Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Chlubírna - exponáty » Pavel Švehla - Západní Maďarsko (Lajtabánság)

Vykupminci.cz
Numismatika

Pavel Švehla - Západní Maďarsko (Lajtabánság)

Moderátoři: Jaromir, smith.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 2 3 4 5 6 7 >

Autor Příspěvek
Moderátor
Děkuju za uznání. Té koupi zkrátka nešlo odolat. :D I když to teda nebylo zadarmo. Byť v porovnání s takovou 4 K žilkovanou PČ1919 vlastně ano.

Takže, mohl by ten popisek znít třebas takto?:
Trojpáska, známka vpravo je bez smrků při levém okraji. Při tisku asi omylem použit původní esej dokládající, že stromy byly, zřejmě pro vyvážení kompozice, přidány dodatečně.

Zase aby to pak nebylo anglicky moc dlouhý, to je takový celkem neúsporný jazyk, mi přijde.
Moderátor
Pavel_III napsal
Obrázek vložený uživatelem

Poptal jsem se včera na podrobnosti této záhady a bylo mi řečeno, že to vskutku záhada je. V první řadě je nutno říci, že trojpáska skutečně pochází z normálního, definitivního, archu. Je s originálním lepem, na patřičném papíře a s patřičným zoubkováním, zatímco všechny známé zkusmé tisky jsou bez lepu (jako hlavní věc) a stříhané. Soudí se, že celý arch byl padesátiznámkový (10×5) ze tří stran nezoubkovaný (ale dost možná se to netýkalo všech archů), což by u nákladu 6000 sérií znamenalo 120 archů od každé hodnoty. Velikost archu je ale odhad, neb žádný takový není znám a ani nejsou známy nějaké popisy tisku a už dvoupásky jsou vzácné. Pokud by známka bez stromků měla být na každém archu, mělo by takových být 120 kusů a, vzhledem k zoubkování, by měla být někde uvnitř archu. Je ale málo pravděpodobné, že by se to za těch 96 a půl roku nevědělo, byť toto je přesně ta emise která, co by nevydaná, "nikoho nezajímala" a svého času skoro všechna tato vydání byla "úředně nepopulární", asi jako u nás Protektorát za bolševika, jenže toho měl každý doma vagón nebo aspoň kolečka.
Dalším problémem je, že ani mezi zkusmými tisky není bezstromková varianta známa, ale nejsou známy ani prvotní návrhy, které určitě musely existovat. Je tedy možné, že skutečně existoval nějaký prvotní essej bez stromků, z toho byly udělány aspoň dva štočky a na ten jeden byly poté zasazeny stromky. Z nějakého důvodu (nejspíš nepozornost, troufám si tvrdit, že tisk a celá výroba musela být značně hektická, je to ostatně i vidět na těch definitivních, na VII. emisi) se ten štoček bez stromků dostal do tiskové desky, ale nejspíš si toho při tisku všimli a opravili to. Pak by takto vytištěných archů bylo nejspíš minimum. Řekněme do 5-10 kusů?
V každém případě je to věc nevídaná, doposud odborníkům i veřejnosti neznámá (trojpáska pochází ze sbírky význammného sběratele, který se s tím ale evidentně nikdy nepochlubil, možná si s tím taky nevěděl rady) a nějaké teorie o padělání či jných machinacích jsou krajně nepravděpodobné, protože proč by to kdo dělal? Padělat známku, kterou nikdo nezná a která "zapadla v zapomnění už před vydáním", je celkem nerentabilní.
Jiná otázka je, jak to správně do exponátku popsat a ještě k tomu englicky.

