Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Mince Habsburků » Karol VI. (*1.10.1685 +20.10.1740)

Vykupminci.cz
Numisargo

Karol VI. (*1.10.1685 +20.10.1740)

Moderátoři: jan322, Kucera, smith.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 7 8 9 10 11

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
V dobové literatuře:
https://www.google.cz/books/edition/Berichte_und_Mitteilungen_des_Altertums/uxVvFo6mT_IC?hl=cs&gbpv=1&dq=M%C3%BCnzst%C3%A4tte+Hall+Nummerierung+der+Stempel&pg=PA29&printsec=frontcover
je na str. 21-93 Příspěvek k dějinám rakouského mincovnictví v první třetině XVIII. století od Johana Newalda. Tam se na str. 50 uvádí k číslování tolarů Hall ročník 1837 (viz obr.), že na válcovacím stroji bylo na 2 hřídelích proti sobě umístěno 5 razidel, které byly v r. 1737 očíslované ne mimo kresbu, ale přímo na lícní straně pod poprsím Karla VI. Počet vyražených mincí s čísly 1 - 5 by tak měl být stejný.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Super, ďakujem!

Viedeňský dvor sa dotazuje, prečo sú mince označené - takže to nebolo odsúhlasené a ani vo Viedni číslovaniu nerozumeli.

Raziaci stroj mal presne 5 razidiel, takže z nejakého dôvodu každé označili aby niečo sledovali. Počet mincí nepotrebovali zisťovať týmto spôsobom. To určili nejakým počítadlom otočení hriadeľa alebo vážením. Myslím si, že razili z jedného cánu, preto rýdzosť alebo prímes iného kovu v rôzne označených minciach nedokázali ovplyvniť. Skúmanie výdrže razidla zhotoveného z rôznych zliatin - to by pri 5-tich razidlách určili postupne výmenou opotrebovaných razidiel.

Ale oni ovplyvňovali mincový obraz. Robili to systematicky mnoho rokov, takže to pre nich dávalo zmysel. Najprv to robili každý 3-tí rok 1730, 1733, 1736 a potom už každý rok 1736, 1737 a 1738. Neviete pokračovali s tým značením aj za vlády Marie Terézie? Keďže vo Viedni to zbadali až o 50 rokov neskôr...
_______________
Processed coin catalogs 3.750 Auctions / 30.634 Lots
Všetko o bankovkách www.mojazbierka.sk :)
Sent from my ZX Spectrum
Registrovaný uživatel
jazzdr - děkuji za zajímavou informaci

Fidzi napsal
Neviete pokračovali s tým značením aj za vlády Marie Terézie? Keďže vo Viedni to zbadali až o 50 rokov neskôr...

nevím o tom, že by se někde vyskytlo číslování, ale v Hallu se na počátku vlády MT tolary nerazily, první jsou až 1749 (teoreticky 1746, ale ten uvádí Eypeltauer jako nicht gesehen a ani o žádném nevím)
Registrovaný uživatel
arc napsal
jazzdr - děkuji za zajímavou informaci

Fidzi napsal
Neviete pokračovali s tým značením aj za vlády Marie Terézie? Keďže vo Viedni to zbadali až o 50 rokov neskôr...

nevím o tom, že by se někde vyskytlo číslování, ale v Hallu se na počátku vlády MT tolary nerazily, první jsou až 1749 (teoreticky 1746, ale ten uvádí Eypeltauer jako nicht gesehen a ani o žádném nevím)


Prvá zmienka o ražbe toliaru M.T v Halle je 1746
_______________
Múdry sa teší objaveniu pravdy, hlupák falošnosti.
Moderátor
Fidži spíše sledovali opotřebení stav jednotlivých razidel ,které si tak čísly označili..
Pokud jsem to správně pochopil v podstatě se jedná o chyboražbu .U ostatních razidel byly čísla těsně mimo mincovní obraz na zbylém cánu, které se po kontrole vysekávaly..
Tímto způsobem se dalo jednoduše kontrolovat jednotlivý stav raznic,zjistit tak která raznice potřebuje nějakou úpravu ,pozice, ryteckou úpravu,či naopak kompletní výměnu..

Nakonec to opravdu mělo co dočiněni s kontrolou kvality raznic ,možná né zrovna testování výdrže, ale hlavně to nemá nic společného podobností s židovskými dukáty Žigmunda a splácení dluhu Fidži.. :) ;)

Jazzdr díky
« Poslední úpravu provedl(a) Guldiner v 10. 2. 2024, 23:31. »
Moderátor
Doplním pro příklad fotografie náhodně vybraného taškového razidla, pravděpodobně se v daném období tak standardně označovaly razidla mimo mincovní obraz, čísly nebo tečky viz.misto označení na foto a to na lícní,nebo rubní straně, u ročníků 1737 se však z nějakých důvodu rytci podařilo umístit tyto čísla do prostoru mincovního obrazu, konkrétně pod portrétem..

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
tie značky mimo obraz boli možno len na to, aby sa dali razidlá zpárovať. Rub a líc.
Registrovaný uživatel
Moju úvahu by som rozvinul:
Viedeňský dvor sa dotazuje, prečo sú mince označené - takže to nebolo odsúhlasené a ani vo Viedni číslovaniu nerozumeli. Preto si myslím, že to nebolo štandardné a v iných mincovniach (Viedeň) to nerobili.
_______________
Processed coin catalogs 3.750 Auctions / 30.634 Lots
Všetko o bankovkách www.mojazbierka.sk :)
Sent from my ZX Spectrum
Registrovaný uživatel
Nechcem zbytočne rozbíjať zaujímavú tému značenia hallských toliarov Karola VI., ale našiel som neobvyklý kremnický 1/2 toliar Karola VI. V spodnej časti averzu je jasne odrazená časť opisu "HI:H:B:", lenže písmo je omnoho väčšie než na 1/2 toliari. To by síce mohlo byť spôsobené aj roztlačením pôvodného obrazu pri opätovnej razbe, ale vzhľadom k tomu, že písmo je v inom postavení ako na 1/2 toliari, tak ma to vedie k domnienke, že pôvodný opis je vyrazený toliarovým razidlom.

