Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Antické mince » Perské mince (Achaimenovci, Parthové, Sásánovci)

Vykupminci.cz
Numisargo

Perské mince (Achaimenovci, Parthové, Sásánovci)

Moderátoři: jano7B9, Misak33, tenzor.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: 1

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
Ahoj,
dovolím si založit nové téma na mince starého Íránu. Nevím, zda tu někde není, ale pokud ano, asi bude někde hodně hluboko. Vzhledem k tomu, že Persie byla vždy v bezprostředním kontaktu s řeckým světem i Římskou říší a činila si dlouhodobě nárok na světovládu, myslím, že její mince by v antické sekci nemusely chybět.
Snad by si zasloužily i označení „důležité“, podobně jako Keltové či Byzanc, přece jen vlákno „Antika“ je z 95% hřištěm řeckým a především římským :-) – no ponechám na moderátorech

Až tolik se u nás sice nesbírají, ale už jsem tu zahlédl jak malé stříbrné lýdské mince z období Achaimenovců (550-330př.n.l.), tak se tu vyskytují občas i parthské drachmy (248 př.n.l. – 224 n.l.).
A asi nejdostupnější jsou mince poslední perské dynastie – Sásánovců (224-651 n.l.).

Sám mám jen na ukázku Sásánovce, které bych spočítal na prstech jedné ruky, ale dám je sem :-)

Začnu od konce (nejmladšího panovníka) – manželka mi skrze Tovyho k loňským Vánocům nadělila posledního významného Sásánovce:

Husrav II. (v řeckých pramenech Chosroes) (590-628 ) vnuk Chosroa I., který převzal sice vládu po svém otci Hormizodovi IV., ale prakticky okamžitě musel prchnout do byzantské říše ke dvoru císaře Maurikia Tiberia, protože Persii ovládl dočasně Bahram Čoven. S Maurikovou pomocí a za odstoupení některých území Byzanci posléze trůn získal (o tom všem píše byzantský historik Theofylaktos – je to podle mne nejzajímavější část jeho dějin – česky „Na přelomu věků“ http://www.databazeknih.cz/knihy/na-prelomu-veku-144407

O desetiletí později bylo Chosroovi svržení Maurikia záminkou k vpádu na římské území a dočasně ovládl dokonce území starých Achaimenovců – císaři Herakliovi obsadil Egypt, Sýrii a probil se Malou Asií až ke Konstantinopoli. Nakonec se však Byzantinci ubránili a Chosroa Peršané sami r. 628 svrhli a zabili. Za krátko po této poslední římsko-perské válce vše kromě byzantské malé Asie smetli a obsadili Arabové.

Drachma, 4,09 g 33 mm.
Na av: obvykle portrét krále s korunou (ne není to ptačí hnízdo, i když to tak vypadá:)) Jméno v perštině by mělo být vpravo,
Na rv: oltář s ohněm a 2 strážci (opakuje se na rev. téměř všech Sásánovců) Na 12,3,6 a 9ti hod půlměsíčky s hvězdami (vyskytují se cca od Kaváda I, jak jsem koukal)

Hormizd IV. (řecky Hormizdas) (579-590) syn slavného válečníka Chosroa I., otec výše uvedeného. Jeho údajně krutá vláda je rovněž popsaná u Theofylakta a byl pro ni i svržen povstáním výše uvedeného vojevůdce Bahrama Čovena.
Drachma, av i rev totéž, co Khusru II.

