Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Pražské groše » Míšeňské groše

Vykupminci.cz
Numisargo

Míšeňské groše

Moderátoři: jacx, oliver, pavelgregor.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... > »

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
oliver napsal
co se tyce doby - minim se jeste podivat, jak probihaly expanze z nasi strany na nemecke uzemi a zda nemohlo napr.:


Oli když si to hodíš do mapy, tak vzdálenost mezi Míšní a místem nálezu je vzdušnou čarou 90km, tenkrát musel probíhat jistě čilý obchodní ruch mezi oběma stranami, nelze vyloučit ani ražbu mince na našem území s tím, udat ji v Sasku ... těch teorií by šlo samozřejmě vymyslet více ...
Moderátor
jj, presne v to jsem prave doufal i si to tak predstavoval :)
Moderátor
premyslel jsem jeste nad reversem te mince. vim, ze zavery se tezko daji delat z napodobeniny, nicmene alespon pokus provedu.

nasel jsem nasledujici vyobrazeni s helmovymi grosi, ktera jsou pripisovana panovnikum:
Landgraf Baltazar (~1369 - 1406): 577/2, 578/1, 579/2 (Tab. 15)
Landgraf Friedrich (1406 - 1440): 579/3 (Tab. 16)
Markgraf Friedrich IV. (1381 - 1428/): 663/1, 664/2, 666/1, 667/3 (Tab. 18 a 19)

u prve skupiny, razeno 1405/6 (577 - 579) existuji 3 varianty, vsechny maji 7 "tycinek" na helme:
1) bez rozestupu mezi 7 "tycinkami" na helme
2) rozestup mezi 5 a 2 delsimi "tycinkami"
3) rozestup mezi 5 a 2 kratsimi "tycinkami"

u druhe skupiny, razeno 1405 - 1411 (663 - 667) existuji 4 varianty, pricemz "tycinek" na helme je 8:
1) bez rozestupu mezi "tycinkami" na helme
2) rozestup mezi 6 a 7 "tycinkou"
3) vetsi rozestup mezi 6 a 7 "tycinkou"
4) "tycinek" je jen 7 (to je vtipne)

no a pojdme na to falzum. "tycinek" je 8, takze to nahrava druhe skupine, casovy horizont 1405 a vyse, co se tyce typu, rekl bych, ze je to nejspis "2-jka", tj. s mezerou (patrna je, i kdyz neni velka - "1-cka" je uplne nahustena, rozdil mezi 2 a 3 uprimne v Tab. 18 a 19 nevidim.

shrnuto: souhlasite s tim, ze je tam 8 "tycinek" (spravnou terminologii budu muset pohledat), pripad 2 (rozestup mezi 6. a 7.), panovnik tedy Markgraf Friedrich IV. (1381 - 1428/)?

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
míšeňáky nedělám, ale podle té Tvé perokresby to vypadá, že ty "tyčinky" jsou nějaké dvojité halapartny
Moderátor
uz jsem po tom patral a nasel jsem, ze se jedna o kolci prilbici s prikryvadlem a prilbicovou korunkou, zdobenou klenotem z turich rohu, z nichz vybihaji zerde se zavesenymi listy - toz tolik, abych ucinil pracovnimu nazvu "tycinka" pritrz... :)
Registrovaný uživatel
Tak právě mi udělal radost pošťák ze zásilkou z Německa... :D
takže už ji mám také :P
(teď jen vykoumat, kam ji dát do plné knihovny...)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
_______________
http://digi.ceskearchivy.cz/

Od té doby co jsem přestal být namyšlený, tak jsem už bez chyby... ;)
Registrovaný uživatel
Dracek napsal
(teď jen vykoumat, kam ji dát do plné knihovny...)

