Autor |
Příspěvek |
|
|
Moderátor
|
Obcas sem dam detail mince, ktery snad i nesberatelum antiky ukaze jeji krasy... Zaciname s Gallienem a jeho portretem... Obrázky:
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Super!
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Ja sa antike nevenujem vôbec a musím povedať, že toto je nádherné
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
misaku, fajn napad. myslim ze aj neantikari zavahaju a nieco pekne si tzv. 'na ukazku' zadovazia. su to krasne a casto aj cenovo dostupne mincicky z ktorych dycha historia. ps: konecne to nefotis na bielom podklade : )
|
|
|
Moderátor
|
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Ja osobne mám najradšej portrét a rozloženie opisu (celkové vyváženie averzu) u Trajana.
|
|
|
Moderátor
|
Tuto minci mam jiz sice ve CHLVBIRNE, ale ten motiv je proste super . Řím - republikaMan. Aquillius 109-108 BC denár Luna in biga right; crescent moon and three stars above, one star below; MN AQVIL below, ROMA in exergue Crawford 303/1 Obrázky:
|
|
|
Moderátor
|
Ta Luna na te zvetsenine vypada, jako by mela vousy
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Nadherna minca
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
misaku nádhera.
|
|
|
Moderátor
|
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Řecko a Řím je úrovní zpracování většinou jiná kategorie...
|
|
|
Moderátor
|
Jak to presne myslis? Rekl bych ze technicky byli Rimane na tom lepe, ale pokud jde o umelecky dojem, tak se mi vic libi recke mince.. i kdyz samozrejme i Rimane meli umelecky velmi hodnotna obdobi.
|
|
|
Moderátor
|
Pekne Tenzi, diky za dalsi pekne ukazky.
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
po portrétní stránce jsou odedávna uznávány za vrchol řecké ražby.... (samozřejmě je řeč o spičkové ražby, jak je vidět na luxusních mincích u aukcí v zahraničí, u nás se dobré kusy ukazují ještě výrazně mnohem méně než je tomu u Říma - to je konstatování, ne kritika, i když...pst)
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Tak jsem při úklidu našel jeden běžný kousek, který jsem kupoval dle popisky v roce 2003 za...(to nepovím) a tak ho sem dám Obrázky:
|
|
|
Moderátor
|
Hm, kvalitka
|
|
|
Moderátor
|
Mensi predvanocni hadanka. Jakemu panovnikovi patri toto vyobrazeni na reverzu? (Tenzi ty nepis ) Obrázky:
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Tak já se pokusím hádat......
PROBUS ?
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
|
|
|
Moderátor
|
Ano, bylo to pomerne lehke . Obrázky:
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Skřítek Obrázky:
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Ahoj, oživím toto zas jednou toto téma. Jedna z dalších mincí, kterou jsem získal od Tovyho (díky) je tento Galeriův radiatus s opravdu krásně vyraženým portrétem. (používám s dovolením i Tovyho fotku ) V souvislosti s portréty této doby (postupný schematismus portrérů a od Diokleciánovy reformy a tetrarchie doslova shodné "obtloustlé" tváře ) jsem párkrát uvažoval nad tím, zda kromě upadajícího umění vystihnout rysy panovníků v těchto desetiletích neměla po určitou dobu naprosto shodná podoba všech tetrarchů (silný krk i tvář) ještě jeden význam? A to avizování jednoty říše i všech augustů resp. caesarů. Každý sice seděl v jiném městě, ale měli působit ve vzájemné shodě. I typů reversů je z této doby výrazně méně (na follisech všechny ty typy Genio...) Z této doby pochází rovněž původ vykání, kdy jeden přítomný císař byl řečníky oslo(a)vován spolu s nepřítomným spoluvládcem a mluvilo se o nich o obou současně. (Píše to např. prof. Bednaříková, je to vidět i z překladů pozdních oslavných řečí - v edici antické knihovny vyšlých pod názvem Synové slávy, oběti iluzí). Co si o tom myslíte? Nenarazili jste na to někde? Je to úpná kravina? (nejspíš jo :-)) Od Konstantina dále nicméně portréty znovu získávají trochu osobních rysů. Obrázky:
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Zajimavy nazor a klidne neco ten portret mohl neco podobneho vyjadrovat - diky silnemu krku portret mohl pripodobnovat byka a silu nebo neco takoveho. Treba se jim to tenkrat zdalo "cool". Neco jak kdyz se dnesni rusti zbohatlici nechavaji malovat jako vojevudci armad, protoze si mysli, ze je to super.
Apropo na upadku umeni na mincich dokazu pochopit, ale fascinuje me upadek i napriklad socharstvi. Rimane kolem sebe musely mit spoustu starych uzasnych soch a nove generace najednou zacaly zjednodusovat a pozdejsi sochy mi prijdou (nebyt ucesu a detailu) jak nekde z Indie a pod. Mozna ze se projevily prave vychodni vlivy? Nevim, jen odhaduji, nikdy jsem nic o umeni z tehle doby necetl.
|
|
|
Registrovaný uživatel
|
Jo, na těch býčích šíjích něco může být. S tím úpadkem je to fakt, příjde mi "nejkrizovější" právě za tetrarchie - taková busta Galeria http://en.wikipedia.org/wiki/File:Romuliana_Galerius_head.jpg nebo Maximina Dai http://cs.wikipedia.org/wiki/Maximinus_Daia# jsou dost výmluvné. Ale zase se po krizi stabilizovalo hospodářství a zastavil rozklad říše. Kulturní vzestup (sochařství) pak přišel za Konstantinovců http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Emperor_Constans_Louvre_Ma1021.jpg ...sice pak také mizí osobní rysy, ale aspoň to vypadá jako člověk :-) Myslím, že postupný úpadek ve všech sférách musel přijít proto, že ve velmi obecné rovině každá nečím silná epocha či říše dochází jednou na vrchol a po něm zpohodlní, pomalu se vyčerpává, přestávají v ní být chytré mozky, šikovné ruce atd. až ji nakonec nahrazuje na jejích základech něco dost jiného.
|