Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Chlubírna - filatelie » Afghanistán

Vykupminci.cz
Numisargo

Afghanistán

Moderátoři: Admin - Zdeněk Jindra, Jaromir, smith.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < 1 2 3 4 5 6 7 8 ... > »

Autor Příspěvek
Moderátor
Včera jsem neměl k dispozici žádnou literaturu, navíc toto období není moje silná stránka, tak zkusím přispět nějakými fakty a názory opřenými o literaturu.
Gibbons z r. 2006 po r. 1989 neuvádí žádná vydání (ani po svržení Talibánu r. 2001 - jen pár přetisků r. 1996 již vydaných známek). U Scotta si můžeme přečíst vyjádření prezidenta poštovní administrativy, kdy všechna vydání po r. 1989 označuje za falza. Pokračuje vyjádřením Afghánského ministra Komunikací: Následující známky byly konfiskovány jako neautorizované a vyjmenovává v podstatě všechny emise, které má Michel vyobrazené pod Islámským státem Afghanistán.
J. Marek v dějinách Afghanistánu uvádí v těchto letech následující prezidenty a vládce:
1987-1992 - Nadžibulláh
1992 - Hatís
1992 - Mudžaddadí
1992-1996 - Rabbání
1996-2001 - Muhammad Umar (Taliban)- uznaný Pakistánem, Saúdskou Arábií a SAR
od r. 2002 - Hamid Karzaj
Podle prezidentů a vládců si můžeme představit občanskou válku. v letech 1989 - 1996 zuřila nepřetržitě, takže poštovní služby de facto nemohly existovat. Po nástupu Talibanu 1996 zase nepadá použití známek zobrazených v Michelu vůbec v úvahu. Po svržení Talibanu současná vláda ovládá sotva okolí Kábulu - o poštách žádná zmínka. Zahraniční jednotky SFOR mají svoje vlastní polní pošty.
Protože vládu Talibánu uznaly 3 státy a měl v rukou výkonnou moc 1996-2001, tak bych respektoval katalog Scott a Gibbons. Vzhledem k těmto faktům známky vyobrazené v Michelu splňují téměř všechny aspekty pro označení jako podvrhy a obálky s těmito známkami též podvrhy. Moc rád bych z této doby viděl nějaký skutečný poštovní doklad.
Moderátor
Jen pro dopřesnění:
SFOR - 1996 - 2004, Bosna a Hercegovina, Chorvatsko
ISAF - Afghánistán
_______________
Moderátor
Děkuji Akirovi za upřesnění. Jinak vidím docela slušnou návštěvnost, takže asi tato debata dost čtenářů zaujala. Myslím si, že období 1989-2001 určitě bude stát za průzkum a poštovní doklady budou vzácné a těžko dostupné. Pokud by někdo z čtenářů cokoliv věděl, měl k dispozici nějaké materiály (i třeba z časopisů) a měl zájem zabývat se tímto obdobím, může mne kontaktovat i na e-mailu: Jaromir.Petrik@seznam.cz .
Moderátor
David Kindley z Britské královské filatelistické společnosti znovu zapátral ohledně té obálky Afghanistánu z r. 1910 s 15 známkami 1 abasi a poslal následující:
"Myslím, že mám odpověď. Poštovné 1 pence k Afghánským hranicím a poté vnitřní sazby, ne dvojité. Můj dopis má 34 1abasiovek = 34 abasi = 11,33 Kabulské rupie = 10,33 indické rupie = 10/4d libry. Odkaz je v knize(?) "Under the Abosulute Amir" od Franka Martina, inženýra pracujícího pro Afghánskou vládu. Na stránce 211 uvádí "pokud se posílají časopisy a periodika do Kábulu tak poštovné je dost vysoké a tak poštovné zaplacené mezi Peshawarem a Kábulem (cca 200 mil) bylo 3 rupie zatímco poštovné z Anglie do Peshawaru bylo 1 pence". Tato kniha je k dispozici v knihovně ve městě Newcastle upon Thyne. David"

