Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Mince Habsburků » Marie Terezie (*13.5.1717 +29.11.1780)

Vykupminci.cz
Numisargo

Marie Terezie (*13.5.1717 +29.11.1780)

Moderátoři: jan322, Kucera.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 10 11 12 13 14

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
Pozdravujem, posielam odkaz na ten druhý.
Gratulujem, celkom pekná minca.
https://www.ma-shops.com/monetarium/item.php?id=344
Registrovaný uživatel
Díky.
Opis M.THE... Ano, tenhle najít umím.
Ale s opisem M. THERES už ne.
Registrovaný uživatel
Pár fotek, pro tento portrét běžný opis.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Díky.
Takže ve vztahu k vzácnosti jsou zhruba nastejno?
Registrovaný uživatel
Vcera jsem poridil tuhle medaily. Nemate ji taky nekdo? nebo nemate odkaz na nejaky vyskyt,prodej? Nasel jsem podobnou ale s perlovcem na hrane 27.40 mm. 6.61g

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
_______________
Najít dokonalý květ na rozkvetlé třešní není jednoduchý úkol, kdyby člověk strávil celý život hledáním dokonalého květu, nebyl by jeho život promarněn.
Registrovaný uživatel
Svatební medaile Františka Lotrinského a Marie Terezie, ta verze s perlovcem je žeton. Ukazuje se dost, v rychlosti:
Heidelberger Münzhandlung Herbert Grün e.K., Auction 83, Lot 1030
Gorny & Mosch Giessener Münzhandlung, Online Auction 282, Lot 4202
Gerhard Hirsch Nachfolger, Auction 362, Lot 3259
Auktionshaus H. D. Rauch GmbH, Auction 109, Lot 1891
The Coinhouse Auctions, Live Auction nr 19, Lot 1192
Heidelberger Münzhandlung Herbert Grün e.K., Auction 71, Lot 1987
Registrovaný uživatel
Díky
_______________
Najít dokonalý květ na rozkvetlé třešní není jednoduchý úkol, kdyby člověk strávil celý život hledáním dokonalého květu, nebyl by jeho život promarněn.
Registrovaný uživatel
Neví někdo něco bližšího ohledně vzniku hromadných pozdějších ražeb měděných žetonů?
Na Heritage jich měli koncem roku 2020 v aukci hned několik (62270 - 62275): https://www.sixbid.com/en/heritage-auctions-inc/8074/page/1/perPage/100?term&orderCol=lot_number&orderDirection=asc&priceFrom&displayMode=large&auctionSessions=8655%7C300972&sidebarIsSticky=false a zřejmě se bude jednak o nějaký komplet.
Oproti původním ražbám se liší kromě většího střížku, hladké hrany a několikanásobného perlovce zejména (u tohoto typu žetonů) provedením koruny na hlavě lva - viz příloha (1741 Bratislava, malý korunovační žeton), nahoře jednostranný Sn odražek a Ag, dole původní Cu (velký žeton) a pozdější ražba. Ve druhé příloze pak malý Cu a Au žeton (nejsou v poměru). Jiná koruna u pozdější ražby je patrná.
V případě Marie Terezie jsem zaznamenal 1740 Vídeň, 1741 Bratislava a 1743 Linec. Pražské ani milánské jsem zatím neviděl, ale předpokládám, že mohou existovat. Stříbrné a zlaté pražské žetony mají jako jediné stejnou (špičatou) korunu jako pozdější měděné, ale měděný žeton z 52. aukce ČNS Praha špičatou korunu neměl (třetí příloha). Kromě toho jsem viděl i 1773 Halič nebo návštěvní 1751 na větším střížku s několikanásobným perlovcem.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
O žetonech s hladkou hranou nic nevím. Ale chtěl bych se zeptat na tu špičatou a nešpičatou korunu. Na obr. nevidím ten rozdíl. A co je několikanásobný perlovec? To by mělo být 2 a více soustředných kruhů po obvodě. Vyobrazené nemají "perlovec" (nejsou to kuličky-perly), ale různě velké "sekané perličky" nebo "zubořez" či "zoubkový nebo sekaný obvodek". To k názvosloví.
K velikosti - většina těchto žetonů byla větších a menších (25 a 21 mm), pražské a bratislavské i 48 mm (ale s hladkým kruhem na obvodu). A to v Au, Ag a bronzu (což asi není Cu). Milánské ovšem nemají rak. štít, ale milánský. Ty Vaše mají jaký průměr?
Bylo jich raženo poměrně hodně (některých), takže mohou být drobné rozdíly i v razidlech.
Registrovaný uživatel
Koruny:

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Někde, ale bohužel nemohu už dohledat zdroj, jsem kdysi našel, že probíhala pozdější ražba různých žetonů, ale s hladkou hranou. Bohužel jsem měl poznámky na starém počítači a jestli jsem je nezkopíroval, netuším.
Jako zajímavost mám malý stříbrný návštěvní žeton 1751 s hladkou i klasickou hranou. Ale jde mi teď spíše o ty měděné žetony z aukce Heritage.
Obecně totiž byla různá razidla pro menší a větší žetony. Na fotce, kde jsou ty 4 bratislavské žetony, mají Sn a Ag 21 mm, velký cca 25 mm (stejně jako Ag) a ten pozdější 23 mm (ale razidla odpovídají menšímu žetonu). U vídeňských (1740) mám malý pozdější Cu 22 mm (původní Ag 20 mm) a velký pozdější 26 mm (původní Ag je o něco menší).
Perlovcem, či jakému tvaru by to mělo odpovídat, jsem myslel viz příloha. Oproti normálním žetonům je celkem odfláknutý a jako kdyby mnohokrát předělávaný (ono vůbec některé žetony vypadají jako přeražené, ale pouze opisy).

