Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Uherské mince » Karol I. Róbert z Anjou (1307–1342)

Vykupminci.cz
Numismatika

Karol I. Róbert z Anjou (1307–1342)

Moderátoři: Archypov, facctory.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 11 12 13 14 15

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
takto by to malo vyzerať, tu jedno normálne a jedno obrátené.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
U té první diskutované mince (příspěvek 345) to opravdu na první pohled vypadá jako O, je tam ale znatelný malý dvojráz (je vidět na horním břevnu štítu), který mohl způsobit posun, při němž není ten spojovací dřík gotického C úplně zřetelný. Další možností je zkrátka to, že tvůrce razidla neměl po ruce požadovaný punc s C a tak si vypomohl jiným náhradním puncem.

U sigurovy mince (příspěvek 348) je to jasné, zde tvůrce razidla skutečně použil zřejmě náhradní puncy pro litery X a G, protože tyto tvary velice dobře odpovídají tvarům těchto gotických liter v dané době. Pokud zde má být správně K C, tak vidíme, že autor nebyl žádný analfabet (to už v této době nemůžeme při takové činnosti předpokládat), ale naopak byl velice chytrý, když si dokázal poradit s tím, že pro K a C nemá odpovídající puncy, a proto použil nejbližší možné tvary liter.
Registrovaný uživatel
kacuro napsal
U sigurovy mince (příspěvek 348) je to jasné, zde tvůrce razidla skutečně použil zřejmě náhradní puncy pro litery X a G, protože tyto tvary velice dobře odpovídají tvarům těchto gotických liter v dané době. Pokud zde má být správně K C, tak vidíme, že autor nebyl žádný analfabet (to už v této době nemůžeme při takové činnosti předpokládat), ale naopak byl velice chytrý, když si dokázal poradit s tím, že pro K a C nemá odpovídající puncy, a proto použil nejbližší možné tvary liter.

Nesúhlasím. Ten človek použil punz podobných písmen X-G pretože
- to bol analfabet a myslel si, že sú to správne písmená alebo
- nemal k dispozícii ten správny punz a nechcelo sa mu vyrábať nový.
Pretože tak urobil dvakrát (pri oboch písmenách), tak sa prikláňam k prvej možnosti. Rezač razidiel nebol určite žiadny chytrolín. ;)
_______________
Všetko o bankovkách www.mojazbierka.sk :)
Sent from my ZX Spectrum
Registrovaný uživatel
Asi jsi mě nepochopil. Popisuji to, co máš jako druhou možnost, která bude správná. Tvůrce zkrátka neměl potřené puncy pro K a C k dispozici, proto použil jako náhradu jiné puncy s X a G, která jsou těm prvním nejvíce podobná. Nejedná se o nějaké pokažené pokusy o K a C, protože použité tvary X a G odpovídají správnému tvaru, jaké tyto litery na mincích v této době měly.

Kdyby razidla připravovali v této době analfabeti, bylo by v opisech těchto mincí mnohem více chyb, jako se s tím setkáváme u denárů 10. století. Tam lze o tom uvažovat, ve 14. století už ne a ani mince samotné takovou možnost neukazují. To, že někde nějaké písmenko vypadne, nebo je zaměněno za jiné, se zkrátka stávalo. Podobnou praxi v používání náhradních kolků jsem popisoval např. ve studii o písmu na BP Vladislava Jag., vyšlo to nedávno v Numis. sborníku.
Moderátor
kacuro napsal
Asi jsi mě nepochopil. Popisuji to, co máš jako druhou možnost, která bude správná. Tvůrce zkrátka neměl potřené puncy pro K a C k dispozici, proto použil jako náhradu jiné puncy s X a G, která jsou těm prvním nejvíce podobná. Nejedná se o nějaké pokažené pokusy o K a C, protože použité tvary X a G odpovídají správnému tvaru, jaké tyto litery na mincích v této době měly.

Aby tento logický závěr byl nezpochybnitelný, je žádoucí doložit pro kterou minci byly tyto jiné puncy určeny.
Například s použitím puncu původně určeného pro jinou minci jsem se například setkal na PG Ludvíka Jag., kde byl u jedné varianty ve vnitřním opise aversu použit punc S určený původně pro bílý peníz a také na více variantách reversu kde u enklávy AG byl použit punc V určený také původně pro bílý peníz.
Registrovaný uživatel
To bude muset doložit někdo jiný, epigrafiku na uherských mincích nemám nastudovanou, ale jak píšete, máme příklady z českého mincovnictví.
Registrovaný uživatel
Jediné "X" na minciach s touto značkou je na dukátoch (REX), ale vyzerá diametrálne odlišne (obr.1).
Tá značka by mala vyzerať ako na obr.2
Prikláňam sa k verzii, že punc vyrobil málo skúsený alebo inak indisponovaný rezač.
Je zaujímavé, že táto značka sa často interpretuje ako K-G, čo ale nedáva zmysel (Johannes Constorfer). Ako vyzerá "G" si môžete pozrieť v slove "VNGARI".

