Neškrtat prosím - vyrobeno ze zápalek

Nedaleko ratibořického Babiččina údolí, proslulého románem Boženy Němcové, otevřeli o prázdninách v areálu Barunčiny školy pozoruhodnou výstavu. Obrazy, vázy, ozdobné talíře, staré zbraně, hudební nástroje. Vše z dílny vimpereckého Tomáše Kordy - vyrobeno ze zápalek. Zápalkové hudební nástroje hrají, zápalkové vázy jsou věrné kopie proslulých originálů, zápalkovým dalekohledem si přiblížíte hory na měsíci. Z mírného odstupu nepoznáte, že i ornamenty rámů vytváří naše stará dobrá dřívka se škrtacími hlavičkami.

Obrazy

Dříve musel shánět sirky s barevnými hlavičkami všude po světě. Červené z rakouska, zelené mu vozily polské dělnice, modré ze Španělska. Dnes vyrábí hlavičky všech barev ostravská firma. Nejdřív musí vytvořit podklad obrazu, jako když malíř šepsuje plátno - tři až pět vrstev sirek křížem krážem přes sebe, aby se deska nekroutila. Zatížit ji, nechat vytvrdnout, vybrousit. Teprve na tomto podkladu vyrůstají různé výjevy. Pro hlavu Nefretíti (5 838 hlaviček, 20 416 zápalek) si Tomáš Korda vyrobil i vlastní "sirky" z mahagonového prkýnka - egyptská kráska měla přece temnou pleť.

Kleopatra

Vázy

Základem budoucí vázy je kostra ze zápalkových "drátů". Originál římské amfory je v muzeu v Louvru. Než vytvořil její zápalkovou napodobeninu, musel si pan Korda v literatuře zjišťovat všechny rozměry a proporce, výjev na odvrácené straně. Nad další, korintskou vázou, trávil 7 532 hodiny, zdolal 26 tisíc zápalek a 50 tisíc hlaviček. Japonská váza je z jiného ranku, kresby jsou vypalované, motivy inspirované straými mistry.

Hudební nástroje

Celkem dvě kytary, mandolína a housle. Žádné makety, kašírované rekvizity. Nástroje jsou funkční, ladí a mají pěkný zvuk. Potvrzují to v pamětní knize i zápisy hráčů a kantorů hudebních škol, kteří neodolali a třičtvrteční housle si vyzkoušeli. Než se Tomáš Korda pustil do jejich stavby, trávil pěkných pár desítek hodin ponořený do odborné literatury a ve společnosti houslařů, dokonce od nich vyloudil i nějaké to výrobní tajemství.

U strunného nástroje je důležitá i tloušťka stěn, jinak silná je u klíčů houslí, jinak pod kobylkou a na okrajích. Před lakováním se nástroj napouští býčí žlučí, po uschnutí přijde měkký lak, pak tvrdší, celkem čtyři druhy speciálních laků, jeden z nich z Francie ... Nad houslemi strávil pan Korda 680 hodin práce a spotřeboval 6 731 zápalek. Skoro všechny výtvory, celkem je to 74 kousků, vznikaly na pracovním stole na skleněné tabuli z okna autobusu. Jsou mezi nimi vykládané rukojeti starých šavlí a mečíků, křehké ozdobné talíře jako z krajek, měsíční znamení na zeď ... Kromě tisíců zápalek k nim Tomáš Korda potřebuje už jen jednu upravenou pinzetu, dva druhy lepidel, ostrou pilku a nožík. Prodáváte ty krásné věci? ptávají se ho návštěvníci výstavy.

"Což o to, dluhy mám, potřeboval bych. jenže za tolik práce bych si musel říct hodně. A tak myslím - věci chleba nejedí, ať zůstanou dětem. Mně už tak přinesly hodně štěstí. A snad i návštěvníkům výstav."

Meč a dýka