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
A nebude ten několikanásobný perlovec spíše dvojráz - odskočení razidla?
Registrovaný uživatel
Netuším, ale kromě opisu se mi nezdá, že by třeba lev byl nějak zdvojen. Třeba u 3 krejcaru, který je velikostně podobný, je dvojráz patrný více u portrétu než u okraje.
Registrovaný uživatel
Arc, díky za informace i vysvětlení. Na dvojráz mi to nepřipadá. Spíše bych to tipoval na přeražbu. Střížek je evidentně větší, než razidlo. Cu je měkké, tak to není problém. Otázka je, zda přeráželi střížky od jiné ražby a nebo opravovali tyto chybně vyražené. U horního fota je vidět to zdvojené A, tam by to mohl i dvojráz. Co se přitom zachová z původní ražby záleží na tom, jaký je rozdíl hmoty (tloušťky) líce a rubu v konkrétním místě.
Registrovaný uživatel
Ono je asi i celkem jedno, co je to zač, podstatné je, že to mají všechny tyto doražby, proto bych se přikláněl k názoru, že takto zmršili už razidla a že to byla hromadná ražba nějakého kompletu žetonů v mědi - v této souvislosti jsem si vybavil sadu medailí z publikace NM o mincích Františka Lotrinského (přesný název si teď nevybavím, musel bych se podívat potom doma), kde je také doražba kompletu starých medailí. Zde bych to viděl na podobný případ. Na Heritage byl poslední žeton z roku 1808, takže předpokládám, že jejich vznik lze datovat nejdříve do vlády Františka I., ale pokud by někdo měl něco bližšího, byl bych rád. V žádné aukci jsem nezaznamenal informaci o původu, vydávají to spíše za původní ražby, což vzhledem k předchozím poznámkám, stavům, barvě a tomu, jakým dojmem působí v ruce, považuji za velice nepravděpodobné až vyloučené.
Dále nemám pocit, že by žetony byly vlivem ražby nějak nestejně tlusté. Ony i ty použité střížky se dosti liší v samotné tloušťce - jsou klasické tenké (jeden mám i s vroubkovanou hranou), ale i tlusté: https://www.sixbid.com/en/westfaelische-auktionsgesellschaft/892/haus-habsburg/849475/haus-habsburg?term=2996&orderCol=lot_number&orderDirection=asc&priceFrom&displayMode=large&auctionSessions=&sidebarIsSticky=false a nejen MT: https://www.sixbid.com/en/westfaelische-auktionsgesellschaft/2909/haus-habsburg/2425366/haus-habsburg?term=2146&orderCol=lot_number&orderDirection=asc&priceFrom&displayMode=large&auctionSessions=&sidebarIsSticky=false
Registrovaný uživatel
=že takto zmršili už razidla=
Tomu příliš nevěřím. Že by byly poškozeny všechny razidla. Toto by se dalo ověřit, jen kdyby se našel jiný žeton se stejně poškozeným zubovým obvodkem. Zaráží mne ta excentricita při použití většího střížku, než razidla. Jakoby neměli dost střížků správného průměru či tloušťky. Chtělo by to větší množství materiálu k porovnání.
Tou sílou střížku jsem myslel to, že na L a R je reliéf různě vystouplý. Na rozdíl od tloušťky v místě, kde je jen rovná plocha (bez obrazu). Zda se pak při přeražbě nebo dvourázu může objevit původní ražba. Materiál při ražbě "nedoteče".
Registrovaný uživatel
Dotaz tazatele zněl na dataci vzniku těchto žetonů, případně s tím související otázka důvodu poptávky by asi nebyla od věci. Že šlo o dodatečné ražby, to se zdá být velice pravděpodobné a případné odchylky lze také brát jako úmyslné rozpoznávací znaky k odlišení dodatečných ražeb od originálních. Tyto otázky ale již nebyly tazatelem vzneseny a tedy v této chvíli jsou bezpředmětné. Proto se držme pouze otázky datace vzniku.
_______________
Koupím hezky zachovalé mince Františka II. Nabídky prosím zasílejte na email MERKUR1@o2active.cz
Registrovaný uživatel
jiml3: viděl jsem kolem 20 žetonů a všechny vykazovaly ty stejné vady, takže z toho vyvozuji, že se nejedné o chybu ražby, ale už taková byla razidla. Možná by právě původ objasnil i proč tak vypadají - tím nemyslím jen okraj, ale třeba i proč byla zvolena špičatá koruna na hlavě lva.
Navíc strana se lvem je patrně u všech žetonů stejná, takže to vypadá, že udělali jedno razidlo, které použili jak pro Bratislavu (první foto), tak pro Vídeň (druhé foto) i Linec (foto z HA). U první a třetí fotky je možné pozorovat stejně odskočené A v CLEMENTIA, u druhé fotky je zase vidět stejné "vady" u písmen IUST... Proto považuji dotazy na případný dvojráz za zcela bezpředmětné.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 10 11 12 13 14

Sběratel.com » Mince Habsburků » Marie Terezie (*13.5.1717 +29.11.1780)

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1