Což mi připomnělo, že jsem nedostal vyrozumnění o přijetí-nepřijetí na Pragu, takže asi mám mít za to, že nic? Jen abych věděl.
« Poslední úpravu provedl(a) Pavel_III v 2. 6. 2018, 11:39. »
Moderátor
https://www.praga2018.cz/seznam-exponatu/
Asi nic...
Moderátor
Asi určitě nic. Nepřijato.
Moderátor
Môžem sa spýtať vo všeobecnosti, a nie len z dôvodu Pavelovho neprijatého exponátu. Na základe akých kritérií, a kto rozhoduje o prijatí, zamietnutí exponátu, ak samotný exponát spĺňa predpísané kritéria?
_______________
http://notafilia-smith.blogspot.com/
Môj blog o bankovkách platných na našom území, a o ich zbieraní.
http://wartberg-szenc.blogspot.com/
Prechádzka mestom, pomocou dobových pohľadníc.
Moderátor
smith napsal
Môžem sa spýtať vo všeobecnosti, a nie len z dôvodu Pavelovho neprijatého exponátu. Na základe akých kritérií, a kto rozhoduje o prijatí, zamietnutí exponátu, ak samotný exponát spĺňa predpísané kritéria?

Záleží na rozhodnutí výstavního výboru, který si sám stanoví svoje kritéria. Např. na výstavu Praga 2018 byly přijaty pouze exponáty Československa, nebo exponáty s ním související. Jedinou výjimkou byl exponát Travankoru od Ikanka.
I můj exponát Afghánistánu byl na Pragu odmítnutý, ale dnes jsem dostal zprávu, že byl přijatý na světovou výstavu do Thajska v listopadu 2018.
Moderátor
No, že bych zkusil nějakou jinou výstavu? Jenže jakou?
Registrovaný uživatel
dobrý den, mám dotaz na pana Pavla III - máte tady příspěvek č. 33 - Západní madarsko - mám podobné známky se stejným nápisem akorát mi tam chybí za rokem 1921 to psaní - mám na nich napsáno Felkelo Magyarok Eszaki Hudserege 1921 - a nemužu to nikde v katalogu najít co je to za katal. číslo. díky za info
Registrovaný uživatel
už jsem je ve vašem vláknu našla - máte nafoceno jako V. emise - a proč nejsou nikde v katalogu k nalezení ?
Moderátor
Teda nevím, ale v katalozích to běžně je. Aspoň v těch, co mám k dispozici (maďarské, pochopitelně, Michel) jen starý dobrý Zumstein Lajtabánság neuvádí vůbec (ale má zase Nyíregyházu, to Michel ještě neobjevil). V Michlu donedávna nebyly emise VIII. a IX., ale už je našli a k emisi II. dokonce našli i vyobrazení.
Hlavně je ale celý Lajtabánság v široké veřejnosti málo známý a populární, ale mezi sběrateli známkových zemí se to poslední dobou zlepšuje, i mezi sběrateli Rakous a Uher, čímž se zlepšují i ceny (k mé smůle). Asi to bude dáno i tím, že v katalogu si Lajtabánság vystačí se dvěma stránkama až úúúplně vzadu na konci a tam to každý přehlídne. :)
Jak se na Lajatabánság tváří anglofonní katalogy netuším.
Moderátor
Obrázek vložený uživatelem

Rozhodl jsem se pro tento text (pro něco se zkrátka rozhodnout musím):

Na trojpásce je známka vpravo bez smrků při levém okraji. Snad při tisku omylem použili původní, jinak neznámý, esej. Byl-li arch o 50 ZP (10×5 – dohad), mohlo být takových známek vytištěno až 120 kusů.
Nový objev u této emise.

Najde se dobrá a znalá duše, která mi to srozumitelně přeloží do jazyka englického (a aby to nemělo o moc víc písmenek)?
Moderátor
Pavel_III napsal
Na trojpásce je známka vpravo bez smrků při levém okraji. Snad při tisku omylem použili původní, jinak neznámý, esej. Byl-li arch o 50 ZP (10×5 – dohad), mohlo být takových známek vytištěno až 120 kusů.
Nový objev u této emise.

To víš, že najde. Trochu jsem to zkrátil a upravil zároveň.