Pokud by se nevešla, u mne místo je :)
Registrovaný uživatel
Tu reakci jsem celkem čekal, ale neboj, já něco z knihoven v pracovně přendám do knihovny v ložnici a odtamtud něco zase do podkroví, :)
ale děkuji za nabídku...
_______________
http://digi.ceskearchivy.cz/

Od té doby co jsem přestal být namyšlený, tak jsem už bez chyby... ;)
Moderátor
dovolim si polozit jednoduchy dotaz - nevi nekdo z hlavy (resp. nema po ruce) info o nejakem dulezitem clanku tykajiciho se misenskych grosu na nasem uzemi, ktery bych opomnel?

mam:

Numismatické listy č.1959/3-4 - Karel Castelin: Kdy byly raženy první míšeňské groše?

Numismatické listy č.1962/2 - J.Rác: České a míšeňské groše v Kostelci nad Labem 2.pol.15.stol.

Numismatické listy č.1967/4 - V.Němeček: K nálezům mincí v Holubí Zhoři u Velké Bíteše

Numismatické listy č.1977/4 - J.Vogeltanz: Míš.groš Fridricha II. Jemnocitného ( 1428-1464)

Numismatické listy č.1996/4 - M.Klouda: Chyboražba míšeňského groše?

Numismatický sborník 1955 č.2 - Václav Vágner: Nález mincí v Břehách u Přelouče

Numismatický sborník 1955 č.2 - Pavel Radoměřský: Nález, Hostinné 1950

Numismatický sborník 1955 č.2 - Josef Petrtyl: Nález v Chotýši u Českého Brodu

Numismatický sborník 1960 č.6 - Emanuela Nohejlová-Prátová: Nález pražských grošů Jana Lucemburského a Karla IV. v Hodoníně

Numismatický sborník 1963-64 č.8 - Zbyněk Malý: Nález grošů 15.století v Heřmaničkách

Numismatický sborník 1965 č.9 - Zdeňka Míková Nález míšeňských grošů ve Vintířově, okr.Chomutov

Numismatický sborník 1965 č.9 - Zdeňka Míková: Nález pražských a míšeňských grošů v Plzni

Numismatický sborník 1965 č.9 - Eduard Šimek: Grošový nález z Tachova

Numismatický sborník 1967-68 č.10 - Jaroslav Šůla, Václav Tocháček: Nález pražských grošů v Jaroměři

Numismatický sborník 1969-70 č.11 - Karel Peukert: Nález v Rokytňanech

Numismatický sborník 1969-70 č.11 - Eduard Šimek: Nález mincí z Berouna

Numismatický sborník 1969-70 č.11 - Jarmila hásková, Jiří Pomahač: Dodatek k nálezu mincí z Partoltic, okres Plzeň

Numismatický sborník 1969-70 č.11 - Dana Svobodová: Nález pražských a míšeńských grošů v Hoštíkovicích, okres Česká Lípa

Numismatický sborník 1969-70 č.11 - Jarmila Hásková: Nález mincí z 15.století v České Bělé, okr.Havlíčkův Brod

Numismatický sborník 1969-70 č.11 - Ela Nauschová: Nález pražských grošů v Mukařově, okr.Litoměřice

Numismatický sborník 1975-76 č.14 - Eduard Šimek: Grošový nález z Částrovic, okr.Benešov

Numismatický sborník 1975-76 č.14 - Jarmila Hásková: Nález mincí z 1.poloviny 16.století ve středních Čechách

Numismatický sborník 1977-78 č.15 - Eduard Šimek: Grošový nález z Čechtic, o. Benešov

Numismatický sborník 1977-78 č.15 - Eduard Šimek: Drobné nálezy z Podblanicka

Numismatický sborník 1983 č.16 - Ondřej Kolář: Nález mincí z Jarotic, obec Strážovice, o.Písek

Numismatický sborník 1986 č.17 - Bohuslav Hladík: Nález mincí v Týnci nad Labem

Numismatický sborník 1986 č.17 - Ondřej Kolář: Nález mincí ve Skočicích, okres Strakonice

