V katalogu katalogizace Pof. 1205 je známka uváděna jako průsvitka svislá.
Takhle na první pohled se mi nezdá, že by ležatá verze Pof. 1205 byla běžnou katalogovou variantou. Ale vaše skenování je velmi zajímavé – určitě bych zkusil pohledat víc info.
Zatím moc děkuji, zkusím tedy pohledat, případně se poptat.
Zkontroloval jsem si svoje čtyři známky Pernšten s P9 a všechny mají průsvitku ve stejné vodorovné poloze jako máš ty na svém skenu. Hledal jsem další info, ale mám jen Katalog Pofis z roku 2015 s vyobrazením průsvitky, kde je na obrázku pootočená o 90 stupňů.
Pánové, já jsem se zatím nevmísil do diskuse, neb nejsem odborník na čssr. Nicméně v této podobě je toto vlákno chaotické a pro případné laické čtenáře bez faktického závěru.
Známka Pofis 1205 z roku 1961 je pokračováním serie známek z roku 1960 pofis 1101-1108. Známka 30h zelená byla v roce 1961 znovu vytištěna, tentokráte ovšem s průsvitkou označovanou jako vzor tapety.
Nechci nyní polemizovat s výše uvedenými výklady hovořícími o horizontální, nebo vertikální. Já to nevím, jak který katalog toto označuje. Nevím proto, že jsem to nenalezl.
Ale domnívám se, že známka tištěná v roce 1961 má průsvitku jak ji ukazuje tazatel kolega cichradav, tedy čáry v elipse jsou nastojato. Já osobně bych tuto verzi tedy nazval spíše jako vertikální. Ale jak píšu, pokud existuje faktický oficiální pojem jak která poloha této průsvitky nazývané "vzor tapety" se má nazývat , tak at to někdo napíše.
Ale pokračuji, ve sbírce mám z roku 1961 tedy všechny známky s průsvitkou , kde jsou v elipse kolmice.
Katalogy pofis do roku 1982 /kontroloval jsem 3 starší katalogy/ všechny uvádí tuto polohu prusvitky, jak píšu.:

Takže to je standartní známka se standartní prusvitkou.
tato známka byla v roce 1964 dotištěna. Osobně se tedy domnívám a ve sbírce mám rovněž kusy s prusvitkou kde v elipse jsou čáry vodorovně, že v tomto roce se tiskla na papír jinak než v roce 1961. Ale to by nám řekl asi jenom tiskař.