A strip of three, the right stamp without forest at left part. Possibly, an unknown essay was used as a cliché for the printing plate. Probably only once on the plate with only about 120 printed. A rarity in multiple.
New discovery.
Moderátor
ikanek napsal
Pavel_III napsal
Na trojpásce je známka vpravo bez smrků při levém okraji. Snad při tisku omylem použili původní, jinak neznámý, esej. Byl-li arch o 50 ZP (10×5 – dohad), mohlo být takových známek vytištěno až 120 kusů.
Nový objev u této emise.

To víš, že najde. Trochu jsem to zkrátil a upravil zároveň.

A strip of three, the right stamp without forest at left part. Possibly, an unknown essay was used as a cliché for the printing plate. Probably only once on the plate with only about 120 printed. A rarity in multiple.
New discovery.

Díky!

Akorát - nevyznívá to trochu tak, že známka bez stromků je celkem běžně dostupná věc a raritní je jen v té trojpásce?
Moderátor
Zvláštní, že i když jsem to měl pečlivě změřeno, realita je nějak větší. Ale i tak to je snad taková třešnička na závěr exponátku, ne? ;)
(Anebo se to při převodu na tisk kapánek srazilo? :? )

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Troufám si tvrdit, že něco podobného jste ještě neviděli.

Zkusmé tisky VII. emise (otázka je, jestli zkoušeli celé archy nebo jen části, protože nevím jak by jim jinak mohly uniknout ty některé velké DV a tete-beche).

No a to druhé, to je taky pěkné, řekl bych. Krajové známky IX. emise. (Dovolil jsem si to poskládat do mikrominiatur archu.) Akorát teda chybí 4 K (nemám ani jednu), levý dolní roh (rovněž ani jeden) a levý kraj mám jen 2× (všechno 10 K) + 1 levý horní roh. Ale zase ten rohový čtyřblok je, myslím si, perfektní, navíc s dvojitým zoubkováním. Něco podobného asi hned tak nenajdete. A je taky možný, že ty horní známky 6 K jsou ustřižené, i když si myslím, že ten arch papíru nemusel být nahoře rovný. Je to vidět na pravém horním rohu 2,50 K, kde je svislá krajní čára, ale vodorovná chybí (viz pravý dolní roh, kde jsou obě a viz hodnota 1,50 K, kde je ta svislá čára rovněž).

No, dvourámový exponátek by byla dobrá varianta! :mrgreen:

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Pavel_III napsal
Zkusmé tisky VII. emise (otázka je, jestli zkoušeli celé archy nebo jen části, protože nevím jak by jim jinak mohly uniknout ty některé velké DV a tete-beche).

Abych ten svůj blábol kapánek upřesnil. To nejsou zkusmé tisky před tiskem, ale po ukončení tisku. Po ukončení tisku ty desky systematicky poškrábali dlátem, aby se už nedaly použít, a pak udělali pár kontrolních (zkusmých) tisků (a taky možná na památku, kdo ví). Proto ty čáry. Není to tužkou (uhlem), ale přímo na desce. Poprvé to snad bylo popsáno v roce 1924.
Moderátor
Člověk občas koupí ani neví co. Protože na obrázcích to teda fakt vidět nebylo, neb to bylo překryto.
Schválně, čím mi tento bloček opravdu, ale opravdu udělal radost? :P :mrgreen:

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Čtvrtá řada, čtvrtá známka, obrácená jednička...
Moderátor
Správně. ;) 64. ZP. V tištěném katalogu bylo napsáno "Ungarn - Westungarn, 1921, Spezialpartie m. Probedrucken, Nicht verausgabter Werte, etc. auch diverse Werte JENNERSDORF sowie Bogenteile BARANYA, usw." a na obrázku byl jen a pouze Jennersdorf. Na internetu toho bylo víc, ale z tohoto bloku byly vidět necelé tři sloupce, zbytek byl zakryt. Literatura praví, že takto vytištěných jedniček bylo prvních 500 archů a pak si toho všimli a opravili. I přes relativně vysoký počet vytištěných známek je v nabídkách minimálně, spíš vůbec ne. Jen jeden 4-blok v poslední době (a ten se někde courá). V takto velkém bloku jich asi moc nebude.

