Sběratel.com

Diskusní fórum o sběratelství

Sběratel.com » Uherské mince » Arpádovské mince

Vykupminci.cz
Numismatika

Arpádovské mince

Moderátoři: Archypov, facctory.

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > »

Autor Příspěvek
Registrovaný uživatel
Tak som pozrel svoje a tiež sú tam maličké trojlístky na tom prvom,nebiť tej tvojej tak by som to prehliadol.Na druhej je malá hviezda medzi S-CLAVONIA. ;)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Tak som rád, že si objavil niečo nové :) Tá hviezdička alebo možno skôr krížik je skutočne super.
Registrovaný uživatel
Je to hviezdička.
Registrovaný uživatel
predám denár belo II husar 97 35€

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
nemáte náhodou niekto navyše denár ferdinanda 1533 a denár 1559 nad štítom aj v opise ďakujem
Registrovaný uživatel
Stretli ste sa už niekto s týmto bagattino Ondreja II.?
Foto internet, lebo ja som hi v žiadnej mne dostunej literatúre nevidel

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Jasne, len musíš hľadať v správnej literatúre:
Dolenec - Hrvatska numizmatika od pocetka do danas alebo Adamovszky - Magyar Érme Katalógus (997-1307)
Registrovaný uživatel
ďakujem ;-)
Registrovaný uživatel
Včerajšia Aurea:

7698. Uhersko, Andreas II., 1205 - 1235

Denár, pravděpodobně uherská napodobenina freisašských feniků (?) z doby Andrease II., Husz. -


Čo si o tom myslíte? Ja som dosť skeptický ohľadom priradenia Ondrejovi II, ale ľudia sa o to bili "jak o údzené, na teňunko krájané". :)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Tak osobně bych řekl že Ondřej II. skoro určitě ne, možná že ani ty Uhry ne.
_______________
Sbírám denáry, groše a další mince až po Leopolda I. Rád koupím jednotlivé mince i celou sbírku.
mince01@seznam.cz
Registrovaný uživatel
Kto máte literatúru k nálezu pri maďarskej obci Mihályfalva, tak poprosím, či by ste pozreli, či tam nie je podobná razba.
Registrovaný uživatel
Temer identicky typ je uveden v CNA mezi neurcenymi friesasskymi feniky nebo jejich beischlagy pod oznacenim typu Cu14. Predpokladana doba razby pocatek 13. stoleti, pred rokem 1220. V popise je jeste uveden nalez Szigetcsep.
Registrovaný uživatel
jeste doplneni - dalsi nalez byl v Krupine (Korpona, Karpfen).
Zde ho aukcni firma Gorny & Mosch prirazuje Eberhardu II.:
https://www.acsearch.info/search.html?id=864980
Registrovaný uživatel
mitom: Máš môj veľký rešpekt, chlape. 8)
Registrovaný uživatel
Ondrej II., denár H-258.
Viackrát som ho videl na reverze tak zvláštne nedorazený - jeden-dva kolmé alebo rovnobežné okraje ohraničené rovnou čiarou. Nedávno sa mi podarilo získať túto mincičku, kde sa mi potvrdila hypotéza, že by sa mohlo jednať o štvorráz. Ondrej veľa napodoboval, hlavne friesachské a viedenské fenigy, ale štvorráz som u neho, respektíve v arpádovskom mincovníctve ako takom, zaznamenal iba pri tomto type. Ak niekto viete o ďalších, tak sem s nimi. :)
Ešte ma napadá, či je to vôbec správne zaradená minca, teda či to nie je náhodou echt friesach alebo viedenák. Bohužiaľ k Friesachu literatúru nemám, k viedenským len Gyula Szabó - Becsi fillér, kde som podobný motív v tomto období (Leopold VI.) nenašiel.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Pokračujem s viedenskými fenigmi...dva typy, ktoré bývajú často zaraďované medzi uhorské razby, konkrétne Ladislavovi IV.

