Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Naše mince » Sada 2015 Královéhradecký kraj

Vykupminci.cz
Numismatika

Sada 2015 Královéhradecký kraj

Moderátoři: jano7B9, Michaela.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: 1

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
Zdravím,

mohl by mi prosím někdo vysvětlit, kdy se z této sady oběžných mincí stal tak žádaný a poptávaný kus? Nějaký spekulant nakoupil tisíce kusů, byla rozdána mezi představitele kraje apod.? Co ji učinilo tak raritní, že je kupována bez výhrad nejméně od 1200 Kč výš až k úrovni 2 tis.? Vždyť v emisi není praktický rozdíl mezi rokem 2013, který je obchodována za standardní cenu...

Pár let jsem měl trochu výpadek a vlažný zájem, teď se snažím trochu dohánět manko. Ale sada 2015 mě teď překvapila a kromě střednědobé hysterie si její žádanost neumím vysvětlit...
Registrovaný uživatel
Ta cena bude asi vzacnejsi 50,-

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
2005 je ještě zajímavější.... jinak pár let výpadek udělá své, cenově a dostupnosti kvality jsme jsme trochu jinde než před lety..

Pro wuttke..
Parádní tabulka, stažená s webu,nebo vlastní práce?....
Registrovaný uživatel
zdroj jsem zapomel uvest: ČNB
http://www.cnb.cz/cs/platidla/obeh/pocty_minci_obecny_kov.html

Jinak si porad predelavam pracovni verzi, jednou ztratim data, jednou zkousim alternativy Excel, porad mi to ale prijde nějaké nepřehledný...
Registrovaný uživatel
wuttke napsal
Ta cena bude asi vzacnejsi 50,-

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem


Ano, je mi jasné, že cílem spekulací může být pouze ona 50 Kč. Ale právě proto nechápu, proč ve stejném nákladu vydávaný ročník 2013 se obchoduje za úplně běžnou cenu. Jestli je za tím ještě něco víc, co jsem nezaregistroval, nebo jen pár jedinců nesmyslně vyšroubovalo cenu a vytvořilo současný trend...
Registrovaný uživatel
To je dobra otazka.
Problem je celkove v tabulce, nebo v te vete nad ni/pod ni.
CNB totiz uvadi pocet minci razenych v kalendarnim roce, ale neni to totez, co pocet vyrazenych minci s uvedenym rocnikem.
Vetsinou to dobre koreluje a sedi.
Napr. po secteni nakladu vsech sad 2015 (i nehlede na navyseni poctu o 750 sad) celkovy naklad odpovida - 18 250 nebo mozna celkem 18773 padesatikorun. U rocniku 2013 jen secteni vsech sad mi dava 35 000 kusu minimalne kazdeho nominalu v sadach. Takze pravdepodobne cast minci byla vyrazena uz v roce 2012.
Proto pro mne velice atraktivni porad se zdaji 20,- z let 2009 a hlavne 2010 - tam k razbam by nemelo dojit ani v okolnich letech, takze ten nizky (nejnizsi) naklad je skoro 100% zaruceny.

Sada serie kraje vysla nizsim nakladem jen 5000 kusu, predchozi Jihomoravsky mel 10 000.

Kralovehradecky kraj je historicky sberatelsky nadprumerne aktivni (je to jen muj subjektivni nazor).

Dalsim faktorem je to, ze v letech 2009 az 2015 zajem o moderni mince poklesl z ruznych duvodu.

Nemuzeme ale ani vyloucit nejakou spekulaci, jak zminujete vyse, je to v dnesni dobe dost jednoducha vec.
« Poslední úpravu provedl(a) wuttke v 22. 2. 2019, 19:09. »
Registrovaný uživatel
Děkuji! To mě nenapadlo, že počty emitovaných mincí v daném roce tak dalece nekorelují s ročníky na mincích. To asi opravdu stojí za to sestavit si i tabulku počtu vydaných sad a porovnat daný rozdíl. Asi by mohlo dávat i smysl, že lednové emise sad mohou být započítány do předchozích ročníků vydaných mincí, pokud byly raženy např. v prosinci. A krajské sady 2013 až 2016 jsou vydávány právě v lednu
Registrovaný uživatel
Se zájmem jsem si tady přečetla příspěvek k ročníku 2013, taky mě ta cena zarážela, vzhledem k počtu těch 50-ti korun.