Kdyby to popsali jinak a vyobrazili, nejspíš bych to neměl. A tím pádem ani ty krajové Turuly. :D
Moderátor
No a, ono to takto na obrázku není nejlíp vidět, na čtvrté známce (ZP 34), je přerušená jednička. Trošku potíž je v tom, že Tibor Király píše, že by měla být na 88. a 100. ZP. Je ale možný, že se to posuzovalo z archu bez převrácené jedničky a že při opravě to mohli poněkud přeházet (nebyl by to jediný případ přehození štočků při přetiskování).
No a trošku jsem si pohrál s černýma jedničkama. I když jednotlivých známek mám povícero, nikdy mne nenapadlo je prohlídnout detailněji - ty jedničky. Teprve ve větším bloku vynikne fakt, že mezi jedničkama by se dalo určit několik typů (nemnoho od stovky). No, skoro jako PČS 1919 nebo hradčanské spirály a příčky. :lol:

(Varování: časem budou ještě další bločky! Takže je na co se těšit.)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
« Poslední úpravu provedl(a) Pavel_III v 24. 8. 2019, 23:26. »
Moderátor
Uměl by to někdo přeložit? Já sice leccos pochopil, ale některý části nepřeluštím, natož abych je překoktal. A má to pěknou dataci - 15. květen 1922, čili půl roku po ukončení akcí.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Místo abych pracoval, makal, tak si tu hraju:
25 bloček jedniček. Přímo vzorově přerušená jednička na 88. a 100. ZP. No jo, jenže ona je i na 66. ZP! Asi ne všechno, co tvrdí literatura, je dogma. No a k tomu, pro radost, zase rozbor jedniček.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
A ještě dolních 7 řad hodnoty 20 f. K tomu jsem si, pane vedoucí, dovolil, z naší zahrádky ... ehm k tomu jsem si dovolil udělat takový menší rozbor. Netvrdím, že to co jsem vybral je vždy to pravé a nejtypičtější pro dané pole. Ale buď teda je, nebo zkrátka zaujalo. Přetisková deska měla 50 polí (10×5), takže jsou tam třeba 2 pacičky a 2× fili. I když teda, nedá se tvrdit, že by se to dvakrát otisklo naprosto stejně. Možná se jim nedařilo držet stejný a rovnoměrný tlak. Některé vady jsou možná dané opotřebovaností, protože na těch jedničkách (a dalších jiných hodnotách) nejsou moc vidět, ale jiné ano a na tom samém místě. Taky je fakt, že to upravovali - nové hodnoty a "kor. / fill.". Obecně je tisk korunových hodnot je nějaký čistší než fillérových.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Pavle, to se tedy máš čím bavit. Ale o tom filatelie je. Nechceš o tom napsat článek?
Moderátor
Což o to, článeček by nebyl od věci, ale jednak nevím jestli to umím a dvak, kde na to vzít dostatek času? - A taky, čeho by se měl konkrétně týkat? Něco jako detail něčeho, "stručný úvod", či snad dokonce minimonografie? (To je skoro ten můj exponátek. 8) )

Ovšem mám jiný dotaz (aji Lajtabánságu se týká): Jak dostat, připevnit, na výstavní list opravdu velké plachty, když se mi je nechce přilepovat? (Aneb, kvalita ** je lepší jak *, tak proč ji snižovat.) Velkou plachtou se rozumí formát cca 27,5×27,5 cm, případně o něco menší celý arch Ženců (27,5×24 cm) ev. Parlamentu (cca 27,5×34 cm).

A s tím dopisem, nikdo nepřeluštil? Část prostě nepřečtu. Pravda, možná až na to budu mít víc času ... furt je co dělat (nebo to zkrátka už nejde a pak nejde ani dělat).
« Poslední úpravu provedl(a) Pavel_III v 1. 9. 2019, 22:23. »

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 2 3 4 5 6 7 >

Sběratel.com » Chlubírna - exponáty » Pavel Švehla - Západní Maďarsko (Lajtabánság)

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1