Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Chlubírna - filatelie » Afghanistán

Vykupminci.cz
Numisargo

Afghanistán

Moderátoři: Admin - Zdeněk Jindra, Jaromir, smith.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... > »

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
zajímavý seznam...
http://pwmo.org/illegals/illegals-afghanistan.htm
Moderátor
Děkuji za ten seznam ilegálních vydání známek Afghanistánu. Určitě námět na důkladnější zpracování. Na eBay se často za pár USD nabízejí celé archy různých ilegálních vydání po r. 1989. Osobně jsem zvědavý, zda všechna vydání v Michelu 1996-2001 budou i v budoucnu uznána za legální. Tohle je námět pro politické historiky. Zda uznat za představitele státu hnutí, které ovládalo 90% území, hlavní město a uznaly je 3 státy, anebo ostatní představitele, kteří ovládali pouze 10% území, neovládali hlavní město, ale uznával je západní svět (jak to prezentuje Michel). Zároveň vyzývám každého, kdo má možnost z období 1996-2001 sehnat z Afghanistánu jakoukoliv obálku (ne podvrhy) ať mne kontaktuje.
Moderátor
Afghanistan & Baluchistan Map (1935)

Asia Map (1892)

Asia Map (Strand Album 1908)

...a další si tamtéž jistě najdete sami :-)
_______________
« Poslední úpravu provedl(a) Akir v 7. 8. 2009, 18:18. »
Moderátor
Posílám velmi zachovalou obálku se známkou z první emise z desky D (nominál 1sanar). Těchto známek existuje 15 typů. Razítko z Peshawaru
Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Děkuji Akirovi za ty mapy. Už jsem si je uložil.
Jinak pro čtenáře: Sháním údaje z katalogů o Afghanistánu před rokem 1908. Hlavně barevná vydání v letech 1876 - 1878.
Moderátor
Také posílám jednu ze vzácnějších variant aršíku z Afghánistánu, kterou jsem nedávno získal.

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Posílám obálku z roku 1868 - Peshawar - Lahore - Multan. Peshawar si v této době nárokovali Britové, měli ho zahrnutý územně do Britské Indie, ale Afghánci až do roku 1878, tj. ještě 10 let poté vydávali svoje známky pro Peshawar, což znamená, že jej pokládali za svoje území. Dle Afghánců je to předznámkový dopis Afghanistánu, dle Britů běžný dopis na území Britské Indie.
Teď rozsuďte, kdo má pravdu?
Pravdu ale píší vítězové bez ohledu na právo, takže se budeme asi muset držet toho, že je to běžný známkový dopis Britské Indie.
Písmo v jazyku Dárí kombinované s obchodnickým písmem, které se na území tehdejšího Afghanistánu používalo.
Obrázek vložený uživatelem
druhá strana obálky
Obrázek vložený uživatelem
« Poslední úpravu provedl(a) Jaromir v 15. 9. 2009, 13:13. »
Moderátor
Ještě něco k dějinám Afghanistánu: Vládcové východního Paštunistánu na území dnešního Pakistánu uznávali v 19.st. vládu Afghánských králů. R. 1849 Britská východoindická společnost porazila Sikhy, kteří tehdy této oblasti vládli a připojili ji k budoucí Britské Indii.
Žádný z Afghánských panovníků tuto anexi neuznal, proto v roce 1878 (30 let poté!) Afghánci tiskli známky pro Peshawar a celé toto území považovali za svoje. Až v roce 1893, když hrozila další Britsko-Afghánská válka, tehdejší panovník Abdurrahmán pod nátlakem podepsal tzv. Durandovu linii, kde uznával platnost hranic, jak ji vytyčili Britové. V budoucnosti tuto smlouvu Afghánci zpochybnili a žádná další vláda až dodnes neuznala toto území jako Pakistánské. V letech 1950-1963 s různými přestávkami docházelo k tvrdým diplomatickým střetům s Pakistánem, protože Afghánci požadovali navrácení tohoto území.
Registrovaný uživatel
Mapa Afghanistanu a okolí z roku 1710...
http://i.ebayimg.com/18/!BbqqR6!Bmk~$(KGrHqIOKjYEq4OpENp!BK)Elk1m5g~~_3.JPG
Moderátor
Ta mapa je zajímavá. Musím si ji blíže prostudovat. Jen uvedu, že v roce 1710 Afghanistán patřil pod Persii (vládce Hosejn z rodu Safíjovců 1694-1722) a osamostatnil se oficiálně r. 1747. První vládce Afghanistánu byl Ahmad Šáh Abdalí (král) 1747-1773. Tehdy pod Afghanistán patřilo území většiny dnešního Pakistánu (Paštunistán, Vaziristán, Pandžáb, Jammú, Kašmír, většina Balúčistánu... až do r. 1819).
Afghánci pokládají toto území za svoje a proto se divíme, že jednotkám ISAF v současné době tak narůstají ztráty. Pakistánská vláda na toto území (větší než naše republika nemá žádný vliv, zde fungují rodové tradice).
Moderátor
Zkusím po delší době něco přidat
Je to celý arch známek z roku 1898 vytištěný na tenkém doslova cigaretovém papíru. Je zde již uvedený nápis Afghanistán (poprvé na známkach r. 1891)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Ještě posílám arch registračních známek (110ks) z r. 1891 - nominál 1 rupie. Tyto známky se na dopisech nikdy nepoužily. Mám sice dva dopisy s těmito známkami ve svojí sbírce, ale pokládám je za podvrhy (mache).