H-403 s motívom kráľa a dvoma vtákmi po stranách a pegasom. Vďaka štvorrázu sú často viditeľné len fragmenty mincového obrazu.

H-400 s motívom (asi) baránka božieho (agnus dei) a vencom s hebrejským písmenom tét (zrovna to tam nie je dobre vyrazené, takže si nie som až tak istý), čo by mala byť značka židovského komorského grófa Théka (Teha,Tehanus, Techanus). Tu vidím trochu nesúlad, pretože Ladislav IV. vládol v rokoch 1272-1290, ale Thék bol podľa dochovaných záznamov komorským grófom v rokoch 1225-1241. Vraj potom pôsobil vo Viedni, ale trochu pochybujem, že by sa dožil až vlády Ladislava IV.

Každopádne, dávnejšie mal o týchto dvoch minciach debatu s Pavlom, ktorý tvordí, že tieto konkrétne dve mince sú vzhľadom na ich fabriku pravými viedenskými fenigmi. Ale ktovie... ;) :D

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Ale k tomuto typu existujú zaručené oboly, čo naznačuje Uhorský systém. Alebo boli k Friesachom aj menšie jednotky???
Pokiaľ existen
sigur napsal
Ondrej II., denár H-258.
Viackrát som ho videl na reverze tak zvláštne nedorazený - jeden-dva kolmé alebo rovnobežné okraje ohraničené rovnou čiarou. Nedávno sa mi podarilo získať túto mincičku, kde sa mi potvrdila hypotéza, že by sa mohlo jednať o štvorráz. Ondrej veľa napodoboval, hlavne friesachské a viedenské fenigy, ale štvorráz som u neho, respektíve v arpádovskom mincovníctve ako takom, zaznamenal iba pri tomto type. Ak niekto viete o ďalších, tak sem s nimi. :)
Ešte ma napadá, či je to vôbec správne zaradená minca, teda či to nie je náhodou echt friesach alebo viedenák. Bohužiaľ k Friesachu literatúru nemám, k viedenským len Gyula Szabó - Becsi fillér, kde som podobný motív v tomto období (Leopold VI.) nenašiel.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Ale k tomuto typu existujú zaručené oboly, čo naznačuje Uhorský systém. Alebo boli k Friesachom aj menšie jednotky???
sigur napsal
Ondrej II., denár H-258.
Viackrát som ho videl na reverze tak zvláštne nedorazený - jeden-dva kolmé alebo rovnobežné okraje ohraničené rovnou čiarou. Nedávno sa mi podarilo získať túto mincičku, kde sa mi potvrdila hypotéza, že by sa mohlo jednať o štvorráz. Ondrej veľa napodoboval, hlavne friesachské a viedenské fenigy, ale štvorráz som u neho, respektíve v arpádovskom mincovníctve ako takom, zaznamenal iba pri tomto type. Ak niekto viete o ďalších, tak sem s nimi. :)
Ešte ma napadá, či je to vôbec správne zaradená minca, teda či to nie je náhodou echt friesach alebo viedenák. Bohužiaľ k Friesachu literatúru nemám, k viedenským len Gyula Szabó - Becsi fillér, kde som podobný motív v tomto období (Leopold VI.) nenašiel.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Ok, takže asi vyriešené. :) Dva dni som pozeral všetky možné uhorské razby z tohto obdobia a náznaky štvorrázu som si všimol aj pri ďalších typoch. Často to ale skôr pripomínalo formovanie narýchlo vystrihnutého strížku do viac-menej kruhového tvaru.

