Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Pražské groše » Václav IV.

Vykupminci.cz
Numismatika

Václav IV.

Moderátoři: jacx, oliver, pavelgregor.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 179 180 181 182 183 184 185 > »

Autor Příspěvek
Moderátor
Registrován: čen 2006
Příspěvky: 6087
Bydliště: Hlohovec, Slovakia
K tej hviezdičke vyššie som trochu skeptický.
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2011
Příspěvky: 1155
Tak tohle snad XIV .nebude, ne?

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2010
Příspěvky: 2445
Bydliště: Hamaca paraguaya
Toto by XIV. být měla, lev, koruna i písmo odpovídají.
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2011
Příspěvky: 1155
díky, ten lev mi přišel pohledově jiný
Registrovaný uživatel
Registrován: Srp 2014
Příspěvky: 167
Co ten z predchozi stranky, Take IV?
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2011
Příspěvky: 1155
ahoj, to je určitě IV. tam je to hezky všechno vidět
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2011
Příspěvky: 1155
teda ne IV. ale XIV. neboli číslo 14
Registrovaný uživatel
Registrován: Srp 2014
Příspěvky: 167
petr1596 napsal
teda ne IV. ale XIV. neboli číslo 14


Diky! Teprve se v tech Vaclavech zacinam vrtat. :) ;)
Moderátor
Registrován: Srp 2007
Příspěvky: 2032
silenum napsal
Rád bych se zeptal na tento groš Václava IV. s šesticípou hvězdou na střední lili.
Děkuji za názor.


fotka nic moc, ale také bych byl (obdobně jako Archypov) k tomu, že se jedná o nějakou (na groši záměrně vyraženou) hvězdičku skeptický
Registrovaný uživatel
Registrován: čec 2015
Příspěvky: 3
jack, Archypov

Prosím Vás, co je to tedy za útvar a v čem spočívá vaše skepse?

Mince je opravdu originál a nijak neupravovaný. Proč také, že?

Nedávno jsem si koupil knížku od p. Hány, a je pravdou, že nic podobného tam
ní popsáno. Nicméně se dovídám, že se objevují dosud neznámé a nepopsané
mince. Nemůže to být něco podobného?
Děkuji všem.
Moderátor
Registrován: čen 2006
Příspěvky: 6087
Bydliště: Hlohovec, Slovakia
Moja skepsa spočíva v tom, že z heraldického hľadiska je prítomnosť šesťcípej hviezdy na mieste stredovej perly koruny krajne nepravdepodobná. Na veľmi malom množstve grošov Jána Luxemburského je možné pozorovať na mieste perly krížik, resp. ľaliu, ale tento útvar má svoje heraldické opodstatnenie. Máš pravdu, stále sa nachádzajú nové varianty grošov Václava IV., ktoré Hána nepoznal, sám predpovedal, že sa nachádzať budú, žiadna typológia stredovekých mincí nie je nikdy úplná. Nachádzajú sa a hojne publikujú nové varianty, ale ide o odchýlky vo vykreslení koruny či leva, popr. opisové varianty, nikdy som nevidel, ani nepočul o šesťcípej hviezne na mieste koruny. Nikoľkoročné skúsenosti s grošmi Václava IV. ma naučili určitej skepse a vychádzam z princípu Occamovej britvy, že najjednoduchšie riešenie obyčajne býva správne. Z tohto hľadiska by som povedal, že sa jedná o drobné chyby v razidle v inkriminovanom mieste, dá sa to vysvetliť drobnými puklinkami po obvode perly na razidle, čo v konečnom dôsledku na vyrazenej minci môže evokovať šesťcípu hviezdu. Podľa môjho skromného názoru sa o nič iné nejedná. Ak sa mýlim a niekto podsunie reálne argumenty, popr. iné mince s podobným problémom, tak svoj omyl priznám, zatiaľ však zostávam na svojom názore.
Registrovaný uživatel
Registrován: čec 2015
Příspěvky: 3
A. moc děkuji za Váš názor.
Registrovaný uživatel
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 867
https://m.novinky.cz/articleDetails?aId=426180&sId=&mId= OMG!... zvlášť výživná je ta diskuze pod článkem:-D
Registrovaný uživatel
Registrován: říj 2006
Příspěvky: 6603
Na druhou stranu mají někteří z nich pravdu, pokud se stát chová jako zloděj a dává jen zlomek hodnoty nálezu, tak se nelze divit, že by ho většina lidí neodevzdala. Bohužel ...
Registrovaný uživatel
Registrován: čec 2010
Příspěvky: 2367
V kůži nálezce bych se propadl trapností, kdybych musel veřejně lhát, že jsem to našel bez detektoru po prasatech. Tyhle veřejný "účelový lži", zvysoka bych se jim na to vysral.
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2010
Příspěvky: 862
Zdravím, od satestsat21 jsem koupil tento grošík, ve vlákně určený jako IX e/1 nebo 4. Literaturu nemaje chtěl bych požádat, jestli by mi někdo k typu našel předpokládané časové rozmezí ražby- dík..
Moderátor
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 7870
Bydliště: Curia Reginæ, Bruna
Hana ve sve studii uvadi typ IX. spolecne s typy VIII., X. - XIII. a vrocuje je do let 1400 - 1415 (viz str. 111).
Moderátor
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 7870
Bydliště: Curia Reginæ, Bruna
Jinak nevim jak jinde, ale v barokni lekarne v Klatovech potrebna literatura jeste toto leto koupit sla:

HÁNA, Jiří: Pražské groše Václava IV. z let 1378 - 1419. 1. vyd. Plzeň: Vlastivědné muzeum dr. Karla Hostaše muzeum v Klatovech, 2003. 189 s. Náklad 500. ISBN 80-86104-52-4.
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2010
Příspěvky: 862
Díky moc Olivere. Když už jsme u toho, docela by mě zajímalo, proč jsou ty groše VIV. obecně tak špatně zachovalé- šlendriánskou ražbou z přesluhujících razidel nebo dlouhým oběhem za husitských válek?
« Poslední úpravu provedl(a) TomL v 19. 1. 2017, 20:55. »
Moderátor
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 7870
Bydliště: Curia Reginæ, Bruna
neni zac. bezne se uvadi oboji, pravda je, ze prave grose Vaclava IV. musely obihat skutecne velmi dlouho. obcas se objevuji i nazory, ze je to diky zmene technologie, rika se, ze to bylo chvatnou razbou etc. nektere veci skutecne takto vysvetlit lze (napr. velmi casta excentricita, dvojrazy, razba pod uhlem apod.). ja souhlasim s nazorem, ze se predevsim jednalo o razbu na prilis tenky strizek, chvatnost razby a opotrebeni jsou faktory az druhoradeho vyznamu. podrobneji je to rozebrane v clanku: Jednostranná ražba groše Václava IV. a její souvislost se zhoršující se kvalitou reliéfu pražských grošů. Folia Numismatica, roč. 27, č. 1, 2013, s. 53–66.

Jinak ten gros je pekny, trochu jsem o nem premyslel take.
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2011
Příspěvky: 1155
Tady máš pár kusů, na denním světle mají stopy ražebního lesku a asi téměr neobíhaly. Kvalita ražby se ale po sto letech od zahájení výroby razantně změnila...přesto si myslím, že na Václava IV. jsou pěkné

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2010
Příspěvky: 862
Jo,to jsou. Z fotek jsem V IV trochu nakoukané měl, ale v reálu mě ta tenkost střížku taky zarazila. Do toho zřejmě ani pořádný reliéf vyrazit nešlo. 2,67 g, to už je taky proti V II velkej rozdíl..

Díky za vysvětlení.
Moderátor
Registrován: čec 2007
Příspěvky: 7870
Bydliště: Curia Reginæ, Bruna
ano. potiz jsou ty velke, navzajem si konkurujici plochy. kdyby byly melci, mensi a jemnejsi, tak by to slo. jenze raznice pro grose Vaclava IV. mely hloubku/plasticnost raznic starsich grosu (pritom uz i na grosich Vaclava II. je to mnohdy na hrane a bezne zadni noha "udela paseku" = vydut na strane druhe, cimz se chybne receno "nedorazi" cast koruny a nejake to pismenko v opisu)
Registrovaný uživatel
Registrován: Srp 2010
Příspěvky: 113
Kdysi jsem zahlédl fotku tlustého groše Václava IV a pochyboval jsem jestli je pravý s ohledem na zachovalost, ale s přihlédnutím toho co tady ostatní říkají by to tím pádem dávalo smysl, jelikož ho razili na tlustý střížek...
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2011
Příspěvky: 1155
Tlustý groš byla hlavně reprezentativní ražba, to by panovník raziče hnal, kdyby mu ho narazili ošklivý...

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 179 180 181 182 183 184 185 > »

Sběratel.com » Pražské groše » Václav IV.

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1