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Dostal jsem starší katalog tak jsem vám vybral dvě stránky které vy znáte.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Vypadá to na Michel z konce 30.let ...
Registrovaný uživatel
Dracku máš pravdu.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Ještě jsem dostal jeden.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
Děkuji za zveřejnění těchto katalogů. Je vidět, jak tehdejší tvůrci katalogů i znalci neměli téměř žádné informace o barevných vydáních tygřích hlav pro města. Zde je např. uvedena černá barva pro Turkestán - přitom nikdo dosud s výjimkou podvrhů nenalezl dopis z těchto emisí se známkou v černé barvě.
Černou barvu nyní uvádí Michel jako falzum, ale myslím si, že mám dostatečné materiály k tvrzení, že se jedná o novotisky.
Dále je zde uvedeno vydání pro Kandahár a Herát - další omyly, které byly vyvráceny později. První dopis z Kandaháru se datuje z r. 1884 a Herát dokonce 1892 (myslím tím afghánskou poštu, ne britské polní pošty).
Registrovaný uživatel
Jaromire tento katalog by měl být ještě starší tak dám opět dvě stránky.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Když se tu už povídá o starých katalozích, máte někdo nějaký z doby před rokem 1900 ???
(původní, ne novotisk)
Administrátor
Staré katalogy to je jedno velké kouzlo. Někdy tam jsou třeba chybky i omyly, ale někdy informace, které dnes jinde nejsou.
_______________
https://www.infofila.cz/ ... on-line magazín plný filatelie a sběratelství
https://eshop.infofila.cz/ ... eshop pro všechny sběratele
https://pomfila.cz/ ... eshop na filatelii, filokartii, numismatiku, notafilii, odznaky
https://www.worldphilately.com/ ... katalog - ceník poštovních známek
https://www.filokartie.cz/ ... on-line magazín plný filokartie
http://www.numin.cz/ ... on-line magazín - numismatika - notafilie
Moderátor
Pro Viktora Brauna,
Z kterého roku je ten starší katalog? Zde je černé vydání upřesněno jako Mazáre-Scharif (Turkestan), což není správně - viz moje předchozí odpověď.
Jinak nejstarší katalogy Afghanistánu mám: Senf 1900 (od Dráčka), dále Michel 1936, 1941, 1987, 2006.
Ještě mám Yvert 1929, 1930,1981,
Scott 1990, 1992, 2006,
Gibbons 1908, 2006
Velmi bych uvítal údaje z katalogů Lipsia, Minkus, Galvez
Registrovaný uživatel
Lipsia býval údaji většinou opsaný Michel...
Registrovaný uživatel
Ten katalog je asi z roku 1939 nemá žádnou vazbu tak ani nevím co to je za katalog je dost silný 1800 stran
Všechny státy končí v roce 1939. Ještě mám katalog Lipsia 1952 Ale Afganistán je na stránce 15 a tento katalog začíná stránkou 1301

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Teď jsem ještě na to koukal tak to je třetí díl.
Registrovaný uživatel
Tento katalag začíná Pakistánem takže Afganistán bude v prvním díle.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... > »

Sběratel.com » Chlubírna - filatelie » Afghanistán

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1