Numismatický sborník 1993 č.19 - Ondřej Kolář: Nález mincí u Lažánek, okr.Strakonice

plus samozrejme nalezy minci...
Registrovaný uživatel
:shock: .....z hlavy jo?! Vůbec.....
Moderátor
Tak z hlavy vím navíc jen o těchto :

NL č.1986/2 Arnold Druhý brakt.nález z Pirny-Copitz a probl.vl.minc.ražby v Míš.marce 13.stol.
NL č.1962/2 J.Rác České a míšeňské groše v Kostelci nad Labem 2.pol.15.stol.
Informace ČNS č.147-148 Mjalovský 17.Středoněmecké setkání sběratelů mincí v Míšni
NL č.2009/2 Schneider Nové poznatky k nálezu mincí z Vlašimi ( okr.Benešov)
NL č.1959/3-4 Karel Castelin Kdy byly raženy první míšeňské groše?
Zprávy ČNS Brno 1976 č.18 Novoražba nejstaršího míšeňského groše
MaB 2010 č.2 Jiří Hána Hromadný mincovní nález Kašperské Hory 12.5.2009
NS 1960 č.6 Emanuela Nohejlová-Prátová Nález pražských grošů Jana Lucemburského a Karla IV. v Hodoníně
NS 1963-64 č.8 Josef Petrtyl Nález mincí z hradu Lipnice
NL č.1977/4 J.Vogeltanz Míš.groš Fridricha II. Jemnocitného ( 1428-1464)
NL č.1967/4 V.Němeček K nálezům mincí v Holubí Zhoři u Velké Bíteše ( feniky,míš.gr.)
NL č.1996/4 M.Klouda Chyboražba míšeňského groše?
NS 1967-68 č.10 Vladimír Němeček Nález mincí v Holubí Zhoři na velkomeziříčsku r.1888
NS 1975-76 č.14 Eduard Šimek Nález mincí z Chlumu u Zdislavic, okr.Benešov
NS 1975-76 č.14 Hásková Nálezy mincí z hradu Kynšperka, okr.Sokolov
NS 1977-78 č.15 Šůla Pět grošových nálezů ze severovýchodních Čech

MaB 2010 č.3 Jiří Hána Úvod do grošového období (3) - Vývoj měny v grošovém období (2)
Sborník Nár. muzea v Praze - Historie XX Nemeškal Nález mincí z 15.stol. v Luzích u Kosovy Hory , okr.Příbram

Podrobně bych se musel podívat do zápisníku. :mrgreen:
Moderátor
dikec :) ja vedel, ze nezklames :)
Moderátor
a jeste jeden dotaz... jedno tvrzeni rika, ze dle narizeni z roku 1469 byl misensky gros za 6 penez se lvem, prazsky pak za 7 (tj. misensky gros je 6/7 nebo-li 85,7% grose prazskeho). druhe tvrzeni rika, ze prazsky gros je 8/7 grose misenskeho, tj. 114,3 %

v tom vidim rozpor. nazorne: je-li 25 Kc = 1 Euro, pak 1 koruna = 1/25 eura a naopak 1 euro = 25/1 koruny

avsak 6/7 (tj. 85,7 %) neni totez co 7/8 (tj. 87,5 %)...
Moderátor
A myslíš, že někdo tehdy řešil tak malý rozdíl?
Moderátor
to asi ne, ale jde mi o to, ktera z tech dvou informaci je historicky korektni
Registrovaný uživatel
uveď zdroj těch tvrzení
Moderátor
prvni Hana M&B 2/2011, str. 22-25, druhe Encyklopedie numismatiky str. 144
Registrovaný uživatel
tak se zeptej autorů, odkud info pro své tvrzení čerpali
Moderátor
asi by mohlo záležet i na tom, pro jakou dobu jsou ta tvrzení míněna