Otázka je či je to:
- chyba razidla t.j. došlo k razbe naprázdno medzi Av toliarového a Av 1/2 toliarového razidla alebo
- chyba strižku, keď 1/2 toliarový strižok bol najprv použitý k razbe toliarovým razidlom a následne opätovne prerazený 1/2 toliarovým.
Je to možné to nejakým spôsobom spoľahlivo určiť?

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
_______________
Processed coin catalogs 3.750 Auctions / 30.634 Lots
Všetko o bankovkách www.mojazbierka.sk :)
Sent from my ZX Spectrum
Registrovaný uživatel
Nemohlo toto značení být ukončeno se změnou nájemce, správce, či mincmistra? Proto už za Marie Terezie takto značeny nejsou?
Fidzi napsal
Super, ďakujem!

Viedeňský dvor sa dotazuje, prečo sú mince označené - takže to nebolo odsúhlasené a ani vo Viedni číslovaniu nerozumeli.

Raziaci stroj mal presne 5 razidiel, takže z nejakého dôvodu každé označili aby niečo sledovali. Počet mincí nepotrebovali zisťovať týmto spôsobom. To určili nejakým počítadlom otočení hriadeľa alebo vážením. Myslím si, že razili z jedného cánu, preto rýdzosť alebo prímes iného kovu v rôzne označených minciach nedokázali ovplyvniť. Skúmanie výdrže razidla zhotoveného z rôznych zliatin - to by pri 5-tich razidlách určili postupne výmenou opotrebovaných razidiel.

Ale oni ovplyvňovali mincový obraz. Robili to systematicky mnoho rokov, takže to pre nich dávalo zmysel. Najprv to robili každý 3-tí rok 1730, 1733, 1736 a potom už každý rok 1736, 1737 a 1738. Neviete pokračovali s tým značením aj za vlády Marie Terézie? Keďže vo Viedni to zbadali až o 50 rokov neskôr...
Moderátor
U hallovych tolarů 1737 to byla chyboražba na další tolarech i pozdějších panovníků v mincovním obrazu se podobná chyboražba nevyskytuje, alespoň jsem jí nezaznamenal..
Technika tehdejší ražby však nevylučuje, že se označení raznic označovalo běžně mimo mincovní obraz..
Registrovaný uživatel
Taky mi na první pohled napadlo, že nejspíš půjde o jakousi číselnou identifikaci mincmistrů, kteří tyto mince razili, aby se v případě následného zjištění krácení mince (menší obsah stříbra) vědělo, kterého přesně darebného mincmistra mají veřejně uvařit v kotli s olejem. Za denárového období si někteří podloudní panovníci podobně značili své na první pohled totožné mince proto, aby věděli, které mají správný obsah stříbra, a které byly záměrně šizené..
Moderátor
Fidzi napsal
Nechcem zbytočne rozbíjať zaujímavú tému značenia hallských toliarov Karola VI., ale našiel som neobvyklý kremnický 1/2 toliar Karola VI. V spodnej časti averzu je jasne odrazená časť opisu "HI:H:B:", lenže písmo je omnoho väčšie než na 1/2 toliari. To by síce mohlo byť spôsobené aj roztlačením pôvodného obrazu pri opätovnej razbe, ale vzhľadom k tomu, že písmo je v inom postavení ako na 1/2 toliari, tak ma to vedie k domnienke, že pôvodný opis je vyrazený toliarovým razidlom.

Otázka je či je to:
- chyba razidla t.j. došlo k razbe naprázdno medzi Av toliarového a Av 1/2 toliarového razidla alebo
- chyba strižku, keď 1/2 toliarový strižok bol najprv použitý k razbe toliarovým razidlom a následne opätovne prerazený 1/2 toliarovým.
Je to možné to nejakým spôsobom spoľahlivo určiť?

Muj nazor: Jde o prerazbu. Dusledky srazky razidel by byly patrne na plose mince, nikoliv na reliefu.
Moderátor
dula77 napsal
tie značky mimo obraz boli možno len na to, aby sa dali razidlá zpárovať. Rub a líc.


Nemyslím si , že to byl hlavní důvod už jen proto,že pokud by se jednalo pouze o zpárování ,značka by byla kdekoliv mimo celou přední plochu raznice, pouze pro spárování mohla být kdekoliv na zadní, či boční straně..

Dle mého názoru zásadním důvodem ,který dává smysl je zjednodušení kontroly stavu kvality raznic v tehdejším procesu výroby a to právě očíslováním, či označením raznic těsně mimo mincovní obraz tak, aby po ražbě proběhla snadná kontrola jednotlivých odrážku přímo na cánech,kde mimo otisk mincovního obrazu byl také otisk patřičného čísla raznice a tímto způsobem šlo snadno určit ,které razidlo vyrazilo konkrétní odražek.Po kontrole se pak s cánu vysekávaly jednotlivé mince,čisla či tečky zůstaly na zbytcích cánu...

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 7 8 9 10 11

Sběratel.com » Mince Habsburků » Karol VI. (*1.10.1685 +20.10.1740)

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1