Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Pražské groše » Ludvík I.

Vykupminci.cz
Numismatika

Ludvík I.

Moderátoři: jacx, oliver, pavelgregor.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < 1 2 3 4 5 > »

Autor Příspěvek
Moderátor
opravdu krásný exemplář - mincovna Jáchymov
takovouto variantu skutečně Hásková nepopsala
dalo by se říct jako I. a/6 - ale na počátku vnitřního lícního opisu 2 tečky
nebo jako I. a/10 - ale chybí S v PRIMVS
gratulace
Registrovaný uživatel
protože jsem viděl ludvíka maximálně z rychlíku a grošíky sbírám dle mých možností tak se mě naskytla možnost jít do tohoto PG.Literaturu nemám a chtěl bych znát váš názor na něj.jestli vše dopadne dobře doma přefotím a pošlu origo foto ale vše je zatím na dlouhé lokte a cesta k němu je hodně trnitá.děkuji

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Hásková I.a/1, Kutná Hora (1523-1524)
Moderátor
listopad - tak to držím palce ať se zadaří a přicestuje (a až dorazí tak budu závidět :-)

Hurleyho určení souhlasí (aspoň dle toho co je z malých fotek vidět) - určitě jde o kutnohorskou ražbu typ Hásková I.
existují však i další exempláře tohoto typu, avšak Háskovou nepopsané
proto bude prima, když dorazí a dáš sem lepší foto
Registrovaný uživatel
Dik za ty palce a určení. :P
Registrovaný uživatel
tak první krok je za mnou vyhrál jsem ho za 5000 kč,ted ho dostat sem domů.
Registrovaný uživatel
jestli je pravý, tak to blahopřeji, to ho máš zadarmo ...
Registrovaný uživatel
Podle fotky pravej vypadá. :twisted: :twisted: :twisted:
kacuro napsal
jestli je pravý, tak to blahopřeji, to ho máš zadarmo ...
Registrovaný uživatel
Tak dneska konečně dorazil Ludvík I s Václavem II.Foto bude lepší zítra při denním světle ale nevydržel jsem.Je pravej sice nějaký dvouráz ale to se omluvý u týhle ražby.Zajímá mě ta tečka mezi nohama.
dík za odezvu

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
gratulace - na Ludvíka stále ještě čekám
to co je vidět odpovídá var. Hásková I./a1, ta tečka pod nohama lva tam patří

zajímavá je rytecká chyba ve vnitřním lícním opisu (nemyslím si že by to vzniklo dvojrázem), díky které jsou ve slově PRIMVS místo IM dvě M se společným prostředním dříkem

o lepší fotky tu jistě bude zájem - bylo by zajímavé jestli se dá zjistit zda ve vnějším lícním opise jsou mezi slovy plné tečky nebo kroužky
Registrovaný uživatel
jacx napsal
zajímavá je rytecká chyba ve vnitřním lícním opisu (nemyslím si že by to vzniklo dvojrázem), díky které jsou ve slově PRIMVS místo IM dvě M se společným prostředním dříkem


My paleografové tomu říkáme Meyerova ligatura :lol: :lol:

Jinak ke grošíku samozřejmě blahopřeji.
Moderátor
á pán už má po zkoušce (?) - doufám, že úspěšně
Registrovaný uživatel
zítra nafotím na denním světle a zkusím ty rozdělovací znaménka.DÍKY
Moderátor
Na groši je ještě jedna zajímavost, a to na konci vnitřního lícního opisu. Když řezač želez zjistil že se mu tam původní S nevejde, tak tam "fláknul" menší S puncem pravděpodobně z bílého peníze.
Registrovaný uživatel
jacx napsal
á pán už má po zkoušce (?) - doufám, že úspěšně