první tvrzení je jasně doložitelné v pramenech - Mincovní reforma Jiřího z Poděbrad - sněm 5.6.1469:
1 pražský groš platí za 7 nových peněz se lvem a 14 nových haléřů s korunou
1 míšeňský platí za 6 nových peněz se lvem ....
zároveň došlo k devalvaci starých peněz na 1/2 hodnoty tzn. 1 pražský groš za 14 starých peněz
(viz Castelin ČDM str. 249 a dále, a také to velmi dobře popisuje P. Vorel - teď nemám odkaz na citaci)

celkem často se setkáváme také s nesprávným tvrzením, že poměr byl 1 pražský na 2 míšeňské - toto tvrzení platilo jen pro tzv peněžní početní jednotky, kde 1 kopa nové měny (nazývaná groš český) platila za 2 kopy staré měny (nazývaná groš míšeňský) , ale šlo jen o početní jednotky nikoliv o skutečné peníze a název groš míšeňský byl jen označením peněz staré měny - nemělo to nic společného s reálným, raženým, míšeňským grošem - pro ten platil výše uvedený poměr 1:6

bylo to celkem složité, snad jsem to moc nedomotal
« Poslední úpravu provedl(a) jacx v 21. 11. 2012, 12:13. »
Moderátor
jacx napsal
celkem často se setkáváme také s nesprávným tvrzením, že poměr byl 1 pražský na 2 míšeňské - toto tvrzení platilo jen pro tzv peněžní početní jednotky, kde 1 kopa nové měny (nazývaná groš český) platila za 2 kopy staré měny (nazývaná groš míšeňský) , ale šlo jen o početní jednotky nikoliv o skutečné peníze a název groš míšeňský byl jen označením peněz staré měny - nemělo to nic společného s reálným, raženým, míšeňským grošem - pro ten platil výše uvedený poměr 1:6

bylo to celkem složité, snad jsem to moc nedomotal


ne nedomotal. toto je casty omyl a je to jak rikas. uz jen pohled na obsah draheho kovu jasne ukazuje, ze by to byl nesmyslny obchod
Moderátor
a jeste jeden zapeklity dotaz pro znalce misenskych grosu. kdepak je v literature zpracovan nalez:

"čtyř tisíc míšeňských grošů z Borovska u Kralovic z roku 1960"?
Moderátor
oliver napsal
jacx napsal
celkem často se setkáváme také s nesprávným tvrzením, že poměr byl 1 pražský na 2 míšeňské - toto tvrzení platilo jen pro tzv peněžní početní jednotky, kde 1 kopa nové měny (nazývaná groš český) platila za 2 kopy staré měny (nazývaná groš míšeňský) , ale šlo jen o početní jednotky nikoliv o skutečné peníze a název groš míšeňský byl jen označením peněz staré měny - nemělo to nic společného s reálným, raženým, míšeňským grošem - pro ten platil výše uvedený poměr 1:6

bylo to celkem složité, snad jsem to moc nedomotal


ne nedomotal. toto je casty omyl a je to jak rikas. uz jen pohled na obsah draheho kovu jasne ukazuje, ze by to byl nesmyslny obchod

Zato dnes je dobry obchod, kdyz clovek za 3 misenaky dostane jeden prazsky :mrgreen:

Jak to bylo vlastne s ryzosti misenskych grosu? Pokud aspon ramcove nekopirovala zmeny ryzosti PG, tak se realny vzajemny pomer musel dost menit?
Registrovaný uživatel
pomer tam byl.....myslím......tady v hospodě nemám literaturu..... :oops:
Moderátor
zde je neco o prvnich grosich... z Kruga

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Moderátor
je tam toho hodne - je to v nemcine a cist se mi to vazne nechce, nepotrebuji to jako takove vedet... v mem grosi stribro neni vubec :D :D :D

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... > »

Sběratel.com » Pražské groše » Míšeňské groše

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1