Tak to vypadá, že je to vyřešeno. Bude to tedy zřejmě přebal z nějakého časopisu odeslaného z GB do Kabulu. Pravděpodobně proto je to v horším stavu, přebaly se běžně likvidovaly viz třeba rakouské merkury.
Moderátor
Tak předchozí příspěvek budu muset poopravit. Když jsem odpověď D. Kindleyho přeposlal R. Jackovi, tak mi odpověděl, že je to sice všechno pravda, ale obálka je příliš malá na to, aby mohla fungovat jako nějaký přebal. Takže jsme se dozvěděli něco kolem poštovních sazeb, ale definitivní závěr asi neuděláme...
Moderátor
Obrátil jsem se přímo na pana Naubahara (občana Afghanistánu, který dlouhou dobu žije a podniká v ČR), zda by mi poskytl nějaké informace o období 1989-2001. Zde je jeho odpověď. Věřím, že mi poskytne další údaje, protože jsem jej kolem tohoto období zahrnul celou řadou dotazů. Oceňuji jeho prvotřídní češtinu. Ten dopis jsem vůbec pravopisně neupravoval.

Dobry den pane Petříku !
> Samozřejmě, že si na vás pamatuji i na váš exponát. Na vaši otazku mohu řict, že
> pošta fungovala i když tam pokračovala valka . V roce 1992-1994 jsem byl v
> Kabulu, situace byla špatná ale pošta fungovala. Od roku 1989-2002 pošta byla
> funkční . Dokonce v roce 1999 jsem obdržel dopis z Kabulu, ale nejsem si jistý
> jestli ho najdu, pokud ano dám vam vědět .Pokud mi můžete tu známku s kralovnou
> poslat mailem, tak se podívám jestli to je podvrh nebo ne a napíšu svůj názor .
> S pozdravem Naubahar
Registrovaný uživatel
Jo, tohle je na poštovní historii krásné neb stále je co rozplétat s dohledávat a nejen odškrtávat políčka v chyběnce.
Jinak takový kontakt je díky kontaktům v místě "sporu" a relativní autenticitě informací k nezaplacení.
Už se těším na odpověď :)
Registrovaný uživatel
Jinak co se týče současného používání známek v poštovním provozu, vládne tam asi fakt dost "anarchie", dnes jsem viděl zase doporučený dopis poslaný 2009 z prezidentského paláce frankovaný dvoupáskou známek z roku 1975 a jednou známkou vydanou od roku 2002 :shock:
Moderátor
Jsem také napjatý, co mi pan Naubahar odpoví. Zahrnul jsem jej takovým množstvím dotazů, poslal mu skeny katalogů Michel a Scott, poukázal na rozpory, že jsem mu možná dost zamotal hlavu. Hlavně kdyby se mu podařilo sehnat obálky, protože od něj jako nefilatelisty by to zaručeně nebyly podvrhy. Ale osobně si myslím, že tam frankují tím, co jim přijde pod ruce - viz ta kombinace 1975+2002. Problémem je, že tam byla měnová reforma a známky z r. 1975 by měly mít nějaký měnový přetisk. Ale potvrzuje to naprostou anarchii v poštovních sazbách, protože i z období tygřích hlav 1871-1878 nebyli badatelé a znalci schopni dát nějaké smysluplné poštovní sazby dohromady.
Jinak ty informace, že v letech 1992-94 pošta fungovala jsou zajímavé. Nejzajímavější by však byla ta obálka z r. 1999, to by byl důkaz, že v době kdy Kábul obládal Taliban fungovala i mezinárodní pošta.
Díval jsem se do FAZZ Asie 2008 od J. Marka, který uvádí, že v důsledku občanské války poštovní služby byly přerušeny od r. 1992-1999 a v letech 1999-2001 není o poštovních službách nic známo.
Moderátor
Pro odlehčení vkládám fotografii z výstavy Praga 2008, kde jsem na snímku s Alfonsem Zuluetou z USA před jeho exponátem Amanulláh 1920-1929. S tímto exponátem po světě získává Zlaté medaile, v Praze pouze VPZ, třebaže exponát je ucelený, nic z toho období nechybí, je zde několik unikátů, objevů atd...
Jinak tento exponát je na Exponetu společně s exponátem Habibulláh, který bude mít premiéru letos v Římě.

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Toto je ta dnešní obálka z roku 2009...
(vlevo nová známka, vpravo 2x z roku 1975)
Byla doručena do EU(adresu jsem vymazal v PC).

