírám je,tak tam většina zůstala pro historiky.


Dobrý den. Nechtěl by jste se podělit mimo historiků i s námi? Postnout sem jednu či tři fotečky oněch povalujících se drobáčků? Nejlépe z obou stran a příp. i zmíněné střížky..mohlo by to být zajímavé. děkuji
Registrovaný uživatel
Registrován: ún 2014
Příspěvky: 233
Ale jistě,velice rád.Není na nich ale mnoho ke koukání.Jen co se konečně donutím vybrat nějaký foťák,tak to nafotím, i místo,je také zajímavé.Jak znám kolegu,tak tam toho ještě mnoho zůstalo:)
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2012
Příspěvky: 186
Děkuji, budu se na foto mincí těšit. PS.: místo nálezu si nechejte raději pro sebe a jeho fotky také. Mohlo by se totiž lehce stát, že dotyčné numizmaticko-poetické zákoutí jaksi veme zasvé a během nepatrné chvíle se změní v měsíční krajinu či kráter zvící Drážďanského náměstí ;)
Registrovaný uživatel
Registrován: Srp 2010
Příspěvky: 4013
Bydliště: BAnská Štiavnica
malo by sa jednať o dobové falzum, Karol IV,

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2008
Příspěvky: 13545
Bydliště: Dračí sluj
ano zdá se...
_______________
http://digi.ceskearchivy.cz/

Od té doby co jsem přestal být namyšlený, tak jsem už bez chyby... ;)
Registrovaný uživatel
Registrován: říj 2006
Příspěvky: 6603
Tak to je spíše zajímavá (dobová) napodobenina groše K4. Jak tak na to koukám, veškeré písmo je retrográdní, tzn. že tvůrce "razidla" (patrně negramotný) do něj písmo vybil tak, jak ho viděl na pravém groši a výsledkem jsou zrcadlově otočené litery.
Moderátor
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 7870
Bydliště: Curia Reginæ, Bruna
to muze byt dost tezke rozhodnout, protoze jasna hranice neexistuje.

napodobenina obecne by mela byt pomerne kvalitnim ztvarnenim sve predlohy, nemela by svym vzhledem budit zvysenou pozornost a upozornovat na to, ze neni tim, cim se tvari byt. obsah draheho kovu byva snizen (snizenim ryzosti nebo snizenim hmotnosti, pripadne kombinaci obeho). potiz je, ze napodobenina prazskeho grose kousek za hranicemi ceskeho kralovstvi ci ve velkych obchodnich strediscich, tj. tam, kde se "denne" vyskytuji prazske grose prave, musi byt pomerne kvalitni (rekneme neco na urovni atypickych razeb W4), zatimco napodebenina prazskeho grose v oblastech, kam spise nez fyzicky dorazila jeho slava, muze byt dost oskliva. navic v nekterych oblastech je otazkou, zda takove razby nevznikly lokalne z potreby, kterou uz nezname a neumime pochopit, pricemz vsichni vedeli, ze to pravy prazsky gros neni, ale pro dane ucely stacil (co napr. tzv. "cechi" vkladane do hrobu na uzemi ukrajiny?). a co to vlastne je, je to napodobenina mince, kdyz to ani nema slouzit jako realny platebni prostredek a je z toho nejaky "talisman"? navic nezapomenme, ze pg byly v obehu bezne i v dobe 30-ti lete valky (a i pozdeji).

naopak jasne falzum bude mit obsah stribra v radu nekolika malo procent (stribro nutne k pokoveni) a nebo nebude drahy kov obsahovat vubec (falza na bazi olova ci cinu). pomineme-li odlisny material, vzhled muze byt od "jako by pravym z oka vypadl" - tedy klidne takovy, ze vysvetlenim je machinace v mincovne ci zcizeni raznic ci nekale obchody rezace - az po vzhled naprosto naivni.

potiz je, ze mnohdy se ve falzu ocitne vic stribra, nez padelatel zamyslel a najednou mate v ruce falzum, ktere ma obsah kovu napr. srovnatelny s napodobeninou. je to tedy falzum nebo je to napodobenina?

navic, ono jak falzum, tak napodobenina maji mnohdy (ne vzdy) podobny ucel. maji oklamat prijemce mince a presvedcit ho, ze ma v rukou "tvrdou menu".

nicmene - pokud je obsah (ne ryzost samotna) stribra u dotazovane mince dostatecne vysoka, bude to skutecne spise nejaka naivni napodobenina.