Pokračování někdy příště. Pokud něco máte, podělte se také, příp. pokud se vyznáte v určování, čtení těch klikiháků :-)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Zajímavé téma. Myslím, že i perské mince si zaslouží svoje vlákno, i když nevím, že by se zde na fóru nějak intenzivněji probíraly. Existuje k tomu nějaký odkaz, kde by bylo možné najít alespoň nějaký obecný přehled? Jaké nominály byly raženy apod.
Registrovaný uživatel
těch dostupných je asi relativně málo, ale pár věcí se tu, myslím i prodávalo, stačí zadat do vyhledávání "parthové, sásánovci nebo Khusru" 95% těch dostupných mincí jsou u Parthů i Sásánovců stříbrné drachmy. U Sásánovců mi příjde s podivem, že jsou za jejich 400letou vládu mince min posledních 2století téměř stejné. Vzadu vždy ohňový oltář, vpředu král králů s květináčem na hlavě :-) ... nějaký základ jsem si prohlédl tady: http://www.beastcoins.com/Sasanian/Sasanian.htm na těch mých 5 mincí, co doma mám, to stačí :-) Vláda posledních panovníků do značné míry souvisí s dějinami Byzance (a Říma) (neb spolu vedli permanentně válku, a tak i římští/byzantští historikové perské dějiny a krále často popisují.
Moderátor
Tak především jsou tady 3 hlavní okruhy, které spolu nemají zas až tolik společného:
1. mincovnictví staré perské říše - cca 520 př.n.l. - 330. př.n.l., volně navazovalo na mincovnictví Lýdie. Hlavní jednotkou byl siglos, stříbrná mince o velké tloušťce a váze (a tím pádem hodnotě) cca 1 a čtvrt klasické drachmy (tj. asi 5.5 gramu). Pro větší hodnoty byl dareikos (20x siglos), více než 8gramová zlatá mince, která se postupně stala vzorem pro zlaté mince dalších zemí.
2. mincovnictví parthské říše - cca 247 př.n.l. - 224 n.l. - nejřastější mincí je drachma, trochu připomínající jiné helénistické mince, méně časté jsou tetradrachmy, v malé míře existují i bronzové nominály, i když je parthských mincí některých panovníků mnoho a stejně tak přibývá jejich kvalitních padělků, ceny šly v poslední době trochu překvapivě nahoru. Hodně informací je možné čerpat tady: http://www.parthia.com/parthia_coins_parthia.htm
3. Novoperská (sásánovská) říše (224-651) - opět drachmy, ale tentokrát dost jiného charakteru, vzdáleně připomínající spíše pozdější středověké groše.

Krom toho ještě existovalo mincovnictví Persis v období Parthské říše a další okrajové oblasti, které se dají zařadit do aperských mincí.
« Poslední úpravu provedl(a) tenzor v 26. 11. 2015, 19:14. »
Moderátor
martinvangelis: Tak u staré perské říše taky moc velký vývoj nebyl (i když tam to byla otázka jen necelých 2 století). A u parthských mincí, když pomineme prvních 100 let, kdy mají mince svéráznější a umělecky hodnotnější podobu, se taky razilo v podstatě to samé (pár variant portrétu, stejný motiv na reversu) až do dobytí říše Sásánovci. :)
Registrovaný uživatel
Ahoj, dokáže někdo určovat perské mince?

Mám tu jednu další sasánovskou drachmu. Domnívám se, že jde o Šápura II. (309-379), krále korunovaného vlastně ještě před narození, dlouholetého protivníka Constantia II. a velkokrále, za kterého proběhlo i neúspěšné tažení Juliána Apostaty, které skončilo důležitými územními zisky Persie.
Na rev. tradiční ohnivý oltář+postavy. 4,05 g, 22 mm

Dokáže někdo potvrdit a upřesnit, příp. vyvrátit mé určení?
Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
« Poslední úpravu provedl(a) martinvangelis v 27. 4. 2017, 12:49. »
Registrovaný uživatel
Určeno je dobře,jen k tomu určování bych dodal že od zakladatele Ardašíra I. až po Kaváda I.tedy asi po 250 let to určování vcelku jde-podle pokrývky hlavy/koruny.
Každý velkokrál měl individuální..tedy i zde zmíněný Šápur II.
Poté byla na ražbách víceméně standardizována.
Registrovaný uživatel
Mám prosbu o pomoc s určením o jakou minci se konkrétně jedná – obdržel jsem ji darem od známého, který sice mince sbírá, ale sám si přesným určením nebyl jistý. (dokola mi opakoval pouze to, že by měla být z Iráku, tak jsem si z toho vydedukoval Persii a vzhledově odpovídá řekl bych)
Díky moc

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Caada: Dobrý den, jsem rád, že jste oživil tohle téma :) Moc sběratelsky to rozšířené není, ale tyhle mince se občas objevují. Je to, stejně jako těch pár kousků, co jsem kdysi popsal výše, Sásánovská Persie - poslední perská dynastie před vpádem Arabů (224-651 n.l.) trvale soupeřící s Římskou a byzantskou říší.
Myslím, že se panovníci poznají podle koruny (pokud neumíte číst písmo, což asi ne) - tohle hádám (chtělo by to lepší fotku) podle koruny (trojúhelníky kolem ní) na panovníka jménem Kavád I. (488-531) ve starších českých překladech historika Procopia, myslím, psaný jako "Kabadés" https://cs.wikipedia.org/wiki/Kav%C3%A1d_I.

