Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Uherské mince » Žigmund Luxemburský (1387-1437)

Vykupminci.cz
Numismatika

Žigmund Luxemburský (1387-1437)

Moderátoři: Archypov, facctory.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > »

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
Registrován: Dub 2016
Příspěvky: 46
Prosím o určení mincovny tohoto denáru, snad jsem ho zařadil správně - Pohl 578, děkuji.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Registrován: čen 2006
Příspěvky: 6086
Bydliště: Hlohovec, Slovakia
Nezaradil si ho správne, typ 578 to je, ale podľa Huszára, Pohl ho má uvedený ako typ 118, konkrétne rátam, že by to mohol byť 118-1, značka B A, mincovňa Budín, komorský gróf Angelo Walich, samozrejme za predpokladu, že je to naozaj značka B A, ale vyzerá to tak.
Registrovaný uživatel
Registrován: Dub 2016
Příspěvky: 46
Dík, musím se ještě učit :-))).
Registrovaný uživatel
Registrován: Led 2013
Příspěvky: 311
Zaujal ma starší Archyho príspevok denára a nakoľko som našiel na nete takú istú značku s popisom nepublikovaná značka a mám tiež takú v mojej zbierke, tak by som sa priklonil k názoru že sa jedná o novú značku tohto Źigmundovho denára,prikladám foto mincí.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Led 2015
Příspěvky: 204
Súhlasím že nejde o omyl rezača. Na to sa vyskytuje príliš často. Aj ja mám v zbierke jednu, keď budem doma nafotím a pridám. Mincová značka ako keby v "cyrilike"???
Registrovaný uživatel
Registrován: Led 2013
Příspěvky: 311
Tak to bude štvrtá minca,tie tri sú každá z iného razidla a v budúcnosti sa ešte určite objavia ďalšie.
Moderátor
Registrován: čen 2006
Příspěvky: 6086
Bydliště: Hlohovec, Slovakia
To je sila, spomínam si na to, gratulujem. O značke naozaj neviem čo si myslieť...
Registrovaný uživatel
Registrován: Led 2013
Příspěvky: 311
Mne to pripadá ako stredoveký symbol,len zistiť aký :mrgreen:
Registrovaný uživatel
Registrován: Led 2015
Příspěvky: 204
Pridávam sľúbené foto mojej mince.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Registrován: čen 2006
Příspěvky: 6086
Bydliště: Hlohovec, Slovakia
Chlapi, už sme to tu dávno riešili so sigurom myslím, nie som si istý ako to dopadlo a hľadať sa mi to nechce, resp. nemám času veľa tu vysedávať... ale k veci. Ja som si absolútne istý, že obaja máte nafotené tie mince hore nohami a značka vyzerá inak. Podľa mňa na týchto Žigmundových denároch umiestnenie značky nekorešponduje zákonite s postavením opisu, ale dvojkríža. Čiže nie je dôležité, že v prípade vašich fotiek opis začína korektne, ale že dvojkríž je hore nohami a značka je súčasťou dvojkríža, resp. jeho umiestnenia. Ak som zas nezrozumiteľný, tak sa ospravedlňujem, ale hádam sa chápeme. ;)
Registrovaný uživatel
Registrován: Led 2013
Příspěvky: 311
To viem že som to dal dolu hlavou,ale mne sa tam jednalo primárne o tú značku.Neviem či si si všimol u mincí rozdiel,tvoja aj fukiwarova má značku akoby zrkadlovo,že by to bola zároveň aj varianta?
Registrovaný uživatel
Registrován: Led 2013
Příspěvky: 311
Tak som pozeral nejakú hlaholiku ako naznačil fukiwara,že by to bolo ono?

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Bře 2010
Příspěvky: 3062
Bydliště: villa Jobluncha
Hlaholika? No neviem...Skúsim ísť na to sedliacky rozumom.
Prvé písmenko je "n", na tom sa asi zhodneme všetci. Tým pádom je to razba z Veľkej Bane, kde boli v rokoch 1433 a 1434 komorskí grófi Urbanus Polner a Nikolaus Wasserpauch. Niektorí grófi mali značku poskladanú z 2 iniciál, napr. Francisco Bernardi.
Keď tak pozerám na zuziho denár, dovolím si tvrdiť, že by to mohlo byť poskladané z písmen "V" a "P", teda Vrbanvs Polner. Hmm?
Registrovaný uživatel
Registrován: Led 2015
Příspěvky: 204
Archy, píšeš že si si absolútne istý že značka je nafotená hore nohami a že pri tejto razbe systémovo obrátili opis voči značke a krížu. Ja o tom nie som presvedčený, lebo iba orientácia kríža nestačí. Ako sa správne odlíši horná a dolná polovica? Možno som natvrdlý, ale mne to nepríde jasné. Okrem toho správna orientácia by mala napomôcť správnemu určeniu značky.
Som iba amatér, možno varím z vody, ale sú to iba nápady jasne že to tak nemusí byť:
- tá značka mi pripomína cyriliku, ktorá sa v tom období používala v Srbsku a Bulharsku ak sa nemýlim.
- Obdobie razby tohto denáru (1427 - 1437) korešponduje s krízou a začiatkom rozkladu samostatného Srbského štátu. Žigmund mal v tej oblasti politické a mocenské záujmy a Srbský despotát bol v tom období hodne závislý od jeho politckých rozhodnutí.
- Mohol to byť denár razený v Žigmundovom mene v nejakej Srbskej mincovni. (Napr v rokoch 1433 - 37 patril Belehrad pod Uhorsko)
Moderátor
Registrován: čen 2006
Příspěvky: 6086
Bydliště: Hlohovec, Slovakia
fukiwara napsal
iba orientácia kríža nestačí. Ako sa správne odlíši horná a dolná polovica? Možno som natvrdlý, ale mne to nepríde jasné.