Kdepak, čeká mě to až dneska :shock: :roll:
Moderátor
To listopad - můžete sem prosím dát podrobnější foto rozdělovacího znaménka před GROSSI (vpravo nad hlavou lva) ? Je ho sice vidět jenom polovina ale i tak je to snad první groš ať už Ludvíka nebo Vladislava kde ho vidím čitelnější. Díky.
Registrovaný uživatel
takhle?ještě jsem se chtěl zeptat na ten kroužek u toho rozdělovacího znaménka.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Super, děkuji. Ten kroužek je středem kompletního rozdělovacího znaménka, ty jakoby "mašličky" mají být symetricky od něho vlevo (na groši není vidět) a vpravo.
Registrovaný uživatel
dík za vyčerpávající odpověd ale ještě bych se chtěl zeptat na typ to je Hásková I a jestli je popsaná tahle varianta s opisama dvě M a jiný S v primus.
Jinak v opise za slovem DEI to vypadá na dvě plné tečky náznak jedné tam je
ostatní je nečitelné.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
jak píšete - odpovídá I. a/1 s výjimkou spojených dvou M místo IM a zřejmě i toho menšího S
Háskovou a předpokládám (nezaručuji však) ani jinde tato opisová varianta zatím popsána není
Registrovaný uživatel
díky
Moderátor
To listopad - varianta Vašeho groše i s oběma zajímavostmi se zde na fóru již jednou vyskytla, a to v roce 2010, viz zde:
http://www.sberatel.com/diskuse/sberatel/prazsky-gros_post_-88417#post88417
Při podrobnějším zkoumání mi to vychází jako ražba ze stejných razidel (minimálně tedy aversu), známe tak již druhý kus této varianty.
Na nové typologii pokud je mi známo se již pracuje a tato opisová varianta tam bude uvedena.
Registrovaný uživatel
Tak to jsem že se vrátil z Ukrajiny zpátky do Čech tenhle pěkný a zajímavý grošík.Jinak Všem hezké vánoce.
Moderátor
kdyz se podivam do Haskove, uvadi, ze prazske grose Ludvika I. se v KH razily v letech 1523-1524, Smolik uvadi s odkazem na Pamatky archeologicke XII (447), ze grose byly razeny v 2. nedeli 1523 a pak 1. nedeli postni 1524 a pak uz vubec (viz nize).

existuje duvod se domnivat, ze to bylo jinak? je v souladu s poctem vyprodukovanych grosu i pocet znamych razidel? jsou soucasne znalosti v souladu s temito tvrzenimi? publikoval od te doby nekdo nejakou "korekci"?

protoze 900 kop grosu je 54 tis. grosu se jmenem Ludvika I., zivotnost razidel je udavana na cca 5 tis. kusu i vyse (lisi se avers / revers), Haskova eviduje (odhaduji - nektere rozdily nevidim) cca 5 variant aversu a 7 variant reversu (varianta samozrejme muze znamenat hned nekolik raznic - i kdyz u tech chyborazeb je to zrejme razidlo ojedinele). take jsem neprochazel tuto diskusi, ale vim, ze nejaka nova razidla zde zaznamenana byla.

Z Chvojky (Ferdinand I.) vyplyva, ze pocet rubnich zaznamenanych razidel je vetsinou o dost nizsi (celkovy pomer 306/129) coz by pri poctu nejmene 7 varinat reverzu melo znamenat nejmene 16 averzu. pocet grosu by tedy mel pri zivotnosti tech 16 aversu mohl byt o dost vyssi, cca 80 tis.

chapu, ze deklarovany pocet 5 tis. (udavany z denaroveho obdobi) neni samozrejme cislo nijak smerodatne, spis se ptam, jak moc se kdy a kdo nad timto zamyslel. predem diky za pripadne tipy.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
oliver napsal
kdyz se podivam do Haskove, uvadi, ze prazske grose Ludvika I. se v KH razily v letech 1523-1524, Smolik uvadi s odkazem na Pamatky archeologicke XII (447), ze grose byly razeny v 2. nedeli 1523 a pak 1. nedeli postni 1524 a pak uz vubec (viz nize).

existuje duvod se domnivat, ze to bylo jinak? je v souladu s poctem vyprodukovanych grosu i pocet znamych razidel? jsou soucasne znalosti v souladu s temito tvrzenimi? publikoval od te doby nekdo nejakou "korekci"?

protoze 900 kop grosu je 54 tis. grosu se jmenem Ludvika I., zivotnost razidel je udavana na cca 5 tis. kusu i vyse (lisi se avers / revers), Haskova eviduje (odhaduji - nektere rozdily nevidim) cca 5 variant aversu a 7 variant reversu (varianta samozrejme muze znamenat hned nekolik raznic - i kdyz u tech chyborazeb je to zrejme razidlo ojedinele). take jsem neprochazel tuto diskusi, ale vim, ze nejaka nova razidla zde zaznamenana byla.


Článek o nových variantách, které se tady před nedávnem objevily, vychází v NL, aktuálním čísle, které už mělo projít tiskem. Tam je i stručná rekapitulace razidel známých k dnešnímu dni. Ještě v průběhu psaní článku se objevilo další. A pokud mám správné informace, tak se na Ludvících dále pracuje, což by bylo skvělé. Počet razidel je s rozsahem ražby pořád cca v relaci, jestli se některé používalo déle nebo míň, to celkovou bilanci zásadně nemění.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < 1 2 3 4 5 > »

Sběratel.com » Pražské groše » Ludvík I.

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1