Koukněte na odkaz http://www.beastcoins.com/Sasanian/Sasanian.htm a porovnejte. + přikládám ještě foto Kaváda, kterého mám doma a jednoho, co jsem měl kdysi (ale šel už do světa). Snad je to ono.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Moc děkuju za cenné info. Nikde jsem se nedočetl, z jakého materiálu by mince měly být, nemáte tušení? Na Vašich fotkách je kov víceméně bílý..moje mince má místy žlutavé odstíny. (nečekám, že by jednalo o zlato, spíš naopak mám podezření, zda s neejedná o padělek :-) )
A ještě jeden laický dotaz: jakou má zhruba mince hodnotu mezi sběrateli?
Registrovaný uživatel
Mince je ze stříbra .Ta vaše myslím bude pravá , to zabarvení vzniklo pravděpodobně zoxidováním v nějakém agresivnějším prostředí.Možná byla původně v zemi spolu s dalšími mincemi z různých kovů atd...Myslím , že ceny se pohybují u těchto běžných ražeb od pár stovek do tisíce korun , podle zachovalosti.
Registrovaný uživatel
Ahoj, mám tu jednoho Sásánovce, domnívám se, že to je Jazdkart I. (399-420) nábožensky tolerantní vládce, kterému římský Arcadius svěřil dokonce poručnictví svého nezletilého syna Theodosia II.
Můžete mi to prosím protvrdit či vyvrátit, případně umíte-li určit další podr., např. typ či mincovnu? Díky.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
nikdo prosím nepotvrdí či nevyvrátí? Lopéz?
ještě mi totiž podobné koruny přijdou u Peroze...přece jen hledám podle internetu a každý král má korun několik a jsou si často podobné...
Registrovaný uživatel
Edit přechozího panovníka, je to nakonec Péróz I.

Jazdkart má sice na čele taky půlměsíc, ale hlava by musela být půlkulatá, ne s "hradební korunou" či jak se to nazývá.
Registrovaný uživatel
Vkládal jsi ten dotaz i do jiného vlákna-tam jsem odpověděl už před delší dobou.
Jsem rád že jsme se shodli...
Registrovaný uživatel
Ano, díky Lopézi, vím to. Já to tu právě po čase aktualizuji, protože se mě včera někdo ptal na jiné Sásánovce a zde, jak jsem si všiml, zůstala viset má první chybná domněnka ;-)
Přeji hezké svátky!
Registrovaný uživatel
Zdravím,
před pár hodinami byl v jedné německé aukci vydražen v lotu spolu s dalšími šesti sasánovskými drachmami i tento kus.
K popisu nejsou uvedeny žádné bližší informace.

Přiznám že jsem nad ním včera proseděl drahně času..
Jedná se zcela jistě o Varhrana II.(Bahrama)...rodinnou,předpokládám drachmu.

Varhran II.s manželkou Shapurdukhtak doleva,princ Varhran III. hledí doprava...vše souhlasí i včetně pokrývek hlavy(orlí,kančí,korymbos)

Je zde však zádrhel ve směru osob-na všech aukcích kde byla v minulosti dražena je na drachmách pořadí osob opačné..tedy princ hledí doleva.

Jediná aukce s opačným pořadím je tato z roku 2018..kde je sice pořadí opačné,ale mincovní obraz odlišný.

https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=2526&lot=430

Zdá se že katalogy tuhle variantu neuvádí,..pouze v SNS (Sylloge Nummorum Sasanidarum -Alram,Gyselen)díl 2 nějaké informace jsou..
Katalog se sice dá koupit-no asi kolem 3.000..

Nemá jej někdo k dispozici,nebo nesetkal se někdo konkrétně s touhle variantou?
Za informaci z katalogu bych zaplatil,nebo dal jako protihodnotu nějaký stříbrnák :)
Děkuji.
Foto dnes dražené mince:

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Nové téma Další příspěvek

Stránka: 1

Sběratel.com » Antické mince » Perské mince (Achaimenovci, Parthové, Sásánovci)

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1