Zaujal mě ale příspěvek od Wuttke, konkrétně toto:

Citovat
„To je dobra otazka.
Problem je celkove v tabulce, nebo v te vete nad ni/pod ni.
CNB totiz uvadi pocet minci razenych v kalendarnim roce, ale neni to totez, co pocet vyrazenych minci s uvedenym rocnikem.“


Pokud by tomu tak skutečně bylo, tak potom ta tabulka ČNB, kterou se roky řídím, je naprosto k ničemu. V podstatě i vaše tabulka s počty ze stránek ČNB je k ničemu. Nad tím mi zůstává rozum stát. Vždycky jsem žila v přesvědčení, že mince, které se razí v daném roce, musí mít letopočet daného roku.

Kde se tedy dá zjistit skutečný /oficiální/ stav mincí jednotlivých ročníků, když ne ze stránek ČNB?

Počet sad sice taky počítám, ale ty sady jsou jen jehla v kupce sena, proti tomu, co se razí do oběhu. Pokud by tomu bylo skutečně tak, jak píšete, tak je to neuvěřitelná možnost informací pro lidi, kteří mají blízko k ČNB, případně k České mincovně. To znamená, že těch téměř 130 000 000 ks všech mincí ražených v roce 2018 by vůbec nemuselo mít letopočet 2018, ale klidně 2019??? Tak to je pro mě tedy docela šok.

Velmi bych ocenila, kdyby to tady někdo dokázal vysvětlit
Registrovaný uživatel
Nejspíš se jedna o interní záležitosti mincovny a ČNB.
Je docela možné,že existují plánovací emise na rok,či roky dopředu...
Důležité jsou zveřejněné emisní údaje, ražených mincí ČNB (respektivě mincí zavedených do oběhu)a souhlasící množství s letopočty na mincích.Vcelku nezáleží zda-li mince daného letopočtu byly ražené v předstihu...
A je vcelku logické,že počty jsou zveřejněné ČNB po zavedení do oběhu.
Registrovaný uživatel
Podstatné také bude postupné zavádění nových mincí do oběhu, samotný tento systém( postup) a jak dlouho tento proces trvá nevím....
Registrovaný uživatel
https://ceskamincovna.cz/katalog-ceske-mince-a-medaile-1993---2012-1238-3065-d/

katalog, kde spousty veci jsou primo od zdroje. Rok 2013 je spis vyjimkou z pravidla, kdy pocty vyrazenych minci odpovidaji poctum uvedenym v tabulce.
Registrovaný uživatel
Tak jsem se dnes telefonicky ptala v ČNB, ale bylo mi řečeno, že mám svůj dotaz poslat písemně :( , takže to udělám. Taky mě zajímá, jak do těch uváděných počtů zapadají sady OM a sady proof, protože např. právě těch sad 2013 bylo dohromady vyrobeno (dle katalogu Macho Chlapovič i mincovny) 25000 ks, ale v tabulce ČNB je počet mincí 50 Kč 18 023 ks ???

Do tabulky ČNB jsem si zkusila zadat počty z katalogu Macho Chlapovič, je to zajímavé, přikládám a můžete si čísla vybrat, nejspíš ty, které se Vám budou víc líbit … :mrgreen:

Pro zajímavost ještě přikládám také moji již dříve vytvořenou tabulku počtů sad v jednotlivých letech, zdroj je katalog Macho Chlapovič , porovnávala jsem je s údaji mincovny, které mám v PC a vcelku až na několik výjimek čísla odpovídají.
Např. rok 2015 - v katalogu uvedeno o 750 ks sad víc, než původně mincovna uváděla, což ale odpovídá informaci od Wutke o navýšení počtu.

Nebo „Sada mincí Česká republika 2017“ je v katalogu 3000 ks, ale původní množství mincovny bylo uvedeno 4000 ks.
https://ceskamincovna.cz/sada-obeznych-minci-2017-ceska-republika-stand-456-9715-d/

2009 PROOF semišový obal v katalogu uvedeno 3200 ks, původní počet v mincovně 2500 ks
https://ceskamincovna.cz/sada-obeznych-minci-2009-proof-456-2600-d/

Takže bych docela ráda věděla, které údaje platí.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Ta tabulka: porovnání počtů ČNB + katalog 2019 se mi nevložila, tak zkusím ještě jednou.