Obrázek vložený uživatelem
:shock:
« Poslední úpravu provedl(a) Dracek v 9. 7. 2009, 15:17. »
Moderátor
Díky za tu obálku, už jsem ji uložil do databáze. Poprvé vidím razítko s nápisem KABUL CITY. Vždycky tam byl nápis KABOUL.
Jinak sem vkládám další ze záhad. Vypadá to na zkušební tisk, jenže se liší od originálu. V detailech nepatrně, ale hlavně jsou tam jinak umístěny číslice nominálu. Kdyby chtěl někdo zhotovit falzum, tak se bude držet předlohy a neotočí číslice. Navíc je obraz známky pečlivě propracovaný a provedený kamenotiskem.
Snad je to zkušební tisk nevydaného návrhu. Též jsme se na tom s kolegy nedokázali shodnout.

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Vzhledem k tomu ze kdy to cca pochází, by to mohla být i zkouška pro celinu...
Registrovaný uživatel
Tak zde je výstřižek z dopisu zaslaného v roce 2000 do VB. Je frankován emisí z roku 1932... co dodat :shock: :shock: :shock:

Obrázek vložený uživatelem

a několik dalších dopisů z období od roku 2002 a použitím nových i neplatných(?) starých známek

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Díky moc za ty obrázky. Už jsem si založil složku: Afghanistán od r. 1989. Přiznám se, že z tohoto období žádné obálky nemám, ale zaujalo mne to a určitě po nich budu pátrat. Takto se dá prokázat, které známky se používaly.
K obálce z roku 2000 frankované známkami z roku 1932: To je neskutečné! Nyní už uvěřím snad všemu. Hlavně tomu, že nemá smyslu pátrat po nějakých poštovních sazbách v 19. století jak se o to snažila celá řada znalců a k ničemu pořádnému nedospěla.
Uvědomuji si, že u nás by se něco takového nemohlo stát. U nás je na každou prkotinu 10 předpisů a 100 jejích výkladů a byrokracie prožívá konjunkturu. Ale to jsem odbočil.
Období po r. 1989 bude zajímavější než si myslíme. Zatím je moje naděje pan Naubahar. Kéž by mne zkontaktoval s nějakým afghánským filatelistou nebo pracovníkem pošty. Afghanistán tuším nemá vlastní filatelistický svaz (nebo jsem na něj zatím nenarazil). Z Pakistánu jsem se osobně seznámil s Dr. Isáním (národní komisař filatelistického svazu Pakistánu, který za svůj exponát Tygřích hlav v Praze získal Zlatou medaili), ale neodpovídá na moje e-maily. Zřejmě je nepoužívá, je to dost starý pán.
Moderní filatelie mne moc netáhla z důvodů, že ji začínají "válcovat" e-maily, ale vidím, že je zde hodně co objevovat.
Registrovaný uživatel
Ty obrázky od roku 2002 jsem vybral jen namátkově(nejsou moje), celkově jsem viděl těch dopisů asi 20 a z nich cca 60-70% bylo ve smíšenkách nových vydání a vydání před rokem 1989...
Dále od roku 2002 jsem viděl vše jen s razítky Kabul.
Moderátor
Změna nápisu na razítku z Kaboul na Kabul je též zajímavá asi jako kdyby se známky PRAHA začaly razit třeba PRAGUE.
Ten výše uvedený neurčený tisk by mohla být zkouška na celinu. O celinách Afghanistánu toho vím minimálně. Začaly se tisknout někdy před rokem 1910 (nemám u sebe literaturu) a moc se jich nezachovalo. Zrovna nyní prodává Alevizos 20ks celin z r. 1910 za 1000 USD.
Posílám další neurčené tisky tygřích hlav z r. 1878 v černé barvě. Tyto tisky vzbuzují emoce už skoro 90 let. Nikdo neví, zda jsou to zkušební tisky, po podrobném zkoumání sedí dokonale tvar otisku s příslušným známkovým polem i papír odpovídá, ale ani jedna z těchto známek se nedochovala na dopisech. Vzhledem k tomu, že prokazatelně r. 1879 byla zničena tiskárna a nikdy se neobjevily tzv. novotisky, tak lze předpokládat, že falza to nejsou.
Obrázek vložený uživatelem
Obrázek vložený uživatelem
Obrázek vložený uživatelem
Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Toto mám možnost koupit(ač Afghanistan nesbírám, jako zajímavost o tom uvažuji). Dle mne jde o relativně běžné vydání 1873 1x deska A(s ozdobami)Mi.č.6, 2x deskaB(bez ozdob)Mi.č.7 a 1x po roce 1880. Kolik je rozumná reálná cena? Kde se zeptat, když ne u specialisty... :)

