Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Denárové období » Zajímavosti z denárového období

Vykupminci.cz
Numisargo

Zajímavosti z denárového období

Moderátoři: jv64.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: 1 2 3 > »

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
Přemýšlel jsem jak oživit rubriku denárového období. Jeden čas, tuším že Lopez, dával na Sběratele zajímavosti ze světa numismatiky.
Narazil jsem nedávno na zajímavou minci, o které jsem ani netušil že existuje.
Protože asi nikdo z nás tady neumí arabsky, může to být těžké.
Takže otázka je: ví někdo o jakou minci se jedná a co je na ní to zajímavé?

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
_______________
Sbírám denáry, groše a další mince až po Leopolda I. Rád koupím jednotlivé mince i celou sbírku.
mince01@seznam.cz
Registrovaný uživatel
Dirham ze Strážného u Kelče?
Registrovaný uživatel
Řekl bych že jde o abbásovský dirham Al-Mahdího..ale bude to spíše nějaká lokální dobová imitace...
Registrovaný uživatel
Á-už to mám..
"Mojžíš"dirham z pokladu na Gotlandu.
Chazarská imitace abbásovského dirhamu..
Zajímavé počtení..

https://www.caitlingreen.org/2015/03/some-imitation-islamic-coins.html
« Poslední úpravu provedl(a) Lopez1506 v 10. 9. 2022, 12:18. »
Registrovaný uživatel
Na Lopeze jsem sázel :-)
_______________
Sbírám denáry, groše a další mince až po Leopolda I. Rád koupím jednotlivé mince i celou sbírku.
mince01@seznam.cz
Registrovaný uživatel
Tato konkrétní mince byla nalezena na farmě Spilling na ostrově Gotland. Dle wikipedie se jednalo o největší nalezený vikingský všech dob.
_______________
Sbírám denáry, groše a další mince až po Leopolda I. Rád koupím jednotlivé mince i celou sbírku.
mince01@seznam.cz
Registrovaný uživatel
Je to skutečně dobová imitace dirhamu (stříbrné mince arabského světa). Razila se v Chazarském kaganátu v letech 837/838.
Dirhamy proudily v 9. a 10. století do Evropy a jsou součástí většiny denárových pokladů. Předpokládá se že dirhamy byly jednou z hlavních zdrojů stříbra pro ražbu např. denárů a to i na našem území.
_______________
Sbírám denáry, groše a další mince až po Leopolda I. Rád koupím jednotlivé mince i celou sbírku.
mince01@seznam.cz
Registrovaný uživatel
Zajímavá je tato mince ale z jiného důvodu.
Dirhamy jsou poměrně obrazově nezajímavé mince. V souladu s výkladem islámu neobsahují žádný obraz ale pouze identifikaci vydavatele jako např. mincovnu a letopočet a dále náboženské texty oslavující Aláha a proroka Mohameda. Část opisu na rubu mincí které byly předlohou v transkripci zní: Muhammad rasul Allah - Mohamed je prorokem Boha (Aláha).
Chazaři, protože v 9. století konvertovali k judaismu, si text upravili a nápis zní: Muse rasul Allah. Což v překladu znamená MOJŽÍŠ JE APOŠTOLEM/PROROKEM BOHA.
Tolik ve zkratce k této mimořádné minci.
_______________
Sbírám denáry, groše a další mince až po Leopolda I. Rád koupím jednotlivé mince i celou sbírku.
mince01@seznam.cz
Registrovaný uživatel
A jak je tato mince ceněná v numismatice ukazuje aukční prodej jednoho velmi pěkného kusu z posledních let (final 38.000 liber + poplatky)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
_______________
Sbírám denáry, groše a další mince až po Leopolda I. Rád koupím jednotlivé mince i celou sbírku.
mince01@seznam.cz
Registrovaný uživatel
Ano,zde je krásně vidět jak jediný(spodní) řádek,kde bylo odstaněno slovo "Mohamed"ve svislé či vodorovné poloze a nahrazeno zmínkou o Mojžíšovi vyhnalo cenu nahoru,zatímco ostatní chazarské imitace(kde se chazaři drželi více"zpět") jsou cenově v řádu stovek eur.
Při bližším pohledu za zmínku snad stojí i že jde vlastně o hybrid,kde byly pro imitaci použity strany dvou dirhamů.
Pro avers:běžný ditham z hlavní mincovny v Bagdádu a pro revers vzácnější dirham z Basry kde v letech 766/7-780 probíhala ražba mincí z odlišnějším textem....který byl zřejmě vhodnější pro konvertity.
Samozřejmě zde hraje lví roli i výskyt,který v tomto případě činí pouze jednotky kusů..

No,ale jedna zajímavost je vyřešena-dovolím si tedy vložit jinou,lehčí...
Zde na fotu je zlatá razba nalezena v jednom doslova gigantickém pokladu minulého století čítajícího statisíce kusů s neslavným koncem,který asi sběratelům antiky netřeba blíže představovat..
Hmotnost:16,75 gr.,s podílem Au.97,7%

Oč jde,kde,kdy byla vyražena-na památku jaké události a v čem spočívá její zajímavost...i když i zde má věc z řad numismatiků své oponenty..

Napovím že o tomto kousku byla sepsána i kniha...

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Tak ať to nekazím všem a nepíšeme si tu jen my dva tak na otázky zatím neodpovím a nechám čas ostatním.
Snad jen info k pokladu. Našel se v roce 1947 v rybníku poblíž jedné vesnice MZ a odhaduje se, že poklad vážil asi 3 tuny.
O pravosti mince se dlouho vedly spory.
_______________
Sbírám denáry, groše a další mince až po Leopolda I. Rád koupím jednotlivé mince i celou sbírku.
mince01@seznam.cz
Registrovaný uživatel
Zní to pěkně, nic z toho neznám a žádný poklad že 47 jsem nevygooglil. Tak se těším až to tady někdo prozradí
_______________
Najít dokonalý květ na rozkvetlé třešní není jednoduchý úkol, kdyby člověk strávil celý život hledáním dokonalého květu, nebyl by jeho život promarněn.
akolita@seznam.cz
Registrovaný uživatel
Ten portrét mi připomíná snad Alexandra Velikého?
Registrovaný uživatel
denar:
Tenhle kousek pochází spíše z druhého nálezu ve stejné lokalitě z roku 1992 značeného jako MZ II.

Pro zajímavost:

Je zde athénská tetra,kterou nabízí jeden nizozemec za cca.5500 kč....viz foto
Uvádí u ní:
Stříbro
Černá patina,na okrajích křehká
Původ mince s těmito znaky lze vysledovat až k pokladu MZ II.

A pozor....hmotnost pouze 13,17,což je o plné 4 gramy méně než by měla mít.
(procentuálně tedy úbytek nějakých 26%)
No,nevím,ale..

Našel jsem k tomu tohle :

IN NC 2003 Elizabeth E.... publikovala obsáhlou studii vzorků z nedávných zásob mincí punchmarked (dále jen PMC). 1 Pozoruhodně analyzovala dvě velké skupiny mincí, obě zjevně z nedávného pokladu .... II (dále jen MZ II), a odhalila velmi zvláštní rozdíl v jejich složení. Jeden konkrétní typ, GH 575, 2, který byl ve velkém množství přítomen v jednom vzorku, u druhého zcela chyběl. Domnívám se, že k vysvětlení tohoto rozdílu je nutné předložit řadu nových teorií jak o problému, tak o vzorcích oběhu pozdních PMC. Obrovský poklad MZ II z jihovýchodního ..... údajně obsahoval přes tři tuny mincí přinejmenším z konce pátého století před naším letopočtem až do přinejmenším prvního století našeho letopočtu. S největší pravděpodobností se jednalo o královskou pokladnici, která se hromadila několik staletí, než byla zjevně vyhozena do studny. Dvě skupiny mincí, které E.... analyzoval, byly skupina .... (KW) s 854 mincemi a skupina .... (RT) s 837 mincemi. Před čištěním měly obě skupiny mincí velmi odlišný vzhled. Skupina KW byla zpočátku pokryta načervenalými bradavicemi inkrustace, což bych hádal z velké části jako směs chloridu měďného a chloridu stříbrného. Skupina RT byla pokryta šedo/černým povlakem inkrustace, což by byl podle mého názoru z velké části chlorid stříbrný, ale ne ve formě, která se obvykle vyskytuje u stříbra ovlivněného chloridy. Rozdíl je přesvědčivě vysvětlen v E.... článku odkazem na pozorování Osmunda B.....: šedo/černé mince byly vyzvednuty nízko ve studni pod vodní hladinou, červené mince z výše. Poklad byl tak velký, že na něj působilo více než jedno chemické prostředí. U skupiny KW bylo po vyčištění zjištěno, že obsahuje mince standardní standardní hmotnosti (cca 3,42 g), zatímco skupina RT obsahovala mince zjevně výrazně pod normální hmotností (cca 1,92 g). Poté, co jsem RT mince skutečně vyčistil šedo/černým vkladem, jsem si jistý, že to byly obyčejné PMC, které byly silně zkorodované. Šedá/černá koroze byla podle mých zkušeností velmi zvláštní, skutečně jedinečná pro toto ložisko. Mnoho tetradrachiem z pokladu s šedo-černou korozí mělo po vyčištění zcela čitelné nápisy, a to i po ztrátě 10 % a více své hmotnosti. Kov byl odleptán tak jednotně, že v jádru flánu vznikla nová verze typu mince, a to i poté, co byl původní povrch rozežrán. Nedokážu to vysvětlit, ale viděl jsem to často a vysvětluje to, proč se ve skupině RT objevily PMC s nízkou hmotností, ale zjevně dobrou konzervací. Složení typů ve dvou vzorcích bylo také velmi zvláštní. Jak zdůrazňuje E....: i) Oba dva vzorky obsahují velmi podobné podíly většiny běžných typů PMC až do přibližně GH 574.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Fúú to bude zaujímavý príbeh 😋
_______________
... Som tu deň a noc ...
Historické pohľadnice, dobové dokumenty a predmety z mesta Sereď
http://sered-city.blogspot.com
Registrovaný uživatel
Myslím že v případě tetry,ačkoli působí vizuálně velmi dobře se prodejce mýlí a půjde jen o imitaci odněkud snad z Baktrie....
Registrovaný uživatel
Pravda je, že Lopezova zlatá mince se opravdu našla až v letech 1992-1993, kdy se poklad značí MZ II. Pochopil jsem to ale tak, že to je dohledávka původního depotu objeveného právě v roce 1947.
_______________
Sbírám denáry, groše a další mince až po Leopolda I. Rád koupím jednotlivé mince i celou sbírku.
mince01@seznam.cz
Registrovaný uživatel
Pokud mohu napovědět k minci co jsem dal Lopez tak souvisí s indickým tažením Alexandra Velikého které započalo roku 327 před n.l.
_______________
Sbírám denáry, groše a další mince až po Leopolda I. Rád koupím jednotlivé mince i celou sbírku.
mince01@seznam.cz
Registrovaný uživatel
Našel jsem toto:
https://weaponsandwarfare.com/2017/06/09/alexander-the-great-and-the-rule-of-the-macedonians-greco-bactrian-rule-in-afghanistan/

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Tak som to nevydržal a vyguglil to podľa použitého obrázka 😅 a za odmenu som dostal aj klasický numizmaticky vtip 🤣
_______________
... Som tu deň a noc ...
Historické pohľadnice, dobové dokumenty a predmety z mesta Sereď
http://sered-city.blogspot.com
Registrovaný uživatel
Slavný poklad nalezený v Mir Zakah v severovýchodním Afghánistánu, vesnici ležící podél staré silnice z Ghazni v Afghánistánu do Gandhara v Pákistánu. Poklad byl ukryt ve studni více než dva tisíce let a obsahoval odhadem 550 000 mincí spolu se stovkami dalších předmětů ve stříbře a zlatě.
_______________
Registrovaný uživatel
Osmund Bopearachchi a Frank Holt právě o tomto medailonu napsali knihu „ The Alexander Medallion, Exploring the Origins of a Unique Artefact “. Pointa je, že o pravosti této mince by nemělo být pochyb. Není to proto, že by bylo jedinečné, že by se mělo automaticky označovat jako padělek. Vybrat ho náhodou z bezpočtu pytlů mincí je pověstná jehla v kupce sena o téměř 4 tunách zlata. Poklad byl nacpaný do pytlů o hmotnosti asi 50 kg, které si našly cestu do neznámých bazarů v Péšávaru .kde byly prodány pytlem. Bopearachchi se přišel podívat na to, co nazýval „déšť mincí“, a zoufale se snažil roztřídit mince podle jejich původu, řeckých městských států, Seleukovců, Indo-řeckých, Indo-Scythian, Indo-Parthian, Kushan, ale úkol byl kolosální!
_______________
Moderátor
Lopez1506 napsal
Oč jde,kde,kdy byla vyražena-na památku jaké události a v čem spočívá její zajímavost...i když i zde má věc z řad numismatiků své oponenty..

Obrázek vložený uživatelem


Alexandr Veliký, zlatý double daric, 16,75 g, 19 mm, Au 977/1000
vyražen (zřejmě) mobilní mincovnou putující s Alexandrem při jeho indickém tažení po roce 326 před Kristem
unikát, nalezen v depotu MZ II, t.č. soukromá sbírka (pákistánský soukromý sběratel žijící v Londýně?)
portrét (profil) Alexandra / neobvyklý motiv se slonem na rubní straně

jedno z vysvětlení motivu - je připomínkou bitvy u Hydaspés (326 před Kristem) v níž Alexandrova armáda zvítězila nad indickým vojskem krále Póra (které mělo válečné slony)
« Poslední úpravu provedl(a) jacx v 19. 9. 2022, 11:52. »
Registrovaný uživatel
Vau..vše správně přátelé ;)

Zaujala mne i zmínka že jde o jediné skutečné a neidelizované zpodobnění Alexandra zhotovené ještě za jeho života a uchované do dnešních čas..

Stejně tak mne překvapila i ryzost..

Zda tomu tak je,nevím...
« Poslední úpravu provedl(a) Lopez1506 v 19. 9. 2022, 12:01. »
Registrovaný uživatel
+
Na lícní straně má bezvousá mužská hlava s vysokým reliéfem s rysy Alexandra Velikého na sobě bizarní čelenku „sloní skalp“, která symbolizovala „Dobyvatele Indie“. Na rubu je vyobrazen indický slon, výše se objevuje řecké písmeno Xi („Ξ“), jehož význam není znám, a níže je monogram složený z písmen „BA“ (standardní zkratka pro basileus , což znamená „král“). Kov vážící 16,75 gramů obsahuje 97,7 % zlata, 1,8 % stříbra a 0,4 % mědi, se stopami platiny a palladia (Holt, 47).
_______________
... Som tu deň a noc ...
Historické pohľadnice, dobové dokumenty a predmety z mesta Sereď
http://sered-city.blogspot.com

Nové téma Další příspěvek

Stránka: 1 2 3 > »

Sběratel.com » Denárové období » Zajímavosti z denárového období

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1