(Ta první se hodně zmenšila, ale snad bude čitelná)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Hmm... pěkný průzkum...
Z jakého zdroje čerpal M@Ch...2019 nejspíš nějaké zmatené nedopatření :) rozdíl značný...
Jsem zvědav co vám zděli ČNB a zda-li se tím budou zabývat :roll:
Díky Rozalie za zajímavou práci...
Registrovaný uživatel
Rosalie, pekna prace s cisly!
Mi prijde, ze M&Ch nektere rocniky nezapocitaval pocty sad PROOF do celkoveho poctu minci.
Jinak rozdily jsou i mimo to.
M&Ch myslim cerpa udaje od Jaroslava Moravce.
A kdyz jsem videl tu tabulku s pocty sad, podobnou jsem nekde mel take, tak zase se divim proc sada Ceska Sporitelna je vzdy uvadena u sad obeznych minci.
Myslel jsem, ze se jedna o sady obeznych minci, ale za deset let jsem zadnou nevidel.
Tak bud jsou nekde v trezoru zminene banky nebo nekde doslo k chybe.
Sadu eurominci po ruce nemam, ale na ni je uvedeno pocet 100 tis., jestli se nemylim.
Registrovaný uživatel
Rosalia, pěkná práce, přidávám palec nahoru:)
Zkusil jsem "namátkově" kouknout jak je to s ročníkem 2004 co se týče rozdílných údajů ČNB a MaCH. Vycházím z Vašich přehledných tabulek. Mincí v sadách BK pro rok 2004 celkem 30.500ks + proof 4.000ks
Když jsem porovnal rozdíly u nominálů 50; 20; 10; 5; 2 Kč a 50h tak to vychází vždy ČNB-MaCH=4.000 ks mincí. Takže ČNB v počtech nerozlišuje mince BK a Proof, což dává smysl, je pro ně hlavní pouze celkový počet mincí. MaCH odpočítává z údajů ČNB mince proof, protože tyto se s největší pravděpodobností v oběhu nevyskytnou.
U nominálu 1 Kč to je složitější. Nicméně vysvětlení ČNB je zde:
Množství mincí vyrobených v jednotlivých letech se nemusí shodovat s počty mincí vyrobených s jednotlivými letopočty ražby.
Když sečteme r. 2003+2004 ČNB = 36.914.940ks; r. MaCH 2003+2004 = 36.907.940 ks, rozdíl je 7.000 ks = mince proof pro r. 2003+04. Tzn. údaje sedí, a potvrzuje to i úvahu z předchozích příspěvků, že v r. 2003 byly raženy 1 Kč 2003 a taktéž i dopředu ročník 2004. U 10h a 20h uváděné počty ČNB 350 a 200 ks vysvětlit nedovedu, ale p. Moravec v katalogu mincí a medailí 7. vydání uvádí, že plán byl u 10 h 60.000.000 ks a 20 h jen 25.000 ks. Vzhledem k ukončení platnosti těchto mincí však už nedošlo k ražbě ani ČNB nezadala přípravu razidel. Takže mince r. 2004 neexistují a 200+350 ks bude patrně doražba předcházejícího ročníku?
Jestli to takto sedí u všech ročníků a mincí, to třeba zde ještě někdo zkontroluje a napíše co vybádal :-D
Stále je zde ale otázka, jaký je rozdíl v počtech ks mezi mincemi vyrobenými viz. ČNB a mincemi skutečně v oběhu nebo do oběhu určených. V každé výrobě je jistě nějaká část zmetková, opotřebování raznic, pootočení, vada střížků apod. Tyto mince jsou zachycenovány a ničeny. Je otázka kam tyto mince počty ks zařadit. Dále zkušební ražby mincí, něco jako specimeny u bankovek. Určitě nějaké kusy existují ale neobíhají. Tak jen pro zamyšlení k tématu :-D
Jednu takovou 20 Kč 2004 úředně znehodnocenou mám ve sbírce, viz. foto

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
wuttke napsal
A kdyz jsem videl tu tabulku s pocty sad, podobnou jsem nekde mel take, tak zase se divim proc sada Ceska Sporitelna je vzdy uvadena u sad obeznych minci.
Myslel jsem, ze se jedna o sady obeznych minci, ale za deset let jsem zadnou nevidel.
Tak bud jsou nekde v trezoru zminene banky nebo nekde doslo k chybe.
Sadu eurominci po ruce nemam, ale na ni je uvedeno pocet 100 tis., jestli se nemylim.

Sada Ceske sporitelny nema ceske obezne mince, ale eiromince rakouska, s zetonem ceske sporitelny, jiz moravec to radil do ceskych sad.
_______________
Přebytky sad oběžných mincí Československo a ČR
http://coins.czechian.net/sady/
Registrovaný uživatel
Dobrý večer,
To: barbar, wuttke i kabesl: všem děkuji za pochvalu, těší mě.