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Tak jsem si odkliknul již téměř napsanou odpověď (zkoumal jsem jestli jsou známky pravé, na první pohled se zdá, že ano).
Co se týká ceny, jsou to jedny z nejběžnějších tygřích hlav (pokud se vůbec o nějaké běžnosti dá mluvit).
Tady se s nimi neobchoduje, v renomované aukci bych tuto sadu odhadl na 50-70USD, mimo aukci do 40USD (ale i 45 USD se dá zaplatit). Já jsem tyto známky jednotlivě nekupoval, pouze jako součásti sbírek.
Ta ražená známka je zajímavější, že to II.typ (průměr 28mm). Těch se vyskytovalo méně. Obálek se známkami I. typu (průměr 26mm) mám celou řadu, ale obálku s II. typem mám pouze jednu a sehnal jsem ji teprve nedávno společně s tou obálkou 15x1shahi - 1910. Budu mít co doplnit do exponátu.
Registrovaný uživatel
Díky za info, tak já je zkusím koupit. ;)
Moderátor
Dráčku, posílám sem nejvzácnější 2 emise tygřích hlav. Pokud bys narazil na něco takového, tak mi dej prosím Tě vědět.
Obrázek vložený uživatelem
Obrázek vložený uživatelem Obrázek vložený uživatelem
Ty 3 známky ze spodní řady se v hantýrce nazývají:Tabletové vydání (tablet issue)
Tyhle známky jsou z mojí sbírky a patří mezi raritní emise
« Poslední úpravu provedl(a) Jaromir v 14. 7. 2009, 9:10. »
Moderátor
Velmi raritní jsou i nepoužité známky Mi č.1 deska A. Ditrich popisuje, že se jich zachovalo snad jen do 15ks.
Nedávno se objevila tak kvalitní falza, že jimi napálil i tak zkušený sběratel jako Robert Jack. Je to stejný zdroj, jak jsem se já napálil falzy Mi. 4 a 5 (viz. diskuze Falza a podvrhy).
Vyobrazená Mi.4 (nahoře) je zaručeně pravá.
Moderátor
Vzkaz pro Dráčka:
naskytla se mi možnost koupit sbírku starého Afghanistánu z pozůstalosti Františka Ketzeka po které jsem pátral velmi dlouhou dobu. Jinak Prof. František Ketzek je uvedený jako předseda komise znalců v r. 1950 (obdivoval jej Karel Basika). Na mezinárodní výstavě v Praze v r. 1955 získal ve třídě Zámoří jedinou Zlatou medaili pro ČSR za svůj exponát USA 1847-1867 (dle popisu tam byla i pošmistrovská vydání pro New York 1843-1845, první emise 1847 včetně dopisů). O osudu této sbírky se mi nepodařilo zjistit vůbec nic.
Pokud Tě Afghanistán trochu zaujal a měl bys zájem něco z toho koupit, napiš mi na e-mail, mám skeny všech známek. O sbírku bychom se podělili, protože 80% těchto materiálů již mám.
Ve sbírce je 137 tygřích hlav (z toho asi 5 falz), 76 kulatých ražených známek z let 1880-1890 (asi 10 falz),
49 obdélníkových známek z let 1891-1898 (bez falz, pokud jsem si stačil všimnout).
Prof. Ketzek vystavoval Afghanistán 1871-1900 na výstavě Praga 1968. Jak dopadl nevím.
Registrovaný uživatel
Jaromír: Odpověď jsem poslal mailem. Díky ;)
Moderátor
Obrázek vložený uživatelem
Pokračuji zase s vkládáním materiálů Afghanistánu ze svojí sbírky.
Tato svislá pětipáska tygřích hlav z r. 1875 patří k vzácnějším emisím a pětipáska je největší dochovaný útvar z archu. Tyto archy 3x5 byly roztříhané na svislé pásky 1x5-viz obrázek a 2x5 podle nominálu a kompletní arch se nezachoval. I tato svislá pětipáska je vzácná a moc se jich nedochovalo.
Tyto známky jsou velmi vzácné na dopisech.
« Poslední úpravu provedl(a) Jaromir v 14. 7. 2009, 9:41. »

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < 1 2 3 4 5 6 7 8 ... > »

Sběratel.com » Chlubírna - filatelie » Afghanistán

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1