btw. tusi nekdo (ma nekdo obrazek, odkaz), jak vubec vypadaly razby kozackeho hejtmana Ivana Samojlovice, ktere mely mit vzhled prazskych grosu (resp. jak je to s validitou informace na str. 153 v knize Penize, poklady, padelky)?
Registrovaný uživatel
Registrován: Bře 2009
Příspěvky: 524
Bydliště: 欧洲联盟
To Oliver : nevím co je na str. 153, ale jediná ražba kterou inicioval Samojlovič a která má nějakou podobnost s pražským grošem je tzv. Sevský čech. Ta podobnost je ale jenom v názvu a i to přeneseně. Pražským grošům se sice kdysi na Ukrajině říkalo čech, ale v 17. století byl tam ten název používán pro polské poltoráky. A právě poltoráky měl sevský čech nahradit v oběhu na územích, které Rusko vyválčilo od Polska. Měl mít stejnou hodnotu a měl mu být i podobný. Úmysl se však nezdařil - obyvatelstvo ho nepřijalo. Souviselo to i s tím, že v něm bylo jenom 25% stříbra.
Ta mince je však dost vzácná a v ruské numizmatice populární. Má totiž několik nej. Je to první ruská mince ražená na válcovacím razícím stroji, je západního typu s latinským opisem, je to jediná mince s titulaturou 2 carů, razila se jenom 1 rok (1686/1687 vše s letopočtem 1686 a již 1689 stažená z oběhu) atd.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Dub 2010
Příspěvky: 852
Ander napsal
To Oliver : nevím co je na str. 153, ale jediná ražba kterou inicioval Samojlovič a která má nějakou podobnost s pražským grošem je tzv. Sevský čech. Ta podobnost je ale jenom v názvu a i to přeneseně. Pražským grošům se sice kdysi na Ukrajině říkalo čech, ale v 17. století byl tam ten název používán pro polské poltoráky. A právě poltoráky měl sevský čech nahradit v oběhu na územích, které Rusko vyválčilo od Polska. Měl mít stejnou hodnotu a měl mu být i podobný. Úmysl se však nezdařil - obyvatelstvo ho nepřijalo. Souviselo to i s tím, že v něm bylo jenom 25% stříbra.
Ta mince je však dost vzácná a v ruské numizmatice populární. Má totiž několik nej. Je to první ruská mince ražená na válcovacím razícím stroji, je západního typu s latinským opisem, je to jediná mince s titulaturou 2 carů, razila se jenom 1 rok (1686/1687 vše s letopočtem 1686 a již 1689 stažená z oběhu) atd.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

velmi zajímavý kus :shock:
Moderátor
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 7870
Bydliště: Curia Reginæ, Bruna
ander: diky, v tom pripade je tato informace v knize nepresna/zavadejici, nebot tam je uvedena prave v souvislosti s PG. to nic nemeni na tom, ze v te oblasti byly PG popularni i diky aktivitam Korybutovice a evidentne od tamtud pochazeji nektere velmi naivni napodobeniny/falza PG. rozhodne se ale nejedna o toto - tim je to jasne, diky.
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2012
Příspěvky: 728
Mám tu dobové falzum haléře ,podobné jako MMDH 131. Váha 0,24 g. To musela být tehdy bída,když stálo za to falšovat i nejmenší nominál. Nebo je to peníz?
Podle velikosti peníz,podle váhy haléř.Tak deklarováno.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 7870
Bydliště: Curia Reginæ, Bruna
roli hraje samozrejme velikost, nikoliv vaha. hustota slitiny medi a cinu bude vždy nižší nez hustota samotne medi. a ta zas je nizsi nez hustota slitiny medi a stribra. tudiz posuzovat vahu mince, kor zkorodovane, je irelevantni.
Registrovaný uživatel
Registrován: čec 2013
Příspěvky: 103
Mohlo by se jednat o dobové falsum.Bohušel groš dosti otřelý.Je vidět docela kvalitní postříbření.Velikost groše 30mm.Rozdělovací znaménka čitelná pouze dvě.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 7870
Bydliště: Curia Reginæ, Bruna
neni to dobove falzum, ale pouze nasledek koroze na bazi chloridu stribrneho. podobne "nedopatreni ze se jedna o falzum" jiz bylo i publikovano, neni tomu tak.

Viz:
NECHANICKÝ, Z.: Dobové padělky pražských grošů Jana Lucemburského. Sběratelské zprávy HK, č. 133, s. 33-36.
a
NECHANICKÝ, Z.: Dobové padělky pražských grošů Jana Lucemburského (doplněk k původnímu článku ve Sběratelských zprávách č. 133). Sběratelské zprávy HK, č. 134, s. 57-58.

Vysvetleni pak zde:
Richtera, Lukáš – Cihlář, Jan. Dvě zajímavé opisové varianty pražských grošů Jana Lucemburského. Folia Numismatica, Brno: Moravské zemské muzeum, roč. 27, č. 1, 2013, s. 89–97. ISSN: 0862-1195.
Moderátor
Registrován: Srp 2007
Příspěvky: 2032
stran koroze souhlas s oliverem - už to zde bylo diskutováno i u jiných Janových grošů, které tento typy koroze postihuje často postihuje (oliver tu již myslím i vysvětloval proč zrovna Janovy groše)

groš tedy bude pravý - škoda - podle kombinace lícních znamének a typu lva to vypadá na trochu zajímavější variantu - možná Castelin VI. 35, ale chtělo by to ještě podrobněji prozkoumat - rubní znaménko z fotek není patrné - měla by tam být tzv. heraldická lilie
« Poslední úpravu provedl(a) jacx v 10. 1. 2016, 22:02. »
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2011
Příspěvky: 24
Dobrý den.
Konečně jsem se dostal k tomu nafotit pár dobových falz a poprosím o radu jak je nejlépe konzervovat. Některé jsou zřejmě postříbřené a některé pocínované. Předem děkuji.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2012
Příspěvky: 728
Pěkná falza.Tomu Znojmu by se u mně líbilo.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < 1 2 3 4 5 >

Sběratel.com » Pražské groše » Dobová falza...

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1