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
« Poslední úpravu provedl(a) sigur v 18. 4. 2018, 14:44. »
Registrovaný uživatel
Zdravím, máme doma túto mincu snáď ešte po prastarom otcovi. Zberatelia na inom fóre ju určili ako Karol Róbert. Viete mi povedať viac o tejto minci? Malo by ísť o typ Huszar 443. Vopred ďakujem.
Minca nie je na predaj.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Je to razba z rokov 1330-1332. Po bokoch štítu bývajú značky (písmenká), podľa ktorých sa často dá určiť mincovňa. V tomto prípade tam však nie sú, takže bohužiaľ. Čo k tomu ešte dodať? Snáď len, že je vo veľmi peknom stave. :)
Registrovaný uživatel
Zdravím,ani prvý groš razeny Karolom evidentne V Kremnici, H 442, nemal ziadnu značku mincovne, z H442 su známe tuším len 3 exemplare- kvoli chybajucej znacke mincovne bi spociatku problémy aj pre Huszara zaradit ich do mincovne.Nieco podobne moze byt aj tato H443..co myslíte? Inak je to uplne VF minca.Niekto tu už videl groš v takejto kondicii s takom dobrou a jemnou razbou ?
Registrovaný uživatel
martinko1270 napsal
Zdravím,ani prvý groš razeny Karolom evidentne V Kremnici, H 442, nemal ziadnu značku mincovne, z H442 su známe tuším len 3 exemplare- kvoli chybajucej znacke mincovne bi spociatku problémy aj pre Huszara zaradit ich do mincovne.


Nesúhlasím minimálne z dvomi faktami. Najprv sa ale spýtam, z akého zdroja si čerpal informácie.
Inak, toto nie je VF ale minimálne EF minca.
Registrovaný uživatel
Zdroj: Akademický Repozitar ( alebo : zbornik prispevkov z medzinarodneho numizmatickeho seminara - Banictvo a Mincovnictvo Slovenska - vyd.NBS & Muzeum Minci a medajli Kremnica ) 2013 k: typ Groš Karol Robert z Annou typ H442
Registrovaný uživatel
Ale Marek Budaj píše v tom článku o groši, ktorý má nad štítom značku "K". Podľa Huszára aj Pohla ale existuje tento typ aj bez značky a to sa jednoznačne priradiť ku konkrétnej mincovni skrátka nedá. Navyše Marek píše, že H442 sa príležitostne razil aj v iných mincovniach.
Registrovaný uživatel
..s tým EF mate pravdu :-) 1/1 je skutocne vynimocna ... v oběhu sice zrejme bola ale je extrémne krasna..
Registrovaný uživatel
Ano, ved prave to, Budaj píše ze H442 nebolo mozne presne priradit k mincovni, no ak si zoberiete, ze KM bola založena 1328- tak realne bolo možné razit H442 aj v KM. Pri tej H442 bez puncu som chcel dat paralelu aj k tejto H443 - ak boli tieto razene 1330-32 tak samozrejme by s vysokou pravdepodobnostou mohli byt razene tu v MK( teda myslím tuto fakt extremne krasnu od p Borko ).Taktiez Huszar nemusel popisat vsetky typy.Alebo myslíte ze tato H442 by mohla byt skusobna ražba alebo chyboraazba?
Registrovaný uživatel
Znovu by som sa opakoval, takže odporúčam prečítať ešte raz ten článok.
Ale jednoducho, H-442 s "K" nad štítom je Kremnica, H-443 s "C-R" po stranách štítu je Kremnica. H-442 a H-443 bez značky sa jednoznačne priradiť nedajú.
Registrovaný uživatel
..myslím samozrejme tuto H443 na otkach od pana Borka či to nevidíte na skusobnu ražbu, či chyborazbu ak tam nebolo značka ? Ved prave tieto typy Husz 443 poznám len opuncovane...
Registrovaný uživatel
..myslím samozrejme tuto H443 na otkach od pana Borka či to nevidíte na skusobnu ražbu, či chyborazbu ak tam nebolo značka ? Ved prave tieto typy Husz 443 poznám len opuncovane...
Registrovaný uživatel
Dlžím tu odpoveď... :)
Určite to nie je ani jedno ani druhé. V prvej polovici 14.storočia, teda s nástupom Anjouovcov, sa zaviedli mincové značky, ale ich systém nebol jednotný až do začiatku 15.storočia (Žgmund). Takže je celkom bežné, že razby Anjouvcov nemajú niekedy žiadnu značku a to aj pri typoch, kde sú ich známe deisatky. Ak máš Huszára, tak schválne pozri, pri koľkých typoch je v súpise značiek uvedené "o.Mzz" (ohne Munzzeichen). Huszár sa ale priraďovaním značiek ku konkrétnym mincovniam vo svojom katalógu nevenoval. Toto rieši vo svojom diele Artur Pohl. Ak nemáš, daj mi vedieť cez súkromnú správu v mojom profile.
Registrovaný uživatel
Tu máte ešte nejaké detaily. Ďakujem za identifikáciu a nové poznatky :)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
.. tak toto je paráda, teraz ked vidím tie makrofotky, kludne by som povedal, ze nie EF/EF ale UNC..navyse velmi precizne vyrazena, s ostrymi detailami...

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 11 12 13 14 15

Sběratel.com » Uherské mince » Karol I. Róbert z Anjou (1307–1342)

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1