... dlžkou spodného a vrchného brvna dvojkríža. Videl som viacero týchto denárov P 118 a na viacerých kusoch bol vzťah opisu a dvojkríža v pomere 180°, pričom sa jednalo o známe a výborne identifikovateľné značky, ktoré boli orientované na dvojkríž a nie na opis.
Mám dojem, že ty si presvedčený o cyrilike, ale tu mám výrazné pochybnosti. Na všetkých Žigmundových razbách sa používa výlučne latinka a nechápem, prečo by tuto mal byť rozdiel. Samozrejme istotu nemám ani ja, pokiaľ podobné veci nie sú podchytené viacerými prameňmi, tak v rámci stredovekých razieb nikdy nič nebude isté.
Princíp Occamovej britvy však hovorí, že najjednoduchšie vysvetlenie obyčajne býva správne, aj tu by som sa k tomu priklonil. Ak pripustíme že mince sú fotené hore nohami, tak súhlasím s chalanmi, že prvé písmeno je n, jednoznačne Veľká Baňa. Druhá značka môže byť naozaj zloženina ako u Bernardiho alebo Kamerera, v tomto období často vznikali takto pospájané značky, ktoré sa môžu zdať ako neidentifikovateľné znaky.
A úplne kľudne to môže byť skomolenina W, teda Wasserpauch a záhada by bola vyriešená... :lol: Každopádne to teraz asi nevyriešime, ale každý nápad je vítaný...
Registrovaný uživatel
Registrován: říj 2006
Příspěvky: 6567
Uherské mince nijak podrobně nedělám, takže se k tomu nemohu vyjadřovat, nicméně jsem přesvědčen o tom, že bez znalosti paleografie s tím nehnete. Už když jsem tu značku viděl poprvé, byla mi povědomá, ale neměl jsem čas se tomu věnovat. Ale když už to tu řešíte tak dlouho, aniž byste pokročili, tak jsem se na to podíval. Berte mé sdělení jen jako další pohled na věc, jestli je mé vysvětlení té značky správné, nechám na vás. Na hledání významu té značky už čas nemám.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Když se podíváte doprostřed obrázku, naleznete tam podobný znak (jakoby to "aj"), který je téměř identický se značkou na minci. Jedná se o obrázek z listiny z r. 1436, čili doba odpovídá ražbě mince. A abych vás dlouho nenapínal, jedná se o majuskulní (čili velké) pímeno M. Teď je na vás, abyste zjistili, jestli tam to M dává nějaký smysl.
« Poslední úpravu provedl(a) kacuro v 5. 11. 2016, 8:34. »
Registrovaný uživatel
Registrován: říj 2006
Příspěvky: 6567
Ještě bych drobet upravil Archyho komentář. Jedná se sice o (pro někoho) nepodstatnou chybu, ale to první písmeno není n, ale N :) Už s tím bojuji dlouho, měl jsem to i v jedné přednášce na Výroční členské schůzi naší pobočky, ale ten tvar malého "n", jak ho známe dnes, je z dobového pohledu velké (čili majuskulní) gotické unciální (čili kulaté) N.

Takže značka na minci by byla N-M: Nemám u sebe literaturu na uherské mince, takže se nemohu podívat, jestli taková může být. To už nechám na vás.
Moderátor
Registrován: čen 2006
Příspěvky: 6086
Bydliště: Hlohovec, Slovakia
Čo píšeš znie logicky a vďaka za tvoj vstup do problematiky. Mne osobne sa ten druhý útvar na M nepodobá, ale voči tvojej teórii nemám vážnejšie výhrady. Aj tak sa mi to javí skôr ako zložená značka, ktorej význam doteraz nepoznáme.
Registrovaný uživatel
Registrován: říj 2006
Příspěvky: 6567
Za tím M si stále stojím, jedná se totiž o tzv. gotické unciální (čili opět kulaté jako v případě N) vlevo uzavřené M. Jiné jeho provedení např. zde opět pochází z r. 1436.
Registrovaný uživatel
Registrován: říj 2006
Příspěvky: 6567
Zapomněl jsem ten obrázek. Jiná litera ani zkratka se mi tam nehodí, W to není každopádně.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Lis 2010
Příspěvky: 2445
Bydliště: Hamaca paraguaya
Mne by v teto souvislosti zajimalo, jaky je rozdil mezi pismenem M ve slove moneta a timto M na miste znacky? Kacuro promine, ze se nebudu drzet paleograficke terminologie, preci jen v ni nejsem kovany :| m v moneta je tedy male? Nebo take velke, ale pouze jine varianty? Predem se pardonuju, pokud to tu jiz bylo rozebirano.
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2010
Příspěvky: 765
Dobrý večer, mám dotaz: Dá se z fotky odhadnout pravost tohoto Zikmundova dukátu?

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Srp 2010
Příspěvky: 3956
Bydliště: BAnská Štiavnica
nie
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2010
Příspěvky: 765
Díky :) Na minci jsem si včera z plezíru na áčku přihodil a už mi zůstala. Měl by to být Pohl 2-8 Offenbanya, porovnával jsem ji s lépe zachovalou z tohoto obrázku.

Tak nevím, jestli při osobním převzetí pravost poznám. Je to obtížné? Převážit a změřit ji můžu..

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Registrován: Pro 2010
Příspěvky: 765
Opravuji: Pohl D2-7
« Poslední úpravu provedl(a) TomL v 11. 12. 2016, 10:12. »

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > »

Sběratel.com » Uherské mince » Žigmund Luxemburský (1387-1437)

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1