To kabesl:
ty počty jste moc pěkně rozvedl, a docela to sedí, začíná to dávat smysl.
Ale konkrétně ten rok 2013 tam stále nesedí, 50 Kč 18630 ks, sad 25000 ks + 7000 ks, tak kde těch chybějících 13 370 ks vzali (nebo je snad sad míň)? Třeba si s tím ještě někdo s více informacemi pohraje. V každém případě, pokud mincovna v daném roce razí mince s jiným letopočtem a uvede se to množství k roku ražby, je to pro nás špatně.

A tu dvacku závidím, taky by se mi líbila ;)

Citovat
U 10h a 20h uváděné počty ČNB 350 a 200 ks vysvětlit nedovedu, ale p. Moravec v katalogu mincí a medailí 7. vydání uvádí, že plán byl u 10 h 60.000.000 ks a 20 h jen 25.000 ks. Vzhledem k ukončení platnosti těchto mincí však už nedošlo k ražbě ani ČNB nezadala přípravu razidel. Takže mince r. 2004 neexistují a 200+350 ks bude patrně doražba předcházejícího ročníku?


Ale pokud ty 10 h a 20 h existují, tak vím proč je vyrobili …..
Aby nás všechny pěkně naštvali :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

To wuttke:
Citovat
Myslel jsem, ze se jedna o sady obeznych minci, ale za deset let jsem zadnou nevidel.
Tak bud jsou nekde v trezoru zminene banky nebo nekde doslo k chybe.
Sadu eurominci po ruce nemam, ale na ni je uvedeno pocet 100 tis., jestli se nemylim.


Jak píše trutnovák, sada 2005 ČS jsou jen euromince, je to v té tabulce i poznačeno. Hledala jsem nějaké informace i v archivu mincovny, hlavně počet, ale nikde nic, tak jen informace z katalogů.

Sada euromincí - máte na mysli 2006 (OM ČR + EUR)? nebo ty EUR 2005
Prohlídla jsem si obě ty sady, ale nikde žádný počet 100 tis. ks uveden není.
Můžu doplnit fotky.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Ad 2004: tady v diskuzich potvrdili, ze 10 a 20 h. 2004 neexistuji, jsou to dorazby predchoziho rocniku.
Ad 2005: Dekuji za vysvetleni, ted uz v tom mam jasno, jak s 10 a 20 h. 2004, sada Ceske Sporitelny jsou jen obezne euromince. Pak nesouhlasim s Moravcem, proc ji zahrnul do sveho katalogu "České mince a medaile" Zeton nepatri ani k mincim ani medailim.
Nenasel jsem bohuzel ani zdroj, kde jsem videl naklad te sady 100 tis. Musim zapatrat v mych materialech o euromincich. Nicmene naklad teto sady dle mne je irelevantni k emisim obeznych minci ČR.
Registrovaný uživatel
Tak mám odpověď ČNB. V podstatě potvrdili mi potvrdili to, co jsme si mysleli:
- počet mincí jednotlivých ročníků se nikde neuvádí.
- sady jsou zahrnuty ve zveřejňovaných množstvích
- 10 a 20 hal. 2004 neexistují

Citace dopisu:
Citovat
Dobrý den paní xxxx,

jak je uvedeno i na Vámi zmíněné stránce „množství mincí vyrobených v jednotlivých letech se nemusí shodovat s počty mincí vyrobených s jednotlivými letopočty ražby“. Evidovaná a zveřejňovaná množství jsou tzv. roční, nikoliv ročníková. Tento způsob vykazování výroby je u oběžných mincí (na rozdíl od pamětních mincí) tradiční a platí i pro všechny československé mince ražené před rokem 1993, jakož i rakousko-uherské mince ražené před rokem 1919. Bohužel numismatická literatura se nemůže zbavit nešvaru uvádět roční množství jako ročníková, z čehož vyplývají i často diskutované disproporce (např. v určitém roce je vykázána velká výroba, přitom mince daného ročníku jsou vzácné nebo vůbec neexistují nebo je naopak vykázána malá výroba, přitom mince jsou běžné). Ročníková množství Česká národní banka neeviduje a neplánuje tuto praxi měnit. Oběžné mince jsou primárně určeny k zajištění hotovostního platebního styku, emitent proto ročníková množství nepotřebuje a jejich sledování a evidování by bylo příliš administrativně náročné. Z tohoto pravidla mohou existovat výjimky dané zvláštními okolnostmi, např. příležitostné oběžné mince 20 Kč 2018 a 2019 byly s ohledem na specifický způsob distribuce vyráběny v přesně stanoveném množství po 200.000 kusech.

Správně předpokládáte, že i mince ražené a kompletované do sad oběžných mincí v běžné i špičkové kvalitě jsou z emisního a účetního hlediska penězi a proto jsou zahrnuty ve zveřejňovaných množstvích.

Mince 10 a 20 haléřů s ročníkem 2004 raženy nebyly, a to ani zkušebně, jedná se o dodání zbytků výroby z předcházejících let po ukončení výroby těchto nominálních hodnot.


Takže závěr k cenám mincí 2013 a 2015: množství je nejasné :mrgreen:

Budeme se muset i nadále řídit katalogy a doufat, že pánové, kteří je píšou, mají lepší informace než my.
Registrovaný uživatel
Hmm....to je docela poprask pro nás sběratele, zejména u oběžných kousků..
Dalo by se říct,že ročníkové sady jsou mnohem věrohodnější s pohledu emisního nákladů a do určité míry i s pohledu investice...
Představa,že si např.pořídite s oběživa do svých sbírek katalogově zajímavější ročníky nízko emisního nákladů, zpravidla za vyšší cenu a poté zjistíte,že v oběhu a sběratelské dostupnosti litá mnohem více než je uváděno.Pokud je to tak a já vše spravně pochopil..

U staršího oběživa Československa ,v podstatě více měně vše ukázal čas a sběratelská dostupnost dochovaného kvalitniho oběživa, mnohdy nehledě na katalogově uváděné emisní náklady.

Rozalie znovu díky za zajímavé a přínosné info..
Registrovaný uživatel
Tak a jeste se jich zeptat na 5,- 2017, tak velky zasah do navrhu mince bez oficialnich oznameni si nepamatuji.
Registrovaný uživatel
Citace barbar:
Citovat
Hmm....to je docela poprask pro nás sběratele, zejména u oběžných kousků..


Taky mě to hodně štve, žila jsem v domnění, že jsou v tabulce ČNB uváděny „ročníkové ks“.
V dnešní době, kdy má člověk přístup k obrovské spoustě informací, by snad nebyl takový problém to v mincovně rozdělit, případně stanovit „nový rok, nový letopočet na raznici“ a bylo by to jasné.
Ale do výrobních postupů nevidím, tak nemůžu objektivně posoudit, jestli je to možné a jak by to bylo nákladné.

Faktem ale je, že nyní máme daleko více informací, než dřív. Dívala jsem se namátkově do starších katalogů:

- Novotný - katalog 1998; 2004 - počty oběžných mincí od r. 1993 neuváděny, 2015 -uvedeny;

- M&Ch - katalog 2014, počty OM mincí od r. 1993 neuvedeny;

- nové katalogy už počty ks OM od 1993 mají všechny

A taky „trh“ si tu cenu umí stanovit sám (bohužel pro nás je to někdy už pozdě), viz. právě ty 50 Kč 2013 a 2015, „trh“ si u toho roku 2013 všiml, že i když jsou ta čísla v tabulce ČNB téměř stejná s 2015, asi tam bude nějaká chyba, a „přizpůsobil“ tomu cenu sad. A že tam nějaká ta chybička asi je, jsme zjistili tady porovnáním počtu sad – pokud ovšem mincovna vydala tolik sad, kolik uváděla na svých stránkách a pánové M&Ch uvedli správný počet v katalogu.

Nějak se s tím budeme muset poprat :) .
Pokud má někdo více informací, tak prosím, podělte se o ně.

Citace Wuttke:
Citovat
Tak a jeste se jich zeptat na 5,- 2017, tak velky zasah do navrhu mince bez oficialnich oznameni si nepamatuji.


Můžete být prosím k té 5 Kč 2017 konkrétnější?
Moderátor
https://aukro.cz/set-5-kc-korun-2017-1x-rovne-a-1x-kolme-zakonceni-cisl-5-6943393777
Registrovaný uživatel
Nmejte velke obavy, z velke casti pocty minci uvedene v tabulce velice dobre koreluje s poctem minci odpovidajicich rocniku.
Zkoumat nepatrne rozdily a nesrovnalosti mi prijde jako zpestreni a vynahradi to trochu absenci ruznych varianr minci.
Co si vzpominam tak z minci ktere jsou vyrazene v malych poctech a v obehu by se meli vyskytovat jen vyjimecne, nejcasteji byvala nalezena 5,- bud z roku 2005 nebo 2007, takze tam ocekavam vyssi pocet minci nez je uvedeno v tabulce.

Rosalie:
http://www.sberatel.com/diskuse/sberatel/5-kc-2017_post_-519016#post519016

Nové téma Další příspěvek

Stránka: 1

Sběratel.com » Naše mince » Sada 2015 Královéhradecký kraj

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1