Na margo tvojej pripomienky ma to teraz napadla jedna podobná situácia. Dávnejšie som sa bavil s Marekom Budajom na tému uhorských brakteátov. Ak si dobre spomínam, tak spochybňoval z ikonografického hľadiska priradenie brakteátu H-201 medzi uhorské razby. No a v tomto prípade tiež preukázateľne existujú tzv. brakteátové oboly. Myslím, že tento nominál (brakteátový obol) sa nevyskytuje v žiadnom súbežnom menovom systéme, takže to bude skutočne uhorská razba.
Registrovaný uživatel
Jeden drobček Ondreja II., škoda toho nedorazenia. Čakal som, že bude väčší, hmotnosť 0,11 gramu. :)

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
Je to Ondrej III. a musí byť taký prťavý, lebo je to štvrťdenár (polobol). Asi bol teraz niekde nájdený depot, lebo na trhu sa zrazu začínajú objavovať trošku viac ako v minulosti.
Registrovaný uživatel
Ď za opravu a upresnenie, aj ako Ondro III. poteší :D
Registrovaný uživatel
No jasne. Je jednoduchšie zohnať mincu Ondreja II. ako Ondreja III. Napríklad ja mám od neho len jednu, aj to razbu pre Slavónsko :roll: :D Vzácnejšia razba s krúžkami pod mincovou značkou. Zatiaľ sa mi ale nedarí s priradením ku konkrétnemu bánovi.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
sigur napsal
Pridám jeden z mojich zaujímavejších brakteátov so značkou "Dávidova hviezda" pod žezlom, ktorá tam je namiesto bodky. Zamýšľal som sa, či sa jedná o kráľom povolenú oficiálnu alebo "tajnú" značku židovského nájomcu mincovne.
Obrázky:
Obrázek vložený uživatelem


Keď už som tu začal so židovskými nájomcami mincovní, tak sa vrátim k zaujímavej téme uhorských brakreátov s Dávidovou hviezdou.
Uhorské brakteáty bývajú priradené Belovi II. (1131-1141) alebo Belovi III. (1172-1196) a to podľa opisu BELA REX na jednom z typov. Medzi ich vládami je cca 30 rokov a vlastne ďalší 3 panovníci a nemyslím si, že by nepokračovali v razbe, ak by to boli mince Bela II.

Nález pri obci Rišňovce obsahoval aj 25 brakteátov s Dávidovou hviezdou (H-199, H-200). V príslušnej literatúre som sa dočítal, že jeden zo záverov je, že sa dokonca jedná o mince Bela. IV (1235 - 1270). Argumentom by mal byť fakt, že pred rokom 1200 sa takáto značka nezaznamenala.
Z toho mi vyplývajú 3 možnosti, ale nesúhlasím ani z jednou:
1. sú to mince Bela III., ich razba sa za Ondreja II. na viac ako 35 rokov prerušila a za Bela IV. sa pokračovala s dávidovou hviezdou.
2. razili sa od Bela III. až po Bela IV (teoreticky cca 50 - 100 rokov). Proti hovorí fakt, že sa razilo len 9 typov brakteátov. Pri veľmi častých povinných výmenách mincí (Renovatio Monetae) to nie je možné.
3.že sa všetky brakteáty razili až za Bela IV.

Osobne si myslím, že sú to všetko mince Bela III. a nabáda ma k tomu okrem iného aj mincová značka - Dávidova hviezda. Za Ondreja II. a Bela IV. už boli plnohodnotnými súčasťami mincových obrazov viacerých typov mincí.
Na brakteátoch ale len nenápadne (možno tajne?) nahrádzajú sigly alebo bodky v opise. Preto si myslím, že je to ich prvé použitie na uhorských minciach.
Ešte pridám jeden môj brakteát (H-192) s miniatúrnou hviezdičkou, voľným okom len ťažko viditeľnou a umiestnenou nenápadne vzadu za hlavou.

Nemecké a české brakteáty z tohto obdobia nemám naštudované.

Ak máte niekto iné postrehy /názory, tak sem s nimi.

Obrázky:

Obrázek vložený uživatelem

Obrázek vložený uživatelem
Registrovaný uživatel
sigur napsal
...ani z jednou...

+ pár ďalších preklepov :oops:

Nové téma Další příspěvek

Stránka: « < ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > »

Sběratel.com » Uherské mince » Arpádovské mince

Diskusní fórum | Sberatel.com | články | inzerce | katalog | mince | sběratelé | zápalky |

TOPlist
Sběratel.com